Persbericht Daedalus woensdag 12.10.2005
DE BRUSSELSE ONDERHANDELAARS ZULLEN ELK VOORSTEL
DAT BRUSSEL NIET QUASI VOLLEDIG VLIEGTUIGVRIJ MAAKT SLECHT ONTHALEN.
De afgelopen jaren zijn op vraag van het Brussels gewest zoveel mogelijk
vertrekkende vluchten geconcentreerd op baan 25R. Nu is dat nog de enige wijze
waarop de hoofdstad zoveel mogelijk vermeden kan worden. Dit houdt met name ook
in dat het Brussels gewest de investeringen van BIAC in de loop der jaren
zodanig geremd heeft én remt, dat niet alle banen even goed uitgerust zijn.
Worden de andere, perfect geschikte banen wél gebruikt dan moet er ofwel geland
worden boven het Brussels gewest ofwel moeten ook de vluchten naar het Noorden
en het Westen grotere delen van de hoofdstad overvliegen.
Het huidig aandeel van Zone 2 (0,1%) en Zone 3 (7,5%) zou volgens de laatste
voorstellen van de Brusselse onderhandelaars nog eens tot het absolute minimum
teruggebracht moeten worden. Alles: gevaarlijk of niet gevaarlijk, logisch of
niet logisch moet tot in het extreme weg boven Brussel en moet en zàl ten laste
komen van Vlaanderen. Vliegtuigen die normaal rechtdoor over Brussel zouden
moeten opstijgen, vliegen nu al meer dan drie jaar te lang, te laag, te
lawaaierig, onveilig en met volstrekt onnodige pollutie rondom het
hoofdstedelijk gewest, in plaats van snel hoogte te winnen en uit de hinderzone
naar bestemming te vliegen.
Wat is de huidige situatie (zie hieronder tabel alle septembervluchten)?
Op de grond:
- baan 20 màg eenvoudigweg niet meer gebruikt worden omdat er dan
opgestegen wordt boven faciliteitengemeenten en enkele delen van Brussel een
aantal overvluchten zouden krijgen
- baan 25L om dezelfde reden als baan 20 omdat voor de bocht naar rechts meer
delen van het Brussels gewest overvlogen zouden worden
- er mag evenmin geland worden over Brussel, wat vooral in Zone 4
nu al voor concentratie zorgt.
In de lucht worden voorts in de voorstellen van de Brusselse
onderhandelaars alle routes die nu nog via de 25R (drie in totaal) over Brussel
gaan of die langs Brussel scheren (twee) ook nog eens geschrapt.
Elk voorstel dat dezer dagen op de onderhandelingstafel komt en dat hier tegenin
gaat - omdat het Brussel zelf en de faciliteitengemeenten in de Oostrand (Wemmel
telt niet mee) niet quasi volledig vrijwaart - zal slecht onthaald worden door
de Brusselse onderhandelaars.
Ter informatie: als alle zones evenveel krijgen, heeft iedere zone 16,67%. Het aandeel van Zone 1 (Noordrand) was in september 41,1%: meer dan ooit méér dan alle andere zones. Een flink deel hiervan bestaat dus uit vluchten die normaal over Brussel zouden moeten vliegen. Het Brussels gewest wordt nu al zoveel mogelijk vermeden door op 700 voet af te draaien, (bocht naar rechts).
Daedalus kan maar herhalen dat alleen een democratische oplossing die ieders grondrechten respecteert, de toekomst van de luchthaven veilig stelt.
W I E H E E F T I N D E F E I T E N H O E V E E L V L U C H T E N ?
PERCENTAGES VERTREKKEN EN LANDINGEN DAG & NACHT & ETMAAL
ZES ZONES BRUSSEL NATIONAAL - SEPTEMBER 2005
Dag |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
86,2% |
0,1% |
3,7% |
8,4% |
0,6% |
1,1% |
Landingen |
0,0% |
0,0% |
10,1% |
67,9% |
22,0% |
0,0% |
Nacht |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
38,8% |
2,3% |
30,5% |
19,6% |
8,7% |
0,1% |
Landingen |
0,0% |
0,0% |
4,4% |
32,4% |
60,7% |
2,5% |
Etmaal |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
83,0% |
0,2% |
5,5% |
9,1% |
1,2% |
1,0% |
Landingen |
0,0% |
0,0% |
9,4% |
63,5% |
26,7% |
0,3% |
Totaal sept |
41,4% |
0,1% |
7,5% |
36,4% |
14,0% |
0,7% |
Bron: gegevens ombudsdienst (zie xls in bijlage).
* Zone 1 Diegem & Noordrand: 25Air – Actie Noordrand - Boreas
* Zone 2 Zaventem & Brussel: BUTV/UBCNA, Bxl Air Libre
* Zone 3 Sterrebeek, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Tervuren
Sterrebeek 2000, Awacss, WakeUpKraainem, Wakker Tervuren
* Zone 4 Erps-Kwerps, Kortenberg - Decibel, 25L
* Zone 5 Steenokkerzeel
* Zone 6 Perk – Zone-S
PERCENTAGES VERTREKKEN EN LANDINGEN DAG & NACHT & ETMAAL
ZES ZONES BRUSSEL NATIONAAL - OKTOBER 2005
Dag |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
83,1% |
0,0% |
5,5% |
8,3% |
0,7% |
2,4% |
Nacht |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
49,8% |
4,2% |
22,7% |
16,0% |
5,4% |
1,8% |
Etmaal |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
80,8% |
0,3% |
6,7% |
8,8% |
1,0% |
2,4% |
Landingen |
0,0% |
0,0% |
11,7% |
61,9% |
25,2% |
1,2% |
Totaal |
40,4% |
0,2% |
9,2% |
35,4% |
13,1% |
1,8% |
November was een zeer zware maand voor Diegem/Haren: 92% van de dagvertrekken en 49,6% van de nachtvertrekken vanaf één en dezelfde baan! En dat heet spreidingsplan
PERCENTAGES VERTREKKEN EN LANDINGEN DAG & NACHT & ETMAAL
ZES ZONES BRUSSEL NATIONAAL - NOVEMBER 2005
Nacht |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
49,6% |
4,2% |
28,9% |
11,5% |
4,8% |
1,0% |
Dag |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
92,0% |
0,2% |
4,9% |
1,9% |
0,2% |
0,8% |
Etmaal |
Zone 1 |
Zone 2 |
Zone 3 |
Zone 4 |
Zone 5 |
Zone 6 |
Vertrekken |
88,8% |
0,5% |
6,7% |
2,6% |
0,5% |
0,8% |
Landingen |
0,0% |
0,0% |
3,1% |
67,6% |
27,9% |
1,4% |
Totaal |
44,5% |
0,3% |
4,9% |
35,1% |
14,2% |
1,1% |
Daedalus Actie Noordrand
0486/582 499 0494/21 68 81
daedalus.werkgroep@pandora.be actienoordrand@belgacom.net
www.actienoordrand.be