B.A.LIBRE BLIJFT SPREIDING VOORWAARDE NOEMEN VOOR BLANCO CHEQUE DIE STAAT OVERNEMER BIAC ZAL WILLEN BIEDEN EN MISKENT STANDPUNT NOORDRAND DAT LUCHTHAVEN VOL IS
PERSBERICHT dd 17.6.2004
De Nederlandse luchthaven van Schiphol (Amsterdam) stelt zich officieel
kandidaat als overnemer van het bedrijf BIAC. De overname zou tot een aandeel
van 70 % kunnen belopen waardoor het beheer van de luchthaven van Zaventem
volledig in Nederlandse handen komt. Door de recente alliantie KLM-Air France is
Zaventem ideaal gelegen tussen Nederland en
Frankrijk, met daarbovenop een infrastructuur die mogelijkheden biedt tot
verdere expansie. Ook Franse, Italiaanse, Australische en Deense luchthavens
tonen interesse.
Belangrijke veranderingen hieromtrent gebeuren in de grootste ondoorzichtigheid,
net voor de vakantieperiode. Burgers noch
parlementsleden krijgen enige kijk op deze zaak.
Bruxelles Air Libre Brussel is bezorgd over het vervolg.
Het minste dat van BIAC gezegd kan worden is dat ze op arrogante wijze haar
winsten voorop gesteld heeft, zonder rekening te houden met enige zorg voor
milieu of omwonenden. En dit reeds met de Belgische overheid als
hoofdaandeelhouder.
Alles wijst erop dat de situatie niet zal verbeteren wanneer deze federale
luchthaven in buitenlandse handen terechtkomt. Schiphol en Roissy zijn zo goed
als verzadigd, waaruit volgt dat Zaventem een begerenswaardig alternatief vormt.
Ondanks het feit dat de activiteiten op de Zaventemse luchthaven met de huidige
infrastructuur nog verder kunnen toenemen, heeft de luchthaven reeds enkele
jaren haar limiet bereikt inzake leefmilieu en tolerantie van de omwonenden.
Technisch gezien kan de luchthaven zelfs het dubbele aan van haar huidige
bedrijvigheid. De goedkoopste manier om dit te bereiken is door te gaan met het
spreidingsplan, en veiligheid zowel als leefbaarheid van de dichtstbevolkte
regio van dit land finaal ondermijnen.
In dit scenario zullen Air France en KLM de ongewenste vluchten van hun
thuisbasis op Zaventem kunnen overhevelen. Zonder enige scrupules zullen zij
onze federale vlieghaven verder omtoveren tot de Europese vuilbak der
luchthavens. Daarbij zullen zij ongetwijfeld niet hoeven omkijken naar de
buitenlanders (Belgen) die in de regio rond de luchthaven wonen.
Is er een of andere minister die nog een studie wenst te bestellen om de
gevolgen hiervan in te schatten ?
Bruxelles Air Libre Brussel trekt aan de alarmbel uit alle macht vooraleer het
te laat is. De vereniging vraagt de federale regering klaarheid te scheppen in
dit dossier en vóór het einde van het jaar alle maatregelen te nemen die nodig
zijn om een volledige controlefunctie in te bouwen voor de Belgische Staat op
het bedrijf dat Zaventem-luchthaven zal overnemen.
In het recente verleden heeft de regering reeds de onvoorzichtigheid begaan om
de immense luchthaventerreinen tegen een lage prijs over te hevelen naar het
bedrijf BIAC. Vandaag tracht ze de elementaire milieuverplichtingen van deze
firma op te schorten zodat de bruid mooier voorkomt dan ze is, en ze tegen de
hoogste prijs verkocht kan worden.
Een absurd voorbeeld hiervan : burgemeesters en verenigingen uit de Noordrand
trekken samen met Vlaams minister van leefmilieu Tavernier naar de Raad van
State om de Brusselse milieunormen aan te vallen en ze te verzwakken of tot
opschorting te dwingen
Het zou meer dan normaal zijn dat de regering volgende voorwaarden vastlegt eer
het bedrijf BIAC van de hand gedaan wordt : definiëren van de uren waarbinnen
vliegbewegingen toegelaten zijn ; een plafond bepalen voor het aantal jaarlijks
toegelaten vliegbewegingen ; de types vliegtoestellen vastleggen die deze
luchthaven mogen aandoen, enz...
Indien gewacht wordt tot na de verkoop zal het spijtig genoeg te laat zijn, en
zal de regering de nodige juridische middelen ontberen om haar burgers te
beschermen.
Een belangrijke garantiefactor is ook de milieuvergunning die eerstdaags aan het
luchthavenbedrijf zal toegekend worden. Vooraleer de privatisering een feit is
moet ervoor gezorgd worden dat de provincie Vlaams-Brabant in de vergunning de
belangen van alle omwonenden, en niet enkel die van de vier aangrenzende
gemeenten tot dewelke het openbaar onderzoek beperkt bleef, waarborgt.
De regering zal zich in september ook moeten uitspreken over de verdubbeling van
het aantal nachtvluchten van DHL op Zaventem. Onze vereniging verwacht slechts
één antwoord : Niet in Zaventem ! Ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is bij
deze beslissing betrokken en zal hierover onverbiddelijk moeten zijn. Ze heeft
reeds duidelijk gesteld dat de nachtvluchten afgebouwd moeten worden.
Bruxelles Air Libre Brussel gaat ervan uit dat deze maatregelen dringend genomen
moeten worden. Het is van uiterst belang dat ze op samenhangende en zinvolle
wijze tot stand komen met als voornaamste doel de leefbaarheid van de
dichtstbevolkte regio van dit land te waarborgen.
Een regio, dat de hoofdstad vormt van Vlaanderen, België, en Europa.
Hierbij nodigen we dan ook alle parlementsleden uit om elke beslissing in dit
dossier te weigeren zonder dat hen een globaal privatiseringsplan van de firma
BIAC ter goedkeuring voorgelegd wordt.