PERSBERICHT
ANTWOORD VAN DAEDALUS, WERKGROEP VAN ACTIE NOORDRAND AAN UBCNA.
Noordrand, 10.03.2003
Geachte,
Het verbaast ons om steeds opnieuw kritiek te ontvangen.
Sint-Pieters-Woluwe wordt inderdaad 's nachts slechts beperkt overvlogen vanaf startbaan 25R met daarna een bocht naar links. Het is dan ook zeer merkwaardig dat de heer J. Vandenhaute, als burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe en uitdrukkelijk "...niet als voorzitter van de UBCNA", op de hoorzittingen inzake nachtvluchten werd gehoord.
Wat het aantal nachtvluchten betreft, werd UBCNA al uitgebreid geïnformeerd en is er nog geenszins sprake van een evenwichtige verdeling (noch in aantal, noch in Quota Count) over de vertrekken vanaf startbaan 25R en 20.
Vindt u het belangrijk dat de ‘Ronde van Brabant’ nu ‘geoptimaliseerde opstijgroute vanaf 25R’ genoemd wordt? Vindt u het correct dat UBCNA spreekt van een vermindering van het aantal nachtvluchten over de Noordrand terwijl deze meer geconcentreerd buiten de ring gevlogen worden en in procentueel aantal hoger zijn dan vóór de wijzigingen van 2001? Dat de meerderheid van de vluchten geschiedt over één smalle strook grond die grotendeels in de Noordrand ligt, die niet eens in het verlengde van de startbaan ligt en dat er niet wordt opgestegen in de richting van de uiteindelijke bestemmingen?
Wij verwachten van u een signaal dat u werkelijk streeft naar een oplossing waarbij de situatie dag én nacht snel terug leefbaar wordt, ook voor de Noordrand, én dit blijft voor alle omwonenden van de luchthaven.
In afwachting van uw meer constructieve berichten.
Hoogachtend,
Daedalus
Actie Noordrand
0499/34.92.09
0494/21.68.81
www.actienoordrand.be
info@actienoordrand.be
P.S. De gegevens op de website zijn een uittreksel uit en afkomstig van www.trends.be en als dusdanig voor iedere Belgische burger via het internet toegankelijk.
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Union Belge
Contre les Nuisances des Avions
[mailto:ubcna@woluwe1150.irisnet.be]
Verzonden: maandag 10 maart 2003 9:10
Aan: Woluwé St-Pierre
Onderwerp: Palmarès des communes aisées de Belgique - Commentaires
Extrait du Site internet de nos amis de DAEDALUS :
10 rijkste
gemeenten qua inkomen per inwoner (bedragen in 1.000 BEF)
Aanslagjaar 2000, inkomen 1999 (bf)
1 Sint-Martens-Latem 636,2
2 Schilde 607,7
3 Aartselaar 605,4
4 Wemmel 596,1
5 Grimbergen 595,8
6 De Pinte 592,3
7 Keerbergen 591,9
8 Hove 591,4
9 Lasne 586,2
10 Chaumont-Gistoux 584,0
Fiscale statistiek
inkomens - aanslagjaar 2001, inkomens 2000 (euro)
1 Lasne 39.097
2
St-Martens-Latem 35.102
3
Hove 34.482
4 Kraainem 34.048
5 Keerbergen 33.952
6 Tervuren 33.922
7 Wezembeek-Oppem 33.913
8 Oud-Heverlee 33.899
9 Chaumont-Gistoux 33.689
10 St-Genesius-Rode 33.593
Wemmel en Grimbergen zijn op één jaar tijd uit de top-10 gevallen (Wemmel was 14e in inkomensjaar 2000). Welk fenomeen speelt hier? Hadden rijke Franstalige inwoners Wemmel en Grimbergen voorkennis en verhuisden ze daarom naar Oostrand?
Nous ne pouvons
DIFFICILEMENT marquer notre accord avec ce genre de conclusions hâtives aux
aspects communautaires et
linguistiques. Il est faux d'y voir un
lien de cause à effets
entre les vols de nuits et le revenu
moyen des habitants.
Pour quelle raison les "riches habitants" de Wemmel et de
Grimbergen ne seraient-ils
EXCLUSIVEMENT que des francophones ?
Aucune étude sérieuse ou scientifique
n'a été réalisée pour
affirmer une telle provocation.
Il faut plutôt y voir l'arrivée massive de fonctionnaires
européens et internationaux dans
les communes de l'Oostrand du
fait de la présence de l'école
allemande, de l'école
européenne et d'une école anglaise. Et
certainement pas le fait
qu'il y ait ou non des vols de nuit.
On continue dans le vraiment n'importe quoi...
Enfin, coupons une fois pour toutes et définitivement les ailes
à un méchant canard, fruit d'une
incompétence totale et d'une
méconnaissance totale du dossier, les
décollages de nuit depuis
la piste 20 ne SURVOLENT PAS LE
TERRITOIRE DE LA COMMUNE DE
WOLUWE SAINT-PIERRE. Ceux qui prétendent
celà ne connaissent
rien au dossier.
Nous confirmons que depuis le retrait total des Boeing 727 le
nombre de décollages vers le
Noordrand a diminué, et que le
nombre de décollages depuis la piste 20
a AUGMENTE; anéantissant
de ce fait la fameuse décision du 19
avril 2001.
Autre chose à propos, le TOUR DU BRABANT n'existe plus du tout
depuis le 31 octobre 2002. Cette
procédure n'étant plus publiée,
nous ne voyons pas comment elle
pourrait encore être utilisée...
Union Belge Contre
les Nuisances des Avions
Véronique PLENEVAUX, Administrateur-délégué
Avenue du Haras, 100
B - 1150 BRUXELLES
TEL : 00.32.2.773.05.36 FAX : 00.32.2.770.94.19
web-site : http://ubcna.woluj.be