PERSBERICHT

ANTWOORD VAN DAEDALUS, WERKGROEP VAN ACTIE NOORDRAND AAN UBCNA.

Noordrand, 10.03.2003

Geachte,

Het verbaast ons om steeds opnieuw kritiek te ontvangen.

Sint-Pieters-Woluwe wordt inderdaad 's nachts slechts beperkt overvlogen vanaf startbaan 25R met daarna een bocht naar links. Het is dan ook zeer merkwaardig dat de heer J. Vandenhaute, als burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe en uitdrukkelijk "...niet als voorzitter van de UBCNA", op de hoorzittingen inzake nachtvluchten werd gehoord.

Wat het aantal nachtvluchten betreft, werd UBCNA al uitgebreid geïnformeerd en is er nog geenszins sprake van een evenwichtige verdeling (noch in aantal, noch in Quota Count) over de vertrekken vanaf startbaan 25R en 20.

Vindt u het belangrijk dat de ‘Ronde van Brabant’ nu ‘geoptimaliseerde opstijgroute vanaf 25R’ genoemd wordt? Vindt u het correct dat UBCNA spreekt van een vermindering van het aantal nachtvluchten over de Noordrand terwijl deze meer geconcentreerd buiten de ring gevlogen worden en in procentueel aantal hoger zijn dan vóór de wijzigingen van 2001? Dat de meerderheid van de vluchten geschiedt over één smalle strook grond die grotendeels in de Noordrand ligt, die niet eens in het verlengde van de startbaan ligt en dat er niet wordt opgestegen in de richting van de uiteindelijke bestemmingen?

Wij verwachten van u een signaal dat u werkelijk streeft naar een oplossing waarbij de situatie dag én nacht snel terug leefbaar wordt, ook voor de Noordrand, én dit blijft voor alle omwonenden van de luchthaven.

In afwachting van uw meer constructieve berichten.

Hoogachtend,

Daedalus                                                                    Actie Noordrand
0499/34.92.09       
                                                    0494/21.68.81

www.actienoordrand.be
info@actienoordrand.be

P.S. De gegevens op de website zijn een uittreksel uit en afkomstig van www.trends.be en als dusdanig voor iedere Belgische burger via het internet toegankelijk.

 -----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Union Belge Contre les Nuisances des Avions
 [mailto:ubcna@woluwe1150.irisnet.be]
 Verzonden: maandag 10 maart 2003 9:10
 Aan: Woluwé St-Pierre
 Onderwerp: Palmarès des communes aisées de Belgique - Commentaires

 Extrait du Site internet de nos amis de DAEDALUS :

 10 rijkste gemeenten qua inkomen per inwoner (bedragen in 1.000 BEF)
 Aanslagjaar 2000, inkomen 1999 (bf)
 1 Sint-Martens-Latem             636,2
 2 Schilde                                 607,7
 3 Aartselaar                             605,4
 4 Wemmel                               596,1
 5 Grimbergen                           595,8
 6 De Pinte                               592,3
 7 Keerbergen                          591,9
 8 Hove                                    591,4
 9 Lasne                                   586,2
 10 Chaumont-Gistoux             584,0

Fiscale statistiek inkomens - aanslagjaar 2001, inkomens 2000 (euro)
 1 Lasne                                   39.097  
 2 St-Martens-Latem                35.102  
 3 Hove                                    34.482  
 4 Kraainem                              34.048  
 5 Keerbergen                          33.952  
 6 Tervuren                               33.922  
 7 Wezembeek-Oppem            33.913  
 8 Oud-Heverlee                       33.899  
 9 Chaumont-Gistoux                33.689  
 10 St-Genesius-Rode              33.593

Wemmel en Grimbergen zijn op één jaar tijd uit de top-10 gevallen (Wemmel was 14e in inkomensjaar 2000).  Welk fenomeen speelt hier? Hadden rijke Franstalige inwoners Wemmel en Grimbergen voorkennis en verhuisden ze daarom naar Oostrand?

Nous ne pouvons DIFFICILEMENT marquer notre accord avec ce genre de conclusions hâtives aux aspects communautaires et  linguistiques. Il est faux d'y voir un lien de cause à effets entre les vols de nuits et le revenu moyen des habitants.
Pour quelle raison les "riches habitants" de Wemmel et de
Grimbergen ne seraient-ils EXCLUSIVEMENT que des francophones ? Aucune étude sérieuse ou scientifique n'a été réalisée pour affirmer une telle provocation.
Il faut plutôt y voir l'arrivée massive de fonctionnaires
européens et internationaux dans les communes de l'Oostrand du fait de la présence de l'école allemande, de l'école européenne et d'une école anglaise. Et certainement pas le fait qu'il y ait ou non des vols de nuit.
On continue dans le vraiment n'importe quoi...
Enfin, coupons une fois pour toutes et définitivement les ailes
à un méchant canard, fruit d'une incompétence totale et d'une méconnaissance totale du dossier, les décollages de nuit depuis la piste 20 ne SURVOLENT PAS LE TERRITOIRE DE LA COMMUNE DE WOLUWE SAINT-PIERRE. Ceux qui prétendent celà ne connaissent rien au dossier.
Nous confirmons que depuis le retrait total des Boeing 727 le
nombre de décollages vers le Noordrand a diminué, et que le nombre de décollages depuis la piste 20 a AUGMENTE; anéantissant de ce fait la fameuse décision du 19 avril 2001.
Autre chose à propos, le TOUR DU BRABANT n'existe plus du tout
depuis le 31 octobre 2002. Cette procédure n'étant plus publiée,  nous ne voyons pas comment elle pourrait encore être utilisée...

Union Belge Contre les Nuisances des Avions
Véronique PLENEVAUX, Administrateur-délégué
Avenue du Haras, 100
B - 1150 BRUXELLES
TEL : 00.32.2.773.05.36  FAX : 00.32.2.770.94.19
web-site : http://ubcna.woluj.be