LANDEN OVER BRUSSEL, OPSTIJGEN OVER ZAVENTEM, NACHT VAN 23-7 U, POLLUTIEMEETNET EN AFSCHAFFING QC<4
BEZWAARSCHRIFT GEMEENTE WEMMEL dd 24.2.2004
Gelet op de milieuvergunningsaanvraag van BIAC voor de periode van 2005-2010 voor ons allen uiteraard van groot belang is, omdat in de milieuvergunning een aantal voorwaarden voor de exploitatie van de luchthaven worden vastgelegd.
Gelet op het publiek belang voor de gemeente.
Gelet op de beslissing van het
schepencollege van woensdag 11 februari 2004 een bezwaarschrift op te stellen
het geen volgt:
Gefundeerd Bezwaarschrift ivm de aanvraag van BIAC tot verlening van de Milieuvergunning van 2005 tot 2010,
Met dit bezwaarschrift wil de gemeente Wemmel bijdragen tot de duurzame ontwikkeling van de luchthaven van Zaventem in het algemeen en tot het vinden van een evenwichtige oplossing voor de milieuhinder veroorzaakt door de luchthavenactiviteiten in het bijzonder. Daarbij gaat een grote bekommernis uit naar de lawaaioverlast van de nacht-en dagvluchten. Een duurzame ontwikkeling wordt gekenmerkt door een evenwicht tussen de economische en sociale ontwikkeling en de tewerkstellingsaspecten enerzijds en de bescherming van het leefmilieu en van de leefbaarheid van de omgeving anderzijds.
Om deze redenen vind de gemeente Wemmel dat er zeker eerst voldaan moet worden aan de
a) Wettelijke verplichtingen :
- het maken van een centrale proefdraaiplaats (geluidshal)
- het verder uitwerken van geluidswerende wallen
- het installeren van een zoals voor elke vervuilende installatie wettelijk verplicht waterzuiveringsstation: We stellen met spijt vast dat het door kerosine bevuilde regenwater van de start- en landingsbanen ongezuiverd in de omringende Vlaams-Brabantse waterlopen terechtkomt.
b) de door het Hof van Beroep in arrest dd 10 juni 2003 verplichte:
- maximaal afwisselend baangebruik 's nachts
- maximaal afwisselend baangebruik overdag
- garantie voor blijvende spreiding in de lucht
c). Maatregelen nodig om voor de luchthaven naar de toekomst toe een evenwichtig, gezond en verantwoord draagvlak te creëren:
- het uitrusten van de baan 07R met een ILS systeem zodat er ook over Brussel kan worden geland
- het uitrusten van de baan 25L met een volledige taxibaan zodat er ook over Zaventem kan worden opgestegen
- een plafond voor de nachtvluchten van 25.000 bewegingen.
- een plafond voor de dagvluchten vergelijkbaar met een gemiddelde van de laatste twee jaar.
- invoering van de nacht van 23 u tot 07 u: in 2006 moeten alle Europese
lidstaten hun nationale wetgeving in die zin hebben aangepast.
- de uitbouw van een onafhankelijk en verantwoord pollutiemeetnet
- de verder uitbouw van een onafhankelijk en verantwoord hindermeetnet
- het verbieden van lawaaierige toestellen met een QC < 4