Foute handel, foute boel! Tonnen Victoriabaars via Oostendse luchthaven over de rug van arme Afrikaan en zonder een centiem kerosinetaks. Teken aub petitie Aviation Rouge...!


Tue, 20 Feb 2007
Nieuwsbrieflezers@wiloo.be

WILOO NIEUWSBRIEF 20 FEBRUARI 2007

Luchtvaart betaalt nog steeds geen taks op brandstof
Darwin's Nightmare op VRT Canvas

20-feb-07 Wie de documentaire "Darwin's Nightmare" (1 <http://www.wiloo.be/victoriabaars.wmv> ) heeft gemist kan op woensdag 21 februari '07 terecht bij Canvas
2<http://www.canvas.be/canvas_master/programmas/sterkeverhalen/c_sterkeverhalen_dezeweek/index.shtml>  Nog steeds komen bijna dagelijks tonnen Victoriabaars via de Oostendse luchthaven in onze Westerse winkels terecht. Niet de arme Afrikaan wordt er beter van. Die droomt steeds meer van een vlucht naar het rijke noorden!
Hoog tijd ook om de rol van "Ostend-Bruges Airport als poort op Afrika" te (her)definiëren. De Vlaamse regering heeft recent een visie op de luchthaven geformuleerd! Vraag is hoever ze reikt. Aan de problematiek geschetst in de documentaire - die symbool staat voor veel "foute handel" - gaat ze in ieder geval volledig voorbij! Zie ook... <http://www.wiloo.be/algemeen_archief_2.htm#Darwins>  


(Dak)schade door vliegtuig, wie betaalt?
14-feb-07 Stel, een landend vliegtuig veroorzaakt zware windturbulentie en blaast uw pas nieuwe zonnepanelen los bij volle stroomproductie. Kortsluiting doet brand ontstaan en uw huis brandt af. Wie draait hiervoor op? We vroegen het  aan luchthaven directeur Gino Vanspauwen tijdens het jongste OLO (Overleg Luchthaven Oostende). Niets is zeker. Herstellingen in het verleden bieden geen waarborg voor de toekomst. M.a.w., bij schade is de kwaliteit (van zijn betaalbereidheid) waarschijnlijk functie van de kwantiteit van de kost! Grote kans dat u het mag uitvechten voor de rechtbank... En ook daar is niets zeker! We vroegen het ook indirect , per brief (1 <http://www.wiloo.be/briefpeeters_12dec06.pdf> ), aan de voogdijminister Kris Peeters. Maar die antwoordde (nog) niet. Andere, nog ergere scenario's zijn denkbaar, bijv., een zware pan waait op het hoofd van een kind... Ook hier is niets zeker! Wordt vervolgd.

Love is in the Air
14-feb-07 Valentine's Day means very busy days for Flamingo Holdings' MK Airlines bringing in billions of roses (1 <http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=566177> ) "out of Africa" through Ostend-Bruges Airport. Who reaps the fruit? (2). As during the good old days of colonialism, while a happy few enjoy the profits, millions are now starving in countries such as Kenya producing... flowers for the rich Western markets (3). From our correspondent in Kenya a recent report on the situation of the poor, read... <http://www.wiloo.be/foodforkenya.pdf> (1 Ksh = 0.0112 €)

Elke dag open museumdag
10-feb-06 Er zijn opnieuw heel wat “krasse knarren” te zien op “Ostend-Bruges Airport”. De gemiddelde leeftijd van de vliegende museumstukken gaat richting 40 jaar. Sinds half september ‘06 heeft MK Airlines weer zijn 38 jaar oude en luidruchtige DC8, 9G-MKK (1 <http://www.airliners.net/open.file?id=839473> ), ingezet voor vluchten op Oostende. Ondanks plechtig verklaarde intenties voor modernisering van haar vloot, haalt MK Airlines er nog een tweede DC8 bij, … en wel van Johnsons Air. Het 36 jaar oude toestel, in Ghana geregistreerde, 9G-TOP (2 <http://www.airliners.net/open.file?id=1041439> ), deed voor rekening van MK zijn eerste landing in Oostende op 8 februari. Johnson Air staat onder versterkt toezicht van de EU. MK Airlines is hiermee zijn moto getrouw… als het maar lekker goedkoop is, is het goed genoeg voor Afrika en voor… Oostende! Lees…  <http://www.wiloo.be/johnsons_air___mk_airlines.htm>  

