Persbericht
Daedalus 10.7.2008
Stop
eerst met brandstofverslindend zigzaggen rond
politiek gevoelige zones van en naar Brussels Airport.
Zgn
veilige maatregelen hebben precies omgekeerd effect.
Vanaf 2012
voert de Europese Unie ook voor de luchtvaartmaatschappijen een systeem in van
emissierechten ten einde ook de luchtvaart te dwingen om de CO2 uitstoot te
beperken. Uit vrees voor een stijging van de prijs van een vliegticket
dringen de luchtvaartmaatschappijen er bij de Europese instanties op aan om de
nodige afspraken te maken zodat rechtstreeks naar de bestemming kan worden
gevlogen ipv - zoals Geert Sciot van Brussels Airlines het zeer juist
verwoordde - ‘nodeloos te zigzaggen doorheen Europa’.
Daedalus
en Actie Noordand dringen er bij de Belgische politici op aan om ook in ons
land het ‘nodeloos zigzaggen rond politiek gevoelige zones’ te doen ophouden
en bij de opstijg- en landingsprocedures van en naar de nationale luchthaven
veel zuiniger om te springen met energie. Brussel Nationaal is immers uniek
in de wereld in zoverre dat er een hele reeks maatregelen van kracht zijn die
niet alleen onveilig zijn maar ook energieverslindend en dus bijzonder
milieuonvriendelijk. De situatie is de neerslag van een politiek
georganiseerde discriminatie tussen inwoners onderling: burgers van hetzelfde
land. Deze zuiver ondemocratische maatregelen worden verpakt onder het
voorwendsel van de veiligheid hoewel ze in werkelijkheid precies het
omgekeerde effect hebben.
Concreet
eisen Daedalus en Actie Noordrand dat:
1. op
alle banen systematisch tegen de wind in wordt gevlogen ipv zoals vandaag het
geval is met extreme rugwind steeds op dezelfde start/landingsbaan 25R
waardoor 90% van de vertrekkende vluchten boven de dichtst bevolkte zones
rondom de luchthaven terecht komen. Consequent vliegen tegen de wind verhoogt
niet alleen de veiligheid. Het beperkt evenzeer het kerosineverbruik met +/-50
miljoen liter per jaar en dus ook de uitstoot van CO2, het lawaai en de
chemische pollutie,
2. afwijkingen
van dit veilige principe van vliegen tegen de wind in enkel worden toegestaan
binnen de veilige marges van de internationaal aanvaarde ICAO windcriteria en
dit op alle start en landingsbanen. Vandaag wordt op de banen 25R/L immers
door het gebruik van discriminerende windcriteria in minder veilige
omstandigheden gevlogen dan op de baan 20/02 hoewel de baan 20/02 20 jaar
eerder aangelegd werd dan baan 25, veiliger want optimaal gelegen voor de in
België heersende winden, 15% breder en uitgeeft op een
veel minder dicht bevolkt gebied (oa het Zoniënwoud),
3. van
op iedere startbaan wordt steeds rechtstreeks in de richting van bestemming
gevlogen ipv door langdurig en nodeloos bochtenwerk op zeer lage hoogte -
meteen na het eerste deel van de startprocedure - de hoofdstad te vermijden.
Hierdoor worden niet alleen veiligheidsrisico’s genomen voor de passagiers én
voor de omwonenden maar wordt ook de energie- en milieufactuur de hoogte
ingejaagd.