Voorstel van beslissing luchthavenakkoord 24/01/2003
1. Uitgangspunten
- Punt 5° van de notificatie van het Overlegcomité van 29 november 2002 luidt als volgt: “De definitieve optimalisatie van de vliegprocedures en de verandering van het baangebruik (stable runway concentrated model) zullen ingevoerd worden nadat vastgesteld werd dat zij voldoen aan de voorwaarden van art. 4.2 (geen nieuwe gehinderden en geen zwaardere belasting voor de actueel gehinderden ten opzichte van een reële contour 2001) en 4.3 van het akkoord van 16 juli 2002. Het akkoord specifieert het criterium voor de bepaling van hinder niet verder, maar in werkgroep is besloten de berekening te laten gebeuren in LAeq 55 dB(A).
- De betrokken regeringen erkennen echter dat het gebruikte criterium onvoldoende rekening houdt met de frequentie van de overvluchten en dat derhalve het stable runway concentrated model in zijn voorziene vorm onuitvoerbaar is.
- Het probleem van de overlast in de noordrand blijkt net te liggen in deze frequentie van overvluchten.
- Om het erkende probleem van de frequentie op te lossen, moet er een grotere spreiding van de vluchten worden voorzien.
- Als logisch spreidingscriterium wordt de bestemming van de vluchten genomen.
2. Hoe?
- In functie van de bestemmingen wordt volgende routeverdeling gebruikt:
o de vliegtuigen met bestemming HUL met een QC<4 vliegen via de 20 over de oostrand; de optimalisatie van de bestaande procedure wordt voortgezet;
o de vliegtuigen met bestemming CIV met een QC<4 vliegen via de 25R in het verlengde van de piste (centraal);
o de vliegtuigen met bestemming HUL en CIV met QC>4 vliegen via de 25R volgens een nieuwe uitwaaieringsprocedure, geoptimaliseerd tussen de CIV 6C en de CIV 7C en afgebakend door way points;
o de vliegtuigen met bestemming NICKY, COX vliegen via de 25R rechtse bocht (noordrand).
- In uitvoering van punt 4° van de notificatie van het Overlegcomité van 29 november 2002, zal de adviescommissie, opgericht bij art. 7.1 van het akkoord van 22 februari 2002, hierin bijgestaan door specialisten verenigd in de werkgroep PROBRU, zo snel mogelijk concrete voorstellen voorleggen aan het Overlegcomité met betrekking tot de uitwaaiering van de routes boven de noordrand. Deze uitwaaiering kan onder meer worden bekomen door, naast de geoptimaliseerde route in gebruik sinds 1 november, ook de oude route te gebruiken die voor 1 november werd gebruikt, alsook de voorstellen tot uitwaaiering, die werden voorbereid door het Nederlands onderzoeksbureau AAC, die in bijlage werden opgenomen.
- Ter verduidelijking van punt 6.2 van het akkoord van 16 juli 2002 wordt overeengekomen dat 25.000 nachtvluchten (plafond conform aan de standstill van de milieuvergunning) als een absoluut maximum geldt.
- Met DHL werd overeengekomen vanaf heden geen B-727 meer te gebruiken tijdens de nacht, zodat de stopzetting van de B-727, die gepland was op 16 maart, met bijna 2 maanden wordt vervroegd.
- Op vraag van de Eerste Minister maakt DHL op korte termijn een voorstel over hoe de nacht in het weekend maximaal geluidsvrij kan gemaakt worden.
- In uitvoering van punt 6° van de notificatie van het Overlegcomité van 29 november 2002 worden de metingen verdergezet, mede met behulp van nieuwe meetpunten te Vilvoorde, Machelen, Strombeek-Bever, Diegem en Erps-Kwerps.
- BIAC en Belgocontrol krijgen de opdracht samen met de luchtvaartmaatschappijen de opstijgprocedures te optimaliseren. Zo werd reeds met de piloten van DHL overeengekomen eerst te stijgen tot 4000 voet alvorens te versnellen.
- BIAC krijgt de opdracht zo snel mogelijk de nieuwe isolatiecontouren te berekenen, zodat het isolatieprogramma onverkort kan worden uitgevoerd.
- Wat betreft de dagvluchten vervolgt de werkgroep PROBRU haar werkzaamheden om te komen tot concrete voorstellen die een evenwichtige verdeling van de lasten inhouden.
3. Communicatie
1) Ombudsman:
In uitvoering van punt 8° van de notificatie van het Overlegcomité van 29 november 2002, zal de Minister van Mobiliteit uiterlijk op 14 februari 2003 de benoeming van de Nederlandstalige ombudsman voorleggen aan de federale Ministerraad.
2) Publicatie van de meetgegevens:
De meetresultaten zullen systematisch publiek worden gemaakt. BIAC voorziet alvast voor haar gegevens een dagelijkse publicatie op een website. De adviescommissie bepaalt hoe zij de andere gegevens ook publiek kan maken, bij voorkeur geïntegreerd met deze van BIAC op de website.
4. Duurzame tewerkstelling:
Bij monde van de heer Uwe Doerken, voorzitter van New DHL, de nieuwe expressgroep die de wereldwijde expressactiviteiten van DHL, Deutsche Post, Danzas en Europ Express verenigt, werd aan de Eerste Minister de vestiging van het hoofdkwartier voor alle internationale activiteiten in Brussel toegezegd. Dit zal geen enkele invloed hebben op de operaties en bijgevolg geen enkele bijkomende vlucht teweegbrengen, maar wel honderden bijkomende banen scheppen.