Aviation Rouge, teken de petitie!
"Pétition pour un étiquetage clair du mode de transport des marchandises intercontinentales
De plus en plus fréquemment, fruits, légumes, viandes et autres fleurs provenant des quatre coins de la planète nous sont proposés dans les commerces.
Lorsque ces produits sont acheminés en Belgique (ou en Europe) par avion, le coût énergétique est extrêmement élevé, avec des émissions de CO2 hors normes, 60 fois plus que le transport par voie maritime."
Steun dit initiatief en teken deze petitie (Fr <http://avionrouge.blogspot.com/2007/01/ptition-pour-un-tiquetage-sur-le.html> ) (Nl <http://www.wiloo.be/PETITIE%20Nl%20-%20van%20het%20Collectif%20Avion%20Rouge.pdf> )


Vracht januari 2007: ontoereikend!
8-feb-07 Januari 2007 is in vergelijking met het topjaar 2005 niet zo slecht, maar wel ontoereikend om de laatst verkondigde doelstellingen te halen. Lees…  <http://www.wiloo.be/vracht_januari_2007.htm>
 
Luchtvaarttaks, komt er schot in de zaak?
08-feb-07 Van een echte kerosinetaks of een BTW op de vliegtickets is nog geen sprake. Toch lijkt er wat schot in de zaak te komen. De bewustwording rond de unfaire en schandalige subsidiëring van de luchtvaart dringt meer en meer door tot allerlei politici. In Nederland, dat al een (binnenlandse) kerosinetaks heeft, komt er nu ook een taks op de vliegtickets (opbrengst 350.000 miljoen Euro) (0) (1 <http://www.eindhovensdagblad.nl/edbinnenland/article1082009.ece> ) (2 <http://www.tourpress.nl/bericht.php?id=8949> ) (3 <http://www.tourpress.nl/bericht.php?id=8964> ). Engeland voerde al een taks in (4 <http://www.zakenreisnieuws.nl/news/?id=18445> ) en Frankrijk doet dat vanaf juli '07, een "aids-taks" (5 <http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF03032006_065> ). Europa gaat voor een (light-) ETS <http://www.wiloo.be/algemeen_archief_1.htm#(EU)> . Enkel België blijft zoals gewoonlijk mijlen achter! De mooie woorden van onze federale eerste minister Guy Verhofstadt en minister  van leefmilieu Bruno Tobback (SP.a) (6 <http://www.brunotobback.be/default.aspx?lang=NL_LM> ) zijn tot nu toe puur schone schijn!De vrachtluchtvaart ontsnapt aan alles!
Voor een overzicht, zie het dossier van Bart Staes <http://www.bartstaes.be/articles.php?id=1546> . Nu nog het grote publiek wakker (en warm) maken Bart!

MK Airlines wakes half Ostend
8-Feb-07 At 04:18 LT flight MKA895 took off from runway 08 waking up half of Ostend, this in contradiction with the promise (1 <http://www.wiloo.be/memorandum_en.pdf> ) not to operate at night. MK Airlines is a company that operates old B747-200's (noise QC 68) which are no longer welcome at night in Manston (UK), Brussels, Amsterdam etc... because "too loud and noisy". Mk Airlines, again in spite of all promises made, recently decided not going to modernize there fleet and stick to their 25 year old planes... MK Airlines is a (air) boulevard of broken promises that lied to Flemish politicians and keeps their arms twisted with... the promise of a thousand and one jobs!

Geen moderne toestellen voor MK Airlines!
6-feb-07 Blijkbaar zit MK Airlines krap bij kas en moet ze in de toekomst blijvend gebruik maken van haar lawaaierige 25 jaar oude B747-200's  (QC 68!). Geen geld dus voor de beloofde aanschaf van moderne toestellen, maar wel voor 36 motor upgradekits! Zie onze persnota <http://www.wiloo.be/persbericht_6_februari_2007.htm> . Blijkbaar zijn de motoren aan een opfrisbeurt toe, getuige hiervan de foto's hiernaast van een motorvervanging gisteren op apron1! Eea doet ons denken aan de "hushkits" van weleer, iedereen weet wat daarmee gebeurd is?

Oefenvluchten gaan immer door...
6-feb-07 Welke Vlaamse politicus, beleidsmaker of minister ligt er wakker van een decibel minder of meer in Oostende? Ondanks protestbrieven, verzoeken van de stad Oostende, enz... gaan de oefenvluchten met zware toestellen gewoon door. Een paar dagen terug was TUI aan de beurt, gisterenavond een onduidelijk, onbeschilderd toestel, vandaag Air Atlanta met een zwaar vrachttoestel B747 (bijna 100 dBa). En dit urenlang en bij slecht weer aan de slag! Alsof het nergens veiliger en zonder hinder kan (bijv. in Vatry <http://www.vatry.com/living/s_training.html> ). Zie ook hieronder <http://www.wiloo.be/#Commerciële#Commerciële> , en onze film van de dag, bekijk... <http://www.wiloo.be/oefenvluchten_tf-ami_air_atlantic_b747_6feb07.wmv>