Persbericht Actie Noordrand 26.2.2010
Betreft: nieuwe regeling vluchten
Brussels National Airport: Vliegwet Schouppe
Actie Noordrand juicht de principes toe
die de staatsecretaris blijkbaar ook onderschrijft voor zijn nieuwe vliegwet:
- meer verdeling
zodat niemand
gediscrimineerd wordt en
iedereen overdag
kan functioneren en 's nachts kan slapen.
- vliegen tegen de wind in
dus met overal gelijke en
veilige internationale ICAO windcriteria.
Maar wat gebeurt er echt?
Meer verdeling?
Er wordt alvast niet meer verdeeld
tussen de verschillende luchthavenregio's, te weten: (Noordrand, het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest (BHG) en de Oostrand).
De huidige discriminatie blijft
onveranderd bestaan.
Meer vluchten over de zgn Kanaalroute te
Brussel is een verschuiving binnen het BHG dat nog altijd de rest van zijn
vluchten boven de Noordrand dumpt. Concreet gebeurt dit:
- het verschuiven van de Chabertroute
rechtdoor over Brussel
- naar de kanaalzone (een verschuiving
binnen het BHG).
Meer spreiden?
Er wordt concreet meer gespreid voor
Huldenberg en de Oostrand. Boven de Noordrand wordt de herconcentratie van de
laatste jaren bevestigd: de vluchten die al van Brussel naar de Noordrand
verhuisden worden nog meer opgeschoven naar het Noorden, verder Vlaanderen in
(de Ringroute).
(Meer) vliegen boven de (Noordelijke)
Ring?
De vluchten worden blijkbaar nog meer
geconcentreerd boven de de noordelijke ring. Deze ligt niet in een woestijn! Hij
doorsnijdt de volgende gemeentes: pal over Machelen-Diegem, N.O.Heembeek,
Vilvoorde/Koningslo, Grimbergen en vooral Strombeek Bever, vlak langs Meise en
door Wemmel. De nu al gevaarlijke S-bocht om Brussel te vermijden wordt nog
verscherpt!
De Noordrand is nog altijd het
allerdichtst bevolkte gebied van Vlaams Brabant, wat de staatssecretaris ook
beweert.
Dichter bevolkt dan de oostrand, dichter
dan Huldenberg, dichter dan de kanaalzone en dichter dan de regio rond het
koninglijk paleis.
Zou de staatssecretaris hierover eerlijk
zijn, zou dan het BHG niet ook haar evenredige aandeel in de dag- en nacht
vluchten krijgen?
Veilig vliegen?
Veilig vliegen is volgens de
internationale normen (ICAO)
- tot maximaal 5 knopen
rugwind en
- tot maximaal 15 knopen
zijwind?
Is dat inderdaad wat afgesproken werd?
De staatssecretaris noemde geen cijfers. Is wat werd overeengekomen alle start
en landingsbanen, zonder uitzondering, gebruiken volgens het omkeringsprincipe?
Dwz: elke baan gebruiken zodra dit veilig is? En altijd, systematisch, tegen de
wind in opstijgen en landen? Bovendien: er is nog altijd geen sprake van het
gelijk uitrusten van banen opdat deze in alle omstandigheden kunnen gebruikt
worden.
Er wordt - en dat is heel verontrustend
- een nieuwe definitie gegeven aan de windstoten, waardoor het uitwijken naar
andere banen dan de 25-banen vermindert ten voordele van de oostrand en oostkant
(Huldenberg). Piloten hebben daar de grootste angst voor: onverwachte windstoten
op enkele honderden meters tijdens het opstijgen (of landen) maar moeten
daarover zwijgen op straffe van ontslag.
Werd de zuiver aëronautische logica
inderdaad niet 100% opgevolgd, wat zal de reactie zijn van minstens twee van de
drie Vlaamse Gewest regeringspartijen? Starten zij inderdaad een alarm procedure
op? Levert Vlaanderen zijn inwoners opnieuw uit op het slachtblok van de
federale vrede?
Hoe veilig zal veilig vliegen zijn voor
Vlaanderen? Moet het vrijwaren van het BHG en de faciliteitengemeenten in de
Oostrand van dag of nacht-geluidsoverlast nog altijd primeren voor veilig
vliegen?
Is zelfs de recente treinramp in
Buizingen geen luid en duidelijk teken aan de wand als het om veiligheid gaat?
Conclusie
Als iedereen het beter krijgt, behalve
één bevolkingsgroep, en als de economie - hopelijk snel, -terug goed op gang
komt zodat het aantal vluchten toeneemt, dan wordt het opnieuw het Durant
scenario en een volksopstand binnen de Noordrand. En zal het weer rechtszaken
regenen, al hoopt de staatssecretaris dat hij deze onmogelijk (sic) heeft
gemaakt.