VRAGEN GLORIEUX EN BECQ AAN MINISTER DUA:
SPEELT DE VLAAMSE REGERING EIGENLIJK EEN ROL?
17.3.2003, Vlaams Parlement
Actuele vragen nachtvluchten van Eloi Glorieux (Agalev) en Sonja Becq (CD&V) aan Vl-Minister Vera Dua 12/03/2003
Actuele
vraag van mevrouw Sonja Becq tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister
van Leefmilieu en Landbouw, over de uitvoering van het akkoord betreffende de
nachtvluchten van 24 januari 2003.
Actuele vraag van de heer Eloi Glorieux tot mevrouw Vera Dua, Vlaams
minister van Leefmilieu en Landbouw, over de uitvoering van het akkoord
betreffende de nachtvluchten van 24 januari 2003.
De
voorzitter:
Uitvoering van het akkoord betreffende de nachtvluchten
De
voorzitter :
Aan
de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van mevrouw Becq en van de heer
Glorieux tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over
de uitvoering van het akkoord betreffende de nachtvluchten van 24 januari 2003.
Mevrouw
Sonja Becq:
Na heel veel protest uit de regio rond Zaventem en debatten in het Vlaams
Parlement over het vliegtuiglawaai, was er uiteindelijk op 24 januari een
akkoord tussen de federale en Vlaamse regering onder het motto 'spreiding
volgens bestemming'. We stellen evenwel vast dat er van spreiding geen sprake
is. 's Nachts vliegen de vliegtuigen via het noorden naar het zuiden als ze veel
lawaai maken.
Op 14 februari zou er in het overlegcomité een akkoord moeten geweest zijn maar
dat is er niet gekomen. Op 2 maart heb ik een mail gekregen dat er een akkoord
is in de raad van ministers over nieuwe spreidingsprocedures voor de nacht vanaf
14 op 15 mei. Op 7 maart kwam het bericht dat Durant dat akkoord tegenwerkt.
Vanmorgen zou ze in de Kamer bevestigd hebben dat het akkoord niet wordt
uitgevoerd. Speelt de Vlaamse regering eigenlijk een rol ? Wat is de bijdrage
en het standpunt van de Vlaamse regering in de verdere uitvoering van het
akkoord ?
De heer
Eloi Glorieux:
De koerswijziging die op 24 januari is ingezet in de benadering van het probleem
van het nachtlawaai, is voor Agalev een minimale stap naar een regeling die alle
inwoners een gedegen nachtrust moet garanderen. De degelijkheid van de
maatregelen kan pas worden geëvalueerd als ze zijn uitgevoerd. Ik ben ervan
overtuigd dat men een stap verder moet gaan en dat er moet worden gepraat over
een vermindering van het aantal nachtvluchten en het inbouwen van een stille
periode. We stellen vast dat het akkoord op bepaalde niveaus wordt tegengewerkt
zodat het niet correct kan worden uitgevoerd. Dat is onaanvaardbaar. Minister
Dua heeft meermaals haar nek uitgestoken en ze dient bij haar federale collega’s
Durant en Verhofstadt aan te dringen op een snelle uitvoering van het akkoord.
Welke initiatieven heeft de minister genomen of is ze van plan te nemen?
Hoe zit het met de regeling over de dagvluchten? Wanneer worden er daarover
onderhandelingen opgestart? Wat weerhoudt u er van om Vlaamse geluidsnormen in
te voeren?
Minister
Vera Dua:
Mijn uitgangspunt is het akkoord van 24 januari, waarin een betere spreiding
overeengekomen is. Er zou onder meer een nieuwe route boven Brussel komen. Er
waren ook een aantal flankerende maatregelen zoals de afschaffing van de Boeing
727 - ondertussen uitgevoerd - , de aanstelling van een Nederlandstalige
ombudsman, en onderhandelingen met DHL over geluidsarme weekendnachten.
Ondertussen is het inderdaad stil geworden. Mijn medewerkers hebben al diverse
malen contact gezocht met de kabinetten van minister Durant en de premier. Deze
week heb ik hun een officiële brief geschreven waarin ik benadruk dat de Vlaamse
regering uitgaat van een integrale uitvoering van de afspraken. Vrijdag zal ik
aan de regering voorstellen om dat onderwerp opnieuw op het overlegcomité te
brengen. De minister-president steunt mij. Het geduld van de Vlaamse regering
geraakt stilaan op.
Mevrouw
Sonja Becq:
Men doet enkel beloftes maar talmt met de uitvoering tot na de verkiezingen.
Gezien het lot van Ecolo en Agalev