BBL over driedaagse conferentie Milieudefensie/Friends of the Earth: afspraken voor Europees netwerk bewonerscomités en milieuverenigingen.
Mail 2.12.2004
Besten,
de vorige drie dagen ging de driedaagse conferentie door van
Milieudefensie/Friends of the Earth met milieuverenigingen en luchtvaartcomités
uit diverse Europese staten. Er waren een 30-tal aanwezigen, zowel uit de oude
(Frankrijk, UK, Duitsland, Nederland,..) als uit de nieuwe lidstaten (voormalige
Oost-Europese landen). Er werd vooral gepraat over het uitbouwen en onderhouden
van een Europees netwerk, er werden ideeën voor acties en campagnes
uitgewisseld, er werd gediscussieerd over in te zetten instrumenten (taksen,
normen, EU-richtlijnen,...),.. De driedaagse handelde dus voornamelijk over
organisatie en strategie, minder
over de inhoud.
Op de derde dag werden afspraken gemaakt om een Europees netwerk van
bewonerscomités en milieuverenigingen actief rond luchtvaart uit te bouwen en te
onderhouden. De belangrijkste afspraken zijn de volgende:
1. op de website van greenskies (www.greenskies.org)
wordt alle informatie van milieuverenigingen en bewonersgroepen uit Europa
samengebracht. Alle gevoerde of te voeren acties of campagnes, standpunten,
links, folders, luchthavenontwikkelingen,... worden doorgegeven aan greenskies,
dit als inspiratiebron voor andere verenigingen. Afgesproken is dat er steeds
een korte en bondige beschrijving wordt doorgemaild, in maximum tien lijnen en
steeds in Engels, dit om te vermijden dat de website verdrinkt in een overaanbod
aan informatie.
2. Nog op de website wordt gestart met een digitale bibliotheek. Omdat er in
heel wat Europese landen interessant onderzoek is uitgevoerd naar de effecten
van luchtvaart op milieu en gezondheid, waarvan men vaak in andere landen niet
op de hoogte is, worden deze studies ook gecentraliseerd op de website. Als
rapporten doorgemaild worden, worden steeds de krachtlijnen of de belangrijkste
onderzoeksresultaten bondig beschreven, in maximaal 5 lijnen en opnieuw in het
Engels. Het zou immers te moeilijk en te tijdrovend zijn om alle studies
volledig na te lezen.
3. Er wordt een e-mail lijst rondgestuurd van alle comités en verenigingen uit
Europa die actief zijn rond luchtvaartproblematiek.
4. Er komt een maandelijkse digitale nieuwsbrief van het netwerk. De inhoud
wordt aangeleverd door de groepen uit het netwerk. Elke comité of elke
vereniging kan dus artikels voor deze nieuwsbrief doormailen. Opnieuw is de
afspraak dat de artikels steeds kort en bondig zijn en in het Engels worden
opgesteld. Er wordt steeds een e-mail adres van de contactpersoon bijgevoegd.
Dit wil ook zeggen dat het verschijnen van de nieuwsbrief afhankelijk is van de
input vanuit de groepen. Deze digitale nieuwsbrief wordt beheerd en verspreid
door Milieudefensie.
5. We starten met een briefschrijfactie naar de Europese Commissie en naar de
leden van het Europees Parlement. Bedoeling is dat zowel door individuele
burgers (een persoonlijke brief) als door verenigingen (meer vanuit het algemeen
belang) brieven verstuurd worden. Er worden ontwerp-brieven gemaakt door
Greenskies, die rondgemaild worden naar het netwerk. De brief aan de leden van
de Commissie komt er naar aanleiding van het aantreden van de nieuwe Commissie.
Hierin wordt aan het Commissielid gevraagd om oplossingen uit te werken voor
geluidsoverlast, luchtvervuiling en klimaatverandering door luchtvaart. In de
brief aan de Europese parlementsleden wordt aan de leden gevraagd om de nieuwe
schriftelijke verklaring van Bart Staes te ondertekenen. Enkele parlementsleden
uit katholieke, conservatie en liberale partijen die veel invloed hebben, worden
persoonlijk benaderd om ze te overhalen om de verklaring te ondertekenen. Het
gaat dan bv. om mensen zoals Jean-Luc Dahaene, die de drempel voor andere
parlementsleden om te ondertekenen zullen verlagen. Bart Staes maakt voor ons
een lijst op van dergelijke parlementsleden.
Verder wordt door BBL een afspraak vastgelegd met politici van de socialistische
fractie in het EP om hen te overhalen deze verklaring mee te ondertekenen.
Enkele vertegenwoordigers uit andere EU-landen proberen mee te gaan naar deze
vergadering.
6. Wat dan de petitie voor een Europees verbod op nachtvluchten betreft:
alle verenigingen en comités vinden dat we dergelijke petitie moeten opzetten,
maar dat we niet overhaast te werk mogen gaan. Om van deze 1.000.000-petitie een
succes te maken, moet de campagne goed voorbereid worden en moet er een goed
georganiseerd netwerk achter staan. Daarom gaan we nu in de eerste plaats op
zoek naar een organisatie die deze petitie op Europees niveau kan coördineren;
we vragen dit in de eerste plaats aan EEB en T&E. Vervolgens wordt een lijst
opgemaakt van organisaties die de nationale coördinatie voor hun land op zich
nemen. Ter ondersteuning starten we met een fundraising campagne.
We wachten nu eerst af tot de regels voor het opzetten van een petitie (in
uitvoering van de Europese ontwerpgrondwet) duidelijk zijn omschreven. Dat zou
in de eerste helft van 2006 het geval zijn, omdat dan naar verwachting de eerste
lidstaat de nieuwe grondwet zal ratificeren. Deze regels moeten alleszins
duidelijk zijn voor de eerste lidstaat de grondwet kan ratificeren. Eens de
regels duidelijk zijn, komen we met een kleinere groep opnieuw samen in Brussel
om de organisatie van de petitie te bespreken. John Stewart (Airport Watch, UK)
coördineert.
7. Op iets landere termijn: we houden mekaar op de hoogte van de uitvoering van
de Europese geluidsrichtlijn, op basis waarvan lidstaten geluidskaarten moeten
uitwerken (tegen 2007) en actieplannen moeten opstellen (2008) om
geluidsoverlast te verminderen. We zetten een "name, shame and blame"-strategie
op om lidstaten die hun verplichtingen niet nakomen aan de schandpaal te
nagelen.
Tot zover een kort besluitenverslag van de driedaagse. Wordt zeker vervolgd!
Met vriendelijke groeten,
Erik Grietens,
Bond Beter Leefmilieu
02/282.17.34