WANNEER WORDT KB 1954 IVM OVERVLIEGEN KONINKLIJK PALEIS GEWIJZIGD?
29 februari 2004
Mondelinge vraag in commissie aan dhr. Bert Anciaux, Minister van Mobiliteit, over de aanpassingen aan het spreidingsplan en de concrete uitvoeringsmodaliteiten
Vrijdag stelde de minister aangepaste spreidingsplannen voor. Dat voor de nachtroutes gaat in op 18 maart, dat voor de dagroutes start een maand later. Samen met de aangepaste plannen werden studies voorgesteld waaruit moet blijken dat de globale hinder sterk zou verminderen.
1. Kan de minister deze studie voorafgaand aan het debat ter beschikking stellen van de geďnteresseerde kamerleden? Op welk aantal nacht- en dagvluchten heeft men zich in deze studies gebaseerd voor 2004?
2. Waarom staat er op de website van de minister dat de vertrekken vanaf 25R, bocht naar rechts afdraaien op 700 voet, op 1200 voet en op 1700 voet, terwijl op de ministerraad van 3 december beslist is dat alle vertrekken vanaf 25R richting Noorden, Noordwesten, Westen, Zuidwesten en Zuiden op 700 voet naar rechts moeten draaien?
3. Waarom wordt er alleen gedurende het weekend en niet tijdens de week volgens bestemming gevlogen, m.a.w. waarom wordt de route over Brussel voor vliegtuigen met zuidelijke bestemming alleen in het weekend gebruikt en niet gedurende de week?
4. In 2003 was er sprake van het gebruik van een route naar het Westen over dun bevolkt gebied, met name over het station van Schaarbeek en het koninklijk paleis. Wanneer wordt het KB van 1954 gewijzigd? Wanneer wordt deze route in gebruik genomen?
5. Kan de minister voor elk van de routes aangeven wat het verwachte percentage van de vluchten is en hoeveel vliegtuigen dat per dag of nacht gemiddeld zal betekenen?
6. Na zijn bekendmaking van het eerste spreidingsplan heeft de minister meegedeeld dat dit resulteerde in een globale vermindering voor Brussel van 20%. Voor hoeveel vermindering zorgt het aangepaste spreidingsplan zowel ’s nachts als overdag? Kan de minister verduidelijken hoe die vermindering berekend wordt en op welke stukken van Brussel deze slaat?
7. Waarom maken de nachtvluchten met zuidelijke bestemming (baken Chičvres) met QC > 4 nog steeds een bocht naar rechts naar het noorden i.p.v. rechtstreeks naar bestemming te vliegen via de sid CIV 6D? Waarom worden de nachtvertrekken via CIV 6D niet opgesplitst over meerdere routes?
8. Waarom zijn er geen capaciteitsproblemen op drukke ochtenden/dagen/avonden als er moet opgestegen worden vanaf andere banen dan baan 25R omdat de oostenwind te krachtig is, en waarom zouden die er wel zijn als er omwille van een evenwichtiger verdeling over de omwonenden gedurende de week niet opgestegen zou worden vanaf 25R?
9. Waarom gaan de routes voor vertrekken met noordelijke en noordwestelijke bestemming vanaf baan 20 opnieuw over gemeenten die reeds de vertrekken van baan 25R te verwerken krijgen (Grimbergen, Strombeek, Meise, Wemmel)?
Bart Laeremans
Mondelinge vraag in commissie aan dhr. Bert Anciaux, Minister van Mobiliteit, over de verwachte infrastructuurwerken aan de luchthaven van Zaventem
29 februari 2004
1. Wat is de stand van het onderzoek naar de installatie van een ILS op baan 07R?
Waarom beweert BIAC dat de installatie van een ILS 3 jaar duurt als dit volgens de fabrikanten van dergelijke systemen op 3 tot 6 maand kan? Wanneer komt deze ILS er? Zal het spreidingsplan dan aangepast worden?
2. Hoever staat het met de studie en de plannen voor de aanleg van een taxibaan langsheen de baan 07L? Wat zal de kostprijs zijn? Wie zal die betalen? Wat zal de impact hiervan zijn op het spreidingsplan?
3. Hoever staat het met de studie en de plannen voor de aanpassing van de 07L zelf? Is het de bedoeling om deze baan daadwerkelijk evenwijdig te maken met de 25L, zodat deze baan tegelijk met de 25R kan gebruikt worden, zowel voor landende als opstijgende bewegingen? Tegen wanneer kunnen die werken uitgevoerd worden? Werd al onderzocht tegen wanneer deze baan verlengd kan worden in oostelijke richting? Wat zal de impact van deze vernieuwde infrastructuur zijn op het spreidingsplan?
4. Hoever staat het met de plannen voor de proefdraailoods? Tegen wanneer zal Biac deze eindelijk gebouwd hebben? Waar komt deze loods?
Bart Laeremans