Dossier van dag- en nachtvluchten is er een waarbij je ontnuchterend gewezen wordt op hiërarchie in door onze samenleving gehanteerde waarden en normen: eerst economische belangen en slechts veel later gezondheidszorg en levenskwaliteit voor omwonenden.
"Nacht verlengen
van 6 tot 7 zonder ook maar één zwaar toestel" kan overigens ook tellen als
gladde paling van formaat
Weblog Anciaux 10 maart 2007
Er zijn wel meer mensen en groepen die van het principe 'eigen
volk eerst' vertrekken, dan louter die van extreem-rechts. Soms voel ik me een
vreemd persoon, iemand die behoort tot een erg kleine minderheid, omdat dit
uitgangspunt me compleet vreemd is.
Eén van de schoolvoorbeelden waar dit 'eigen volk eerst'-principe steeds opnieuw
de kop opsteekt, is het dossier van de dag- en nachtvluchten rond de luchthaven
van Zaventem. OK, ik zal voorzichtig zijn; ik heb immers reeds geleerd dat
zinvolle en toekomstgerichte visies op dit verschrikkelijk probleem afgedaan
worden als kletspraat. Nochtans heb ik nog niet veel duurzame oplossingen voor
dit onmenselijk probleem gehoord. Het is een dossier waarbij je ontnuchterend
gewezen wordt op de hiërarchie die er bestaat tussen de in onze samenleving
gehanteerde waarden en normen: eerst komen de economische belangen en slechts
heel veel later komen de gezondheidszorg en de levenskwaliteit voor de
omwonenden.
Dit rotdossier moet echt snel en efficiënt opgelost worden. Sommigen hebben de
onzalige gedachte dit dossier bij de federale verkiezingen te koppelen aan het
debat rond BHV. Ik raad deze gladde palingen in de politiek aan dit waanidee op
te bergen. Maar de tijd dringt echt. Dit dossier brengt het slechtste in de mens
naar boven en de leugens en roddels beginnen gevaarlijke dimensies aan te nemen.
Nochtans is een echte doorbraak mogelijk, indien iedereen een beetje water bij
de wijn doet. En met 'iedereen' bedoel ik uiteraard ook de luchthavenuitbater
zelf. Ook het te kunstmatig opdelen in kampen is achterhaald. Alsof de inwoners
van Schaarbeek niet dezelfde belangen hebben als die in Heembeek, Haren, Diegem,
Vilvoorde en Molenbeek. Alsof er geen gemeenschappelijke wensen bestaan tussen
Vlaanderen en Brussel. Alsof er nu wel sprake zou zijn van echte solidariteit
binnen het Vlaamse én het Brusselse Gewest.
Een drastische vermindering van de nachtvluchten is hoe dan ook de ENIGE SLEUTEL
om in dit dossier een goede oplossing te vinden waarmee alle partijen kunnen
leven. Nu zijn er 25.000 nachtvluchten waarvan ongeveer 10.500 vertrekkende. Dat
aantal moet kunnen teruggedrongen worden tot 8.000 bewegingen, waarvan slechts
3.000 vertrekkende. Op zich hoeft dit geen negatieve gevolgen te hebben voor de
tewerkstelling noch voor de economische activiteit van de luchthaven. Dus
nogmaals, het is de enige sleutel tot succes.
Een zeer beperkt aantal nachtvluchten dat bovendien eerlijk zal worden verdeeld,
de nacht verlengen van 6 tot 7 zonder ook maar één zwaar toestel, tijdens de
weekends echt rust gunnen aan de zones die tijdens de week alle hinder moeten
ondergaan, onbelaste zones ook een deel van de hinder geven, vliegen tegen de
wind in als basisvoorwaarde nemen, een beetje solidariteit ook binnen het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest nastreven, en durven kijken naar de echte cijfers
en de echte hinder; dat zijn de bouwstenen voor een duurzame oplossing. En aub,
laat ook de heilige koe van de luchtvaart mee grazen voor wat minder uitstoot
van broeikasgassen, dan zijn we echt niet zo ver verwijderd van een degelijke
oplossing.
Zij die denken dat dit door en door onrechtvaardige dossier nog langer enkel en
alleen op de kap van de bewoners van Brussel en Halle-Vilvoorde kan opgelost
worden, zijn stekeblind. Oplossingen bestaan dus, maar ze zullen ook van de
aandeelhouders van Brussels Airport een inspanning vragen.
Bert
Gepost door Bert Anciaux om 18:17 uur