Persbericht Daedalus 30.10.2008

 

Daedalus eist voorgoed gedepolitiseerd en

strategisch competent management

voor Brussels Airport

 

Maandagnamiddag 27 oktober steeg om 16u01 een Boeing 747-200 vrachtvliegtuig van Cargo B Airlines, op van startbaan 25R.

Registratie 00-CBA, vluchtnummer BB3101.

Het toestel zou van Brussels Airport, België naar Dakar, Senegal vliegen en vervolgens naar Viracopos Airport, Sao Paulo, Brazilië.

 

Het toestel schuurde over een lengte van 200 meter met zijn staart over de grond tijdens zijn poging om los te komen (een zgn "tailstrike"). Het vloog zwaar beschadigd (zie foto's) over de Noordzee om daar zijn brandstof te lozen en keerde terug naar Brussels Airport om daar een noodlanding te maken om 17u20.*

 

Citaat van www.luchtzak.be/forums/

"The damage on the picture (...) looks quite deep even for a tailstrike... I think that the pilots did it deliberately maybe in an attempt to get the aircraft airborne before the end of the runway simply judging by the fact that the tailstrike angle of attack on a B742 is very high... who knows, maybe they saved a couple hundred of people living in Diegem and a dozen more driving on the Brussels Ring."

 

De oorzaak van de 'tailstrike' is nog niet geweten.

 

Uitsluitend op de 25/07-banen is nog altijd rugwind toegelaten tot 7 knopen. Dit is een zuiver politieke beslissing die in maart 2005 genomen is. De wind was afgelopen maandag gelukkig gunstig. Wat als er wél 7 knopen rugwind (windstoten inbegrepen) was geweest die dag? Het einde van de startbaan 25R ligt nog géén kilometer van de altijd zeer drukke Noorderring die weer onmiddellijk grenst aan het dichtbewoonde Diegem. Dit is de tweede keer binnen een half jaar tijd dat op Brussels Airport op het nippertje een zwaar ongeval met een tol van mensenlevens vermeden is - telkens met een blijkbaar verouderde B 747 cargo - terwijl de luchthaven aan alle kanten omringd is door vaak zeer dichtbewoonde gebieden! Moeten er eerst slachtoffers vallen voor luchthavenuitbater BAC een gedegen initiatief ontwikkelt om de veiligheid en het leven van passagiers, bemanning en de omwonenden van de luchthaven te verzekeren?

 

Daedalus, juridische en technische werkgroep van Actie Noordrand, constateert met de andere actiegroepen dat BAC het plafond van de 16.000 nachtvluchten dat de bestendige deputatie van Vlaams Brabant ontwikkelde nietig wil laten verklaren op basis van het feit dat enkel de federale regering deze beperkingen zou mogen opleggen. Ze eisen dus opnieuw een voor de omwonenden bewezen onleefbaar plafond van 25.000 nachtvluchten per jaar! Het regent intussen wetenschappelijk onderzoek dat uitwijst hoe schadelijk een chronisch verstoorde nachtrust is voor de gezondheid.

 

Ook constateert Daedalus dat BAC het voortdurend zo voorstelt als zouden telkens anderen verantwoordelijk zijn.

Belgocontrol voor de regeling van het luchtverkeer.

De verschillende gewesten en de federale staat voor milieu en geluidshinder.

 

Intussen blijkt ze op haar eigen grondgebied, waar alles wat het luchtverkeer betreft mee staat en valt, het vliegverkeer nog altijd niet veilig en milieutechnisch in orde te kunnen krijgen.

 

Daedalus eist daarom dat er voor Brussels Airport een volledig gedepolitiseerd en competent management komt dat met verantwoordelijkheidszin voor economie én ecologie een lange-termijnstrategie voor Brussels Airport weet uit te bouwen.

 

Daedalus eist verder voor Brussels Airport

- tegen de wind in opstijgen en landen. Als de wind van richting verandert dan moeten ook de vertrekken en aankomsten op de in gebruik zijnde baan worden omgedraaid. Een minimale vereiste zijn de internationale ICAO-windnormen voor alle start- en landingsbanen.

- strengere normen voor controle op de luchtwaardigheid van vertrekkende vliegtuigen

- strengere normen voor toezicht op het laden van vooral vrachtvliegtuigen via de zgn 'loadsheets'.

 

Na een bankcrisis kunnen we een luchthavencrisis gebaseerd op kort gewin missen als kiespijn.

 

 

*Zie verder voor citaten en foto's van deze website rond de 'tailstrike' op www.actienoordrand.be.