DE NACHTVLUCHTEN EN ZAVENTEM: ZWARTE BLADZIJDE
UIT VORIG REGEERAKKOORD, ZEVEN PRINCIPES VOOR HET VOLGENDE REGEERAKKOORD
WEBOG ZONDAG 27.04.2003 - 17:00
Frank Vandenbroucke
De nachtvluchten en Zaventem: zeven principes voor het volgende regeerakkoord
Vandaag nam ik in Meise deel aan een debat over de “nachtvluchten”,
georganiseerd door de actiegroep Daedalus. De wijze waarop het probleem van de
nachtelijke vluchten die vertrekken uit Zaventem tijdens de voorbije vier jaar
aangepakt is, vormt ongetwijfeld een zwarte bladzijde uit de voorbije
regeringsperiode. Het voorstel van de regering om de nachtvluchten te
concentreren was duidelijk verkeerd. Maar er was méér fout dan dat. De denkwijze
die tot dit voorstel geleid heeft, was fout.
En bovendien bleven andere belangrijke problemen in verband met Zaventem
onopgelost, zoals de bereikbaarheid met bus en trein van de luchthaven en van de
tewerkstellingszones om en rond Zaventem. Daarom wil ik dat er in het volgende
regeerakkoord een apart hoofdstuk gewijd wordt aan “Zaventem”. Een hoofdstuk
“Zaventem” is voor mij essentieel bij de
vorming van een volgende regering.
We moeten ervoor zorgen dat de jobs en de economische activiteiten die vandaag
in Zaventem bestaan, behouden kunnen blijven. Dat is voor heel veel mensen van
levensbelang. Maar tegelijkertijd moet er in de samenleving eensgezindheid zijn
over de wijze waarop de hinder die daarmee samenhangt – vliegtuigen die dag en
nacht overvliegen – gespreid wordt over de mensen die in de buurt wonen. En de
hinder moet zoveel mogelijk verminderd worden.
Tegelijkertijd moeten er oplossingen komen voor de vele verkeersproblemen rond
Zaventem. Mensen die nu met de auto naar hun werk moeten, zouden het
gemakkelijker moeten hebben om met bus en trein te komen. En mensen die nu korte
vluchten maken naar één of andere Europese hoofdstad, zouden in de toekomst
gemakkelijker een snelle trein moeten kunnen nemen. Dat moet allemaal terug te
vinden zijn in een hoofdstuk “Zaventem” in het volgende regeerakkoord.
De aanpak in het regeerakkoord moet gebaseerd zijn op de volgende zeven
elementen:
1. De luchthaven van Zaventem is bron van veel sociaal-economische welvaart,
maar ligt tezelfdertijd aan de oorsprong van overlast voor mensen in de
omgeving. Met een goed beleid is het mogelijk de luchthaven zo te ontwikkelen
dat de hinder voor de omwonenden en voor het leefmilieu binnen aanvaardbare
perken blijft. Zo blijft er ook een maatschappelijk draagvlak voor de activiteit
op en rond de luchthaven.
De aanpak van de regering heeft ons achteruit doen gaan, in plaats van vooruit.
In plaats van meer eensgezindheid en een sterker draagvlak, ontstonden er meer
conflicten over de luchthaven. In plaats van op lange termijn te denken, werd er
op korte termijn geredeneerd. Het eerste punt dat ik zou willen beklemtonen, is
daarom het volgende: om op een verstandige wijze vooruitgang te boeken, is er
nood aan een geïntegreerd plan op lange termijn voor de luchthaven, waarin wordt
bepaald welk soort activiteiten en bedrijvigheid waar kunnen komen - met
duidelijke grenzen aan de groei van hinder veroorzakende activiteiten, zoals
nachtverkeer - en waarin ook duidelijke milieudoelstellingen worden aangegeven.
2. De luchthaven moet met de trein worden ontsloten, voor de passagiers, voor de
mensen die er werken en voor vracht. Er zijn rechtstreekse verbindingen nodig
met Leuven, Luik en Limburg en met Antwerpen en Mechelen. En de luchthaven moet
worden ingeschakeld in een internationaal netwerk van snelvervoer voor
passagiers en voor vracht. Ook hiervoor zijn de plannen klaar. Ook hier dringt
de tijd en ook hier moet het nodige geld op tafel komen. Ten allerlaatste in
2012 zouden al
die spoorverbindingen operationeel moeten zijn.
