Open brief aan Minister Anciaux
Ministerie Mobiliteit en Sociale economie
t.a.v. minister Bert Anciaux
Wetstraat 63-65
1040 Brussel
cc. De heer Jan Cornillie
cc. Burgemeester en schepenen Steenokkerzeel
Steenokkerzeel, 31 oktober 2003
Geachte Heer Minister,
De krant De Standaard schreef afgelopen week dat U heelhuids bent teruggekeerd uit Steenokkerzeel. U had toch niets anders verwacht? Het actiecomité Zonezes steunt de solidariteitsgedachte in verband met de lasten van de luchthaven. Wij willen u nogmaals danken voor uw aanwezigheid en toespraak waaruit is gebleken dat u de problemen rond lawaaihinder, in het bijzonder die rond de ‘zones 4, 5 en 6’ zeer ter harte neemt.
Voor de goede orde hebben wij voor u, als referentie, de gesprekken als volgt samengevat:
U hebt toezeggingen gedaan voor:
· De bijsturing van het plan op basis van onze drie grote opmerkingen aangaande uw plan: zone 5 en 6 zijn eigenlijk één zone, er zijn verschillende parameters waar geen rekening mee wordt gehouden en er zijn op vandaag geen objectieve meetgegevens voor betreffende zones.
· De aanleg van een taxiweg, binnen een jaar, langs baan 25L zodat die voor opstijgende vliegtuigen kan gebruikt worden.
· De bouw van een ILS-radarsysteem, binnen 3 jaar, op baan 07R/25L zodat die bruikbaar is tijdens de dag en tijdens de meeste nachten.
· Bouw van een proefdraaihal.
· Plaatsing van geluidsmeetpunten in alle zones van de gemeente.
· Het laten uitvoeren van objectieve studies i.v.m. kerosineverontreiniging (grond en water) en stankhinder.
· DHL en andere koeriersdiensten de verplichting op te leggen, de te lawaaierige vliegtuigen tegen 2006 te vervangen.
· Plafonnering van het totaal aantal nachtvluchten.
· De objectieve controle op de naleving van milieuvergunning van BIAC.
U bent er mee akkoord dat met de volgende parameters dient rekening gehouden te worden in de formule voor de berekening van de spreiding:
· Naast aparte weging voor dag-, avond- en nachtvluchten (volgens Europese normen), ook:
·
Zwaardere weging voor weekendvluchten·
Grondlawaai, proef- en warmdraaien en taxiën.·
Dat Zones 5 en 6 evenveel hinder ondervinden van startende vliegtuigen die daarna Diegem/Haren gaan overvliegen, als ‘zone 1’ zelf.·
De overvlieghoogte, of beter –laagte (vooral in zone 6)·
Hinder veroorzaakt door de militaire luchthaven·
Type vliegtuig·
Gewicht·
Verschil tussen opstijgende en landende vliegtuigenU heeft beloofd de volgende opmerkingen ‘mee te nemen’, m.a.w. in overweging te nemen:
·
Geen nieuwe concentratie in Steenokkerzeel·
Er rekening mee houden dat de lengte van piste 02/20 voor onveiligheid zorgt. Na waarschuwing van piloten zou U nagaan of opstijgen met rugwind op de kortere piste gevaarlijk is.·
Zones 5 en 6 als één zone beschouwen, met als gevolg dat de gewogen lawaaihinder in zones 5+6 zou verminderen tot max. 20% van de totale lawaaihinder.·
De samenkomst van pistes 02/20 en 07L/25R in één punt in het noordoosten van de luchthaven vlakbij woonkernen (sedert de mid-vijftiger jaren), vanwaar velerlei vliegroutes starten, geconcentreerd boven deze wijken (wat u zelf een “bombardement” noemde).·
Maximaal gebruik te maken van routes over bedrijventerreinen en agrarische gebieden.U zou de volgende suggesties bespreken met de bevoegde instanties:
·
De bouw van een 3de geluidswal op het grondgebied van de militaire luchthaven, langs de Haachtsesteenweg in Melsbroek·
De bouw van een aparte proefhal voor de militairen·
Overvlieging van Brussel, meer in het bijzonder de zuid oost rand, en Zaventem.·
En de eerste stap daarvoor: de harmonisering van de geluidsnormen van Brussel en Vlaanderen.Wij rekenen erop dat u zich aan uw woord houdt, en dat u deze zaken oprecht ter harte neemt. Wij contacteren u binnenkort voor verder overleg.
Hoogachtend,
Voor Actiecomité Zonezes,
Marianne Somers