Vlaamse regering wil geen nieuw? nieuw trauma laten ontstaan bij de omwonenden van de ring rond Brussel.?
Blog Bert Anciaux Woensdag 06 augustus 2008
Het is opvallend stil thuis. Rustig. Ongewone rust. Natuurlijk is het wennen aan
een leeg huis met enkel onze jongste snotneus thuis. Maar het is meer dan dat.
Dit is een onvoorziene en niet gekende rust.
De stilte komt ook van buiten. Het is genieten in de tuin. En dat is een te
zeldzame luxe. Het vliegtuiglawaai is erg beperkt. De vliegtuigen die overkomen
zitten op een veel grotere hoogte. De rechtstreekse dagelijkse bombardementen
zijn even gestopt. Het lijkt wel kerstmis aan de IJzer.
Er zijn werken bezig aan baan 25R/07L. De drukst gebruikte startbaan van de
luchthaven is in onderhoud. Drie weken lang wordt deze baan niet gebruikt. Alle
hinder wordt gedurende deze drie weken op de twee andere banen gelegd. En dan
vooral natuurlijk op baan 02/20. Ik begrijp de onrust en de vertwijfeling bij de
mensen van de Oostkant. Nu is alle hinder op hen afgewenteld. Ik hou van
eerlijke spreiding, ook wanneer het bijkomende hinder veroorzaakt.
De luchthavenuitbaters in Zaventem hebben nog steeds geen enkel respect voor de
omwonenden. Nu zijn de mensen van Sterrebeek, Kraainem en Kortenberg de pineut.
Anders zijn het in grote mate de mensen van Diegem, Haren, Heembeek, Vilvoorde
en Schaarbeek. De luchthavenexploitant trekt zich deze hinder niet aan. Het is
een eeuwigheid geleden dat er nog voorstellen kwamen die in het voordeel van de
leefkwaliteit van de omwonenden waren. Zelfs na het vrijwillig vertrek van DHL
doet men geen enkele moeite om het aantal nachtvluchten drastisch te verlagen.
Heel de buurt rond de luchthaven van Zaventem heeft al zeer zware offers
gebracht. Het economisch belang heeft al ernstig doorgewogen op de gezondheid en
de leefomstandigheden van de inwoners van de Noord- en Oostrand. Het wordt tijd
dat er ook vanuit de hoek van het bedrijfsleven compenserende maatregelen komen
ten voordele van de bewoners.
Een week geleden las ik de boute vertaling in de pers van plannen om de Ring
rond Brussel drastisch uit te breiden. Op sommige plaatsen zouden zomaar even 17
(zeventien!) rijstroken komen. Zulke plannen heb ik als lid van de Vlaamse
regering nooit gezien en ik zal zulke waanzin ook nooit goedkeuren. Het is een
geplogenheid dat de leden van de regering ook de belangen van hun woonstreek
behartigen. Ik ben een bewoner uit Brussel-Halle-Vilvoorde en het is mijn plicht
om deze belangen nog meer te verdedigen. Heel mijn leven reeds woon ik in de
buurt van de Brusselse ring. Hoe je het ook draait of keert, het is een goede
streek, prachtige mensen, met alle bevolkingsgroepen dooreen, rijk en arm, wit
en gekleurd, sterk en zwak. Ik woon er al altijd, nu eens aan deze kant, dan
weer aan de andere kant van de ring. De discussie over de Oosterweelverbinding
en de Ring rond Antwerpen heeft reeds tal van emoties losgeweekt. Het is de
absolute wil van de regering om de gezondheid van de bevolking te laten
primeren. Daarvoor worden bijkomende onderzoeken uitgevoerd. We willen geen
nieuw trauma laten ontstaan bij de omwonenden van de ring rond Brussel.
De bevolking moet weten dat de gezondheid en de levenskwaliteit ver boven
economische en financi묥 motieven zal gaan. Er kan geen enkele verhoging zijn van
auto-, vracht- of luchtverkeer, geen enkele, zonder dat er eerst een grondige
gezondheidsstudie is doorgevoerd. Onderzoek naar fijn stof, uitstoot en lawaai
moeten aangevuld worden met een algemeen onderzoek naar de jarenlange invloed
van overvliegend luchtverkeer en voorbijrazend wegverkeer op en rond de drukste
verkeersader van het land. De hele streek van Dilbeek, Zellik, Wemmel, Strombeek,
Vilvoorde, Grimbergen, Neder-Over-Heembeek, Diegem, Haren, Machelen, Zaventem,
Kraainem en Wezenbeek, moet eerst geanalyseerd worden. Onze mensen hebben recht
op een goed leven, voor hen en hun kinderen.
Vanzelfsprekend is een blind verzet tegen betere mobiliteit waanzin. Maar meer
beton trekt meer wegverkeer aan. En dat kan nooit de bedoeling zijn. We moeten
met zijn allen beseffen dat de luchthaven in Zaventem geografisch
verschrikkelijk slecht gelegen is. Een inplanting ten Noord-Oosten van een
stedelijke agglomeratie (en dat bij overheersende Zuid-Westenwind) is pure
nonsens. Maar goed, tot nadere orde ligt ze er nog steeds. Voorlopig. We moeten
dus zeer voorzichtig te werk gaan.
Dat Zaventem heel wat extra werkgelegenheid meebrengt is goed. Maar de grens is
stilaan bereikt. Nu komt het er vooral op aan te investeren in duurzame economie
en duurzame bewoning. We liggen in het hart van de drukst bewoonde zone van
Europa. Net hier is een zorgvuldige en uiterst veilige besluitvorming nodig. Een
besluitvorming die vertrekt van duidelijke normen en waarden, waarbij welzijn en
gezondheid helemaal bovenaan staan.
Deze weken zijn de inwoners van de Oostrand het slachtoffer. Ik kan daar niet om
lachen. Iedereen om en rond de luchthaven en de Brusselse ring heeft een
doorgedreven zorg nodig. De combinatie van deze twee vervoersmodi en de
negatieve uitstoot 鮠lawaai die ermee te pas gaan, moet ernstig gecompenseerd
worden. Dit is in het belang van de mensen. Dit is een kwestie van goed bestuur.
Bert
Gepost door Bert Anciaux om 22:09 uur