Actie-Noordrand - PERSBERICHT
28 januari 2010
"Vliegen volgens de wind" zou een goeie mop zijn
als de situatie niet zo gevaarlijk was
Tijdens de nacht van 25-26 januari 2010 is voor de zoveelste maal met te zware rugwind (= NE NNE en ENE) vertrokken vanaf baan 25R. Actie Noordrand telde zeker negen vluchten tussen 23u00 en 3u30. De situatie was potentiëel levensgevaarlijk. De huidige al zeer gevaarlijke normen (ICAO = 5 knopen rugwind, Brussels International Airport = 7 knopen rugwind, UITSLUITEND voor de 25R) werd nog eens met 2 knopen overschreden.
Time (*) Temperature Pressure Wind MPH Weather
EST (UTC) F (C) Dew Point F (C) Inches (hPa)
6 AM (11) Jan 26 24 (-4) 19 (-7) 30.65 (1038) NE 9 haze
5 AM (10) Jan 26 24 (-4) 19 (-7) 30.68 (1039) NE 10 haze
4 AM (9) Jan 26 24 (-4) 19 (-7) 30.65 (1038) NE 10 mist
3 AM (8) Jan 26 24 (-4) 21 (-6) 30.65 (1038) ENE 8 mist
2 AM (7) Jan 26 24 (-4) 21 (-6) 30.62 (1037) NE 9 mist
1 AM (6) Jan 26 26 (-3) 23 (-5) 30.62 (1037) NNE 8 mist
Midnight (5) Jan 26 26 (-3) 23 (-5) 30.59 (1036) NE 8 mist
11 PM (4) Jan 25 26 (-3) 23 (-5) 30.59 (1036) NNE 10 mist
10 PM (3) Jan 25 26 (-3) 24 (-4) 30.56 (1035) NNE 9 mist
9 PM (2) Jan 25 28 (-2) 24 (-4) 30.56 (1035) NNE 8 mist
8 PM (1) Jan 25 28 (-2) 24 (-4) 30.56 (1035) NNE 7 mist
7 PM (0) Jan 25 28 (-2) 26 (-3) 30.56 (1035) NNE 6 mist
In federale politieke middens wordt men aan franstalige kant geconfronteerd met de eis tot het nog maar eens versoepelen van de windnormen op de banen 25/07. Dit klinkt goed in de media. Het is in werkelijkheid synoniem voor een verdubbeling van de officiële internationaal aanbevolen ICAO normen. De windnormen gingen al in 2005 van 5 knopen rugwind en 15 knopen zijwind (ICAO) naar 7 knopen rugwind en 20 knopen zijwind.
De baan 02/20 kreeg (ICAO) 5 knopen rugwind en 15 knopen zijwind 's nachts. Overdag hebben de bewoners daar absolute en toe te juichen veiligheid: 0 knopen rugwind en 15 knopen zijwind.
Dit is telkens geen gemiddelde windsnelheid, het is windstoten INBEGREPEN!
Men wenst nu een bijkomende aanpassing. Deze zal het leven van de mensen die in het zuidelijk verlengde van baan 02/20 wonen - en die gemiddeld slechts gedurende 10% van het jaar en uitsluitend bij N/NO/O-wind inderdaad alle landingen krijgen - nog veiliger maken. Dit is dus toe te juichen: een luchthaven vraagt om optimale veiligheid.
Deze aanpassing vergroot nog maar eens
- de onveiligheid voor de mensen die in Diegem en Haren wonen onder de 25R
- en voor mensen die - verderop in de Noordrand en de Brusselse periferie** - helemaal niet in het verlengde van enige start- of landingsbaan wonen (bocht naar rechts en naar links)
- en dit gedurende 90% van het jaar.
**'s Nachts wordt uitsluitend de bocht naar rechts over de Noordrand gevlogen, de bocht naar links over Zuidoost-Brussel wordt dan niet gebruikt.
De Noordrand is dichtbevolkt, even dicht bevolkt als het grootste deel van Brussel. Er wonen overal rond de luchthaven MENSEN. Moet er eerst een vliegtuigcrash komen en worden dan de verantwoordelijken voor een onverantwoord onveiligheidsniveau vervolgd, als de slachtoffer begraven zijn?
Actie Noordrand protesteert tegen de zware misleiding als zou er op Brussel National Airport veilig gevlogen worden en eist dat alle inwoners rond de luchthaven evenveel veiligheid krijgen.
* Uittreksel uit www.weather.gov, 1 u bijtellen bij UTC tijd.
Zie ook bijlages: www.actie-noordrand.be\tmp\EBBR20100126.pdf
en www.actie-noordrand.be\tmp\EBBR20100127.pdf
Actie Noordrand
0494/21 68 81
actie-noordrand@belgacom.net