Dit kadert in een bredere ambitie: we moeten een samenhangend netwerk voor
openbaar vervoer voor Vlaams-Brabant én Brussel realiseren tegen 2010. Een
gewestelijk expressnet of voorstadsnet mag geen droom blijven.
Er liggen plannen op tafel voor een regionet voor openbaar vervoer, ook
afgestemd op de noden van Vlaams-Brabant, met treinen en snelbussen voor de
middellange afstand (10 tot 40 km.) en met sterk verbeterde lokale bussen, die
instaan voor basismobiliteit. Zowel Vlaams-Brabant als Brussel hebben zeer veel
te winnen bij een snel, comfortabel en klantvriendelijk openbaar
vervoersnetwerk. De idee bestaat al lang, de plannen zijn klaar, nu komt het er
op aan het geld op tafel te leggen
voor de realisatie van dit net. Elk uitstel kost fortuinen aan vertragingen, aan
vervuiling en aan ongevallen.
3. De last van de vluchten moet eerlijk gespreid worden. Het uitgangspunt
daarbij is vliegen volgens bestemming. De wijze waarop deze last bepaald wordt,
moet ook herbekeken worden: het gaat niet alleen om het maximale lawaai waarmee
inwoners geconfronteerd worden, maar ook om frequentie van de verstoring. Het
gaat niet alleen om lawaaihinder, maar
ook om andere mogelijke gevolgen voor de gezondheid, zoals de artsen uit de
Noordrand betoogd hebben.
4. Daarbij moet het zowel om de dag- als om de nachtvluchten gaan. Sommige
inwoners hebben immers zeer veel last van de dagvluchten.
5. Het Brusselse en het Vlaamse Gewest moeten van de eerste keer betrokken
worden bij dit debat, omdat oplossingen er hoe dan ook slechts kunnen komen in
overleg en in akkoord met de Brusselse en de Vlaamse Regering. Dat maakt het
zoeken van oplossingen niet gemakkelijker, en daarom ben ik ook voorzichtig in
het doen van concrete uitspraken over de resultaten van de onderhandelingen.
Maar een akkoord met de Gewesten is hoe dan ook nodig.
6. Inzake hinder zijn er zowel maatregelen nodig op korte termijn als
maatregelen die gepland worden op een langere termijn. Op korte termijn pleit ik
voor de uitvoering van het akkoord dat tot stand is gekomen op 24 januari, omdat
dit een eerste correctie inhoudt op de geplande concentratie van de
nachtvluchten, en ook een heel kleine correctie m.b.t. de dagvluchten. Deze
correcties zullen doorgevoerd worden op 15 mei en 12 juni. Ik besef zeer goed
dat deze correcties als absoluut
onvoldoende beschouwd worden door de mensen in de Noordrand, maar toch pleit ik
voor de uitvoering van dit akkoord, als eerste stap. Het heeft immers zeer veel
moeite gekost om dit akkoord te bereiken, en het kost nog veel meer moeite om
Mevrouw Durant dit akkoord te doen uitvoeren. Ik denk dat het voor de toekomst
belangrijk is dat de sp.a een partij is
die zich altijd aan haar afspraken houdt, en daarom wil ik dat we ook deze
afspraak uitvoeren. Op korte termijn moet echter onderzocht worden of inzake
nachtvluchten nog verdere verbeteringen mogelijk zijn.
Tegelijkertijd moet het probleem van de dagvluchten aangepakt worden.
Op langere termijn moet het m.i. mogelijk zijn om de plafonds voor de maximaal
toegelaten QC van de vliegtuigtypes die ’s nachts vliegen verder naar beneden
aan te passen, zodat de hinder aan de bron ook verder beperkt wordt.
7. Tenslotte is het zeer belangrijk dat al deze discussies gebeuren aan de hand
van gegevens die publiek zijn. Alle gegevens m.b.t. vliegtuigroutes, hinder,
enz. die opgevraagd worden, moeten door de bevoegde minister ook publiek gemaakt
worden. Aan dergelijke “openbaarheid van bestuur” heeft het tijdens de voorbije
periode schromelijk ontbroken. Elke beslissing moet ook overlegd worden met de
hele luchthavengemeenschap, waaronder de lokale burgemeesters en de gouverneur
van Vlaams-Brabant.