Actiegroep Actie Noordrand en burgerbeweging Pas Question eisen
onmiddellijk stopzetten investeringsplannen koeriersberijf DHL op
Brussels Airport
Le VIF L’EXPRESS onthulde vandaag, 7 mei, op basis van confidentiële
documenten van koeriersbedrijf DHL de omvang van de
ontwikkelingsplannen van DHL op Brussel Nationaal, net als
de maneuvers van DHL om
van de regering het
recht te bekomen het aantal
nachtvluchten boven Brussel en de Rand verhogen.
Geconfronteerd met dit schandaal besloten twee associaties die
de slachtoffers van de vliegtuighinder verdedigen: Actie
Noordrand (Noordrand) en Pas Question (Brusselse regio) en die
al enige tijd overlegden over gezamenlijke acties, samen front
te vormen om zich te verzetten tegen dit krankzinnige plan.
Hun eerste gezamenlijke
eis: eisen dat koeriersbedrijf DHL onmiddellijk zijn
plannen stopzet voor de bouw van een nieuwe 'Hub' of logistiek
centrum op Brussels Airport.
Ter informatie: luchtvaartkoerier DHL kondigde in februari dit jaar
een investeringsbeslissing aan van 114 miljoen EUR voor de bouw van
een nieuw sorteercentrum met
kantoorgebouw, waardoor het zijn operationele
capaciteit in Brussel zou verdrievoudigen.
De vliegtuigen van DHL vliegen voornamelijk 's nachts, tussen 23.00
u en 6.00 u en veroorzaken daarmee zware
hinder met ernstige
gevolgen voor de gezondheid van
honderdduizenden onderwonenden, zowel in de Noord- als de Oostrand
als in Brussel zelf. Volgens
de onthullingen van Le VIF zou het aantal nachtvluchten op Brussels
Airport tussen nu en 2020 met 57% stijgen.
In haar regeringsakkoord engageert Michel 1 zich dat zij "...
de wijzging van de nachtvluchten onderzoekt om de geluidshinder te
verminderen." 27 november verklaarde minister Galant in de
Kamer dat: "... andere pistes... worden onderzocht in overleg met de
operatoren... mbt investeringen in de luchthavenstructuur of de aanpassing
van de nachtactiviteiten om de geluidshinder te verminderen."
Actie Noordrand en Pas Question achten
de groei van activiteiten van DHL op Brussels Airport onverenigbaar
met het engagement van de regering en met
de het recht op respect voor de fundamentele gezondheidsrechten van
alle getroffen onderwonenden."
Actie Noordrand en Pas Question: "Wij eisen dat DHL, de federale
regering en Brussels Airport hun verantwoordelijkheid nemen en
onmiddellijk de ontwikkelingsplannen van DHL stopzetten."
Contact Presse
Pas Question: 0477 276 246
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COMMUNIQUE DE PRESSE COMMUN DU "MOUVEMENT CITOYEN PAS QUESTION"
ET DE "ACTIE NOORDRAND" - 7 MAI 2015
Le mouvement citoyen Pas Question et l’association Actie
Noordrand exigent l’abandon immédiat des projets
d’investissements de la société de transport DHL à Brussels
Airport
Le VIF L’EXPRESS a révélé ce jeudi 7 mai, sur base des documents
confidentiels de la société de transport DHL, l’ampleur
des projets de développement de DHL à l’aéroport de
Bruxelles-national, ainsi que les
manoeuvres de DHL pour obtenir du gouvernement le droit
d’augmenter les vols de nuit à Bruxelles.
Face à ce scandale, les associations de défense des victimes des
nuisances aériennes Pas Question (Région bruxelloise) et Actie
Noordrand (périphérie Nord de Bruxelles), qui exploraient depuis
un certain temps les points de convergence entre elles, ont
décidé de faire cause commune pour s’opposer à ce projet
insensé.
Comme première étape,
Pas Question et Actie Noordrand ont décidé d'exiger de la
société DHL qu’elle suspende
immédiatement son projet de construction d’un nouveau “Hub"
(centre logistique) à l’aéroport de Bruxelles-National.
Pour rappel, la société de transport aérien DHL avait annoncé en
février dernier avoir décidé d’un investissement de 114 millions
EUR pour la construction de nouveaux bâtiments, permettant de tripler
à terme la capacité de ses opérations à Bruxelles.
Les avions de DHL volent principalement de nuit, entre 23h00 et
06H00, et causent donc des nuisances
graves et une atteinte
à la santé de plusieurs centaines de milliers de
citoyens, tant à Bruxelles que dans l’ensemble de la périphérie
de Bruxelles.
Selon les révélations du VIF, le nombre de vols de nuit de DHL
augmenterait de 57% à Brussels Airport d’ici 2020.
Le Gouvernement
Michel s’est engagé, dans son accord de gouvernement, à
”examiner… la modification des activités nocturnes visant à
réduire les nuisances sonores”, et la Ministre Galant a
annoncé préparer un plan de gestion durable de l’aéroport de
Bruxelles-National.
Pour Pas Question et Actie Noordrand, l’accroissement des
opérations de DHL est évidemment incompatible avec ces
engagements gouvernementaux et avec le droit fondamental de
l’ensemble des citoyens survolés au respect de leur santé.
Pas Question et Actie Noordrand exigent en conséquence de
DHL, de Brussels Airport et du Gouvernement fédéral, qu’ils
prennent leurs responsabilités, et abandonnent sans délai ce
projet de développement de DHL à Bruxelles.