ANCIAUX GAAT NOG ALTIJD VOOR TOTALE SPREIDING   

 

WEBSITE ANCIAUX dd 18.1.2004   

 

Werk, werk en gezondheid   

 

Het dossier van DHL weegt zwaar. Het is een keimoeilijk dossier. Duizenden mensen snakken naar werk. Duizenden mensen snakken naar een stuk zekerheid. Maar tegelijk snakken duizenden mensen naar nachtrust en levenskwaliteit. Met de keuze die de regering nu heeft gemaakt, heb ik mee een duidelijke  keuze willen maken voor werk. Ik wil geen duizenden jobs op de helling  plaatsen. Ik wil mee vechten voor nieuwe kansen voor velen. Daarom sluit ik niet uit dat DHL op Zaventem zou kunnen blijven. Indien het enigszins kan,  graag zelfs. Maar niet ten koste van om het even wat.

 

Ik wil, samen met de  regering, stevig onderhandelen met DHL en Biac. Het dossier wikken en wegen. Garanties bekomen over de nieuwe werkgelegenheid. Geen loze woorden maar duidelijke waarborgen. Ik wil onderzoeken hoe DHL meer activiteiten kan ontplooien. Hoe toestellen van de nacht naar de dag kunnen verschoven worden. Hoe toestellen van Zaventem naar andere luchthavens kunnen doorverwezen worden. Hoe stevige vernieuwing van de vloot kan leiden tot  minder hinder.   

 

En vooral, hoe door grote investeringswerken aan de infrastructuur ons  huidige spreidingsplan binnen enkele jaren een totale spreiding van nacht én dagvluchten kan mogelijk maken. Ons plan zal binnen een 2-tal maanden een maximale spreiding realiseren, volgens de huidige technische en veiligheidsrestricties. Met zware investeringen kan het echter nog een pak meer worden. En dan moet men maar eens zien of dit alles niet kan binnen de  vooropgestelde 25.000 nachtbewegingen. Wie zegt er dat er meer moeten zijn? 

 

Die 25.000 zijn voor mij geen obsessie. Maar evenmin is het een getal waar ik zomaar van wil afstappen. Dat getal is een waarborg om levenskwaliteit te  behouden. En dus wil ik eerst inspanningen zien van Biac en DHL rond dat  behoud van de levenskwaliteit. Stevige inspanningen. Inspanningen waarvan de  bevolking zal erkennen dat het goed is. Werk, ja werk! Daar hebben we veel voor over. Maar niet alles. Geen waanzin. Geen blanco cheque voor 30 jaar, zoals DHL tot op heden vroeg. Eigenlijk was dat genoeg om hun weg te jagen. Maar ik doe het niet voor DHL. Ik doe het voor die duizenden mensen die er hun job hebben.

 

De communicatie van DHL tot op heden was niet echt  opbeurend. Het was plat eigenbelang. Niet echt getuigend van zorg voor de omwonenden. Niet echt zorg om duurzaamheid en gezondheid. Ik hoop dat diementaliteit echt weg blijft. Anders zijn ze bezig duizenden mensen te  bedriegen. En dat zou ik hen nooit vergeven.Maar ook Biac zal moeten inzien  dat niet alles kan. Gisteren hoorde ik Luc Vandenbossche zeggen dat het  verschuiven van charters voor hem onbespreekbaar is. Wie alles eist zal  niets krijgen, zoveel is duidelijk. Ik hoop dat we een goed akkoord kunn  afdwingen. Ik hoop het van harte. Maar of het mogelijk zal zijn zal geheel  van DHL en Biac afhangen.   

 

En voor die twijfelaars, neen, ik zal na de verkiezingen niet anders spreken. Ik zal mijn 'kas' niet draaien. Ik hoop dat voor de verkiezingen duidelijkheid zal bestaan. De kiezer wat gaan voorliegen, daar doe ik niet  aan mee. Ik besef dus perfect dat ik weer iedereen tegen me kan opzetten. Zij die zonder nuancering kiezen voor tewerkstelling zullen in mij een lastige speler vinden. Zij waarvoor in geen geval kan onderhandeld worden, ook zij zullen mij nu wel onbetrouwbaar afschilderen.

 

Ik zal altijd het  belang van werk én gezondheid tegen elkaar afwegen. In eer en geweten en zonder enige druk van wie ook. Dat men dat maar eens probeert. 

Bert Anciaux