Dr. Marc Goethals (Meise, Noordrand) werd voor de uitzending van RTL 'Vivre sous la 02/20' geïnterviewd over de gevolgen van vliegtuiglawaai voor de gezondheid als specialist terzake die boven alle partijen staat. Uitzending ma 22/11, 19u45

 

Témoignage : Vivre sous la 02/20 - Emission "Images à l'Appui" RTL, le Lundi 22 Novembre à 19.45!
 

Het is eigenlijk een schandelijke vorm van journalistiek die eerder te zien is als een misleidend pamflet van een actiegroep die ook in het verleden geen problemenheeft gemaakt met een leugen min of meer

Bekijk de uitzending van RTL op http://video.rtltvi.be/video/240518.aspx

Website AWACSS : Postée le 03/11/2010 à 12h27

Le Comité AWACSS a le plaisir de vous informer de ce que l'émission de RTL-TVI "Images à l'Appui" du Lundi 22 Novembre 2010 à 19.45 sera consacrée aux témoignages d'habitants , dont plusieurs membres de notre association ayant à subir les nuisances engendrées par les atterrissages et les décollages de et vers la piste 20/02 mais également par les survols d'avions en général.

AWACSS vous invite à ne pas manquer ce rendez-vous dont la réalisation a vu nombre d'entre nous ce lever très tôt le lundi 25 Octobre dernier pour rencontrer Sophie Chavez (La Journaliste de RTL-TVI).

Que ces fidèles et courageux en soient remerciés ainsi que le "Comité 02" et tous ceux qui ont consacré du temps à enrichir cette émission de leurs témoignages et informations.

Le combat continue !

Le Comité AWACSS

Commentaar Daedalus:

"Bij NO tot ZO winden wordt voornamelijk de 02 gebruikt om te landen, terwijl de 07R hiervoor perfect gebruikt kan worden. Er wordt dan geland boven Zaventem en Noord Brussel zoals begin november van dit jaar bij NO tot ZO wind nog het geval was. Het blijft opvallen dat de oostrand al jaren heftig en terecht protesteert tegen het onnodige meergebruik van baan 02 voor landingen. Het treft evenzeer dat ze deze last ook al jaren uitsluitend wenst te verschuiven naar de Noordrand en systematisch hun Brusselse kameraden buiten zicht houdt. Als het eerste kwartaal de geluidslast boven zone 1 lager lag dan is dit zuiver en alleen te danken aan lange periodes van NO tot ZO wind die het onmogelijk maken de 25R veilig te gebruiken. Zie ook grafiek 'Vluchten boven 70 dBA."

"Als er een probleem zou zijn met landen op de 07R (in de praktijk lijkt dit niet het geval) omdat er geen taxipiste zou zijn over de hele lengte van de baan, waar wacht de oostrand dan op om te eisen dat alle banen worden uitgerust met volwaardige ILS en taxipiste. NIet om de capaciteit te verhogen. Wel om de veiligheid en de leefbaarheid van de omgeving optimaal te waarborgen."

 

De Noordrand krijgt door de politieke situatie (niet-implementatie van afspraken rond Ontwerp Vliegwet) nu veel meer luidruchtige toestellen dan vroeger

"Voor de feiten van hoe echt gevlogen wordt: wat de 20/02 echt krijgt en wat de 25R/07L echt krijgt, zie onderstaande twee tabellen.

 
De eerste tabel geeft voor verschillende meetpunten het gemiddelde aantal toestellen per etmaal met een geluidsniveau boven de 70 dBA
Deze cijfers geven de werkelijke hinder die de omwonenden ondervinden.
In tabel 2 het aantal bewegingen voor zone 1, 3, 4 en 5 met hun percentages
 
Gemiddeld aantal toestellen per etmaal met een geluidsniveau hoger dan 70 dBA
 
 
Jaar
Meetpunt
 
42
40
43
46.2
47.2
44
Aug 2010
238.6
58.7
124.1
60.5
13.0
12.1
2009
189.7
45.9
123
87.9
19.1
14.8
2008
195.8
50.9
144.1
85.2
31.1
24.2
 
Meerpunt 42: Zaventemse steenweg Diegem (25R) (Zone 1)
Meetpunt 40: Streekbaan Koningslo (25R) (Zone 1)
Meetpunt 43: Centrum Erps Kwerps (25L/07R) (Zone 4)
Meetpunt 46.2: F. Kinnenstraat Wezenbeek Oppem (20/02) (Zone 3)
Meetpunt 47.2: Kerkhofstraat Wezenbeek Oppem (20/02) (Zone 3)

Meetpunt 44: Omgeving Museum Midden Afrika

 Bewegingen per zone
 
Jaar
 
Zone 1
Zone 3
Zone 4
Zone 5
1st Sem. 2010
Bewegingen
38.943
15.044
40.414
12.793
%
35.96
13.89
37.32
11.81
2009
Bewegingen
86.871
17.846
75.092
27.165.
%
40.62
9.34
34.99
12.55