DAEDALUS PERSBERICHT
22 mei 2005
HEDEN WIJ ONBELANGRIJK,
MORGEN GIJ?
Daedalus, werkgroep van Actie Noordrand, begrijpt de groeiende
verbijstering waarmee de rest van Vlaanderen naar de recente ontwikkeling van
het spreidingsdossier kijkt en van de zaak rond de baan 02/20.
Van een socialistisch minister, lid van een Federale Regering, die
- een regeringsverklaring onderschreef waarin een
“meer gediversifieerd gebruik van de verschillende landings- en opstijgpistes en
de herziening van de vluchtprocedures in functie van een evenwichtige/billijke
spreiding” werd ingeschreven en die
- voor de Franstalige kamer van het Hof van Beroep
te Brussel en de Franstalige kamer van de Raad van State stelde:
"L'Etat belge tient à préciser d'emblée que le but du plan est la répartition
équitable des nuisances sonores conformément au principe de l'égalité de tout
citoyen (et non pas des communes ou des groupes) devant les charges, le plan
tend au partage équitable de la charge sonore entre chaque citoyen,
indépendamment de la densité de la population."
had men - indien men hem had laten doen - mogen verwachten dat hij het
beleid als volgt had aangestuurd:
1. Constructief overleg tussen de gewesten met
als gevolg: geharmoniseerde geluidsnormen voor het Brussels en het Vlaams
Gewest.
2. Een maximale spreiding op de grond (dwz:
evenredig gebruik van alle start- en landingsbanen).
3. Een maximale spreiding in de lucht (veilige
routes die iedereen evenveel vluchten geven).
Minister Landuyt is een bekwaam en redelijk mens. Als hij de moed had
gehad als federeaal minister luidop te zeggen dat zo niemand nog ten opzichte
van een andere benadeeld wordt, dan had hij de federeale regering de zogenaamde
eindeloze reeks processen kunnen besparen waarin nu een kat haar jongen niet
meer vindt.
In plaats daarvan wordt hij door mensen die blijkbaar nog meer
"Important" zijn dan een minister en die voornamelijk wonen in het Brussels
Gewest en in de Oostrand-faciliteitengemeenten min of meer gedwongen het
volgende te doen.
Daar waar de redelijke rechter de Federale Regering enkel opdroeg het
gebruik van baan 02/20 beter te beargumenteren in afwachting van een werkelijke
evenwichtige verdeling van het gebruik van alle banen, en daarvoor
voldoende tijd gaf, heeft hij deze uitspraak gebruikt om de eerst aangelegde
start- en landingsbaan van de Nationale Luchthaven, ideaal gelegen ten opzichte
van de heersende wind en meer dan lang genoeg (want langer dan tientallen
volwaardig gebruikte banen op andere Europese luchthavens) volledig, ja,
volledig buiten gebruik te stellen. Dit is wat de NIMBY-lobby uit het Brussels
Gewest en de Oostrand altijd voor ogen had als ideale toestand en blijkbaar
grijpt ze nu naar de zeer grove middelen om haar doel te bereiken.
Door dit te doen en alles in het werk te stellen om zijn occulte
opdrachtgevers te plezieren maakt Renaat Landuyt een ding duidelijk: hij wist
toen hij begon als minister wat zijn taak zou zijn en hij is bereid gevonden
zijn politieke ziel openlijk te verkopen voor... ja, voor wat?
De Noordrand was overigens gewaarschuwd.
In de aanloop naar de 02/20-beslissing zag ze zich vanwege de minister
bedeeld met de volgende 'gunsten':
1. De windnormen werden - onnodig - nog maar
eens aangepast. Aeronautisch minder veilig. Nodig om de "Important People" rond
de baan 02/20 tevreden te stellen. Diegem en de rest van de Noordrand -- nog
altijd het zwaarst belast - kregen meer. De Oostrand + 10% minder.
2. De 'onbelangrijke' mensen uit de Noordrand
werden de laatste jaren als enigen 'begunstigd' met omleidingsroutes met maar
één doel voor ogen: het Brussels Gewest vrijwaren van overvluchten. Eerst deels
over het noorden van het Brussels Gewest en deels over de Vlaamse Noordrand.
Vervolgens voornamelijk op Vlaams grondgebied maar toch nog enigszins verspreid:
een aantal onder (ten zuiden)- en een aantal boven (ten noorden) de Ring. Meer
en meer concentreert men alle omleidingsroutes ten noorden van de Ring (Chièvres
naar ZW/Z + Ringroute naar ZO/O + Denut naar W) zodat gemeentes als Grimbergen,
Meise en Wemmel, ten noordwesten van de luchthaven, ver van elke start- of
landingsbaan en reeds overvlogen door de routes naar het noorden en noordwesten,
opnieuw geconcentreerd overvlogen worden, alsof er nooit een aanzet tot
spreiding is geweest.
Een voor de Minister blijkbaar onbelangrijk detail: Grimbergen wordt zogenaamd
door vier gespreide routes overvlogen. Hoe kan het dan dat één Grimbergse
geluidsmeter ze alle vier even luid registreert?
3. Zelfs tijdens (de nu opgegeven) "vrije"
periodes in het weekend stond de Minister toe dat Diegem en de Noordrand
voornamelijk door zware vliegtuigen overvlogen werden, die volgens het
Spreidingsplan voor de Oostrand voorzien waren.
De schrik voor de "important people" zit blijkbaar dieper dan die voor
volgehouden massale en tegelijk ingetogen protesten van de Noordrandbewoners
die het spel nog altijd spelen volgens de spelregels van een democratische
staat.
4. De Minister neemt zelfs de slechte
gewoontes uit de Oostrand en het Brussels Gewest over: het ene zeggen en het
andere doen. Hij blijft herhalen dat hij “het spreidingsprincipe niet op de
helling zet" terwijl de Vlaamse geluidsmeters een zuivere concentratie
registreren boven de Noordrand, maar dit is blijkbaar onbelangrijk.
Hij heeft inderdaad nog niet één maatregel genomen om het Brussels aandeel van
nog geen 4% in de vluchten (over het Brussels Gewest ipv “frôler les
bords de la Région Bruxelloise") te doen evolueren naar meer.
5. De Noordrand voorspelt dat de wet die de
Minister voorbereidt en die de toestand rond de luchthaven moet stabiliseren,
zich maar op één Franstalig arrest zal baseren: dat van de zaak 02. Dit arrest
wordt door de minister veel gunstiger geïnterpreteerd dan gevraagd door de
rechter gezien de "Importance" van de eisers.
Alle andere gerechtelijke uitspraken uit de afgelopen jaren, die stellen dat de
Grondwet gerespecteerd dient te worden (gelijke behandeling van elke burger,
gelijk recht op gezondheid en een leefbare woonomgeving) worden als onbelangrijk
van tafel geveegd.
De Noordrand blijft hopen dat de democratie het zal halen en blijft zich
richten tot het gerecht om niet alleen nog maar eens te bewijzen dat ze gelijk
hébben en dat hun dossiers eerlijk zijn, maar ook gelijk te kríjgen.
Pas als de zekerheid dat iedereen rond de de luchthaven gelijk behandeld
wordt in een wet verankerd ligt, zal de Noordrand terugkeren tot haar gewone
leven.
Als u denkt dat de openlijke verkrachting van de scheiding der machten
die nu, onder uw ogen plaatsvindt, u niet aanbelangt, herinner u de dag dat u op
uw beurt 'onbelangrijk' blijkt te zijn, hoe "Important People" de
grondwettelijke rechten van de mensen in de Noordrand met superieure minachting
van tafel veegden.
Heden wij 'onbelangrijk'. Morgen gij?
Daedalus
Actie
Noordrand
0499/34 92 09
0494/21 68 81
daedalus.werkgroep@pandora.be
actienoordrand@belgacom.net
www.actienoordrand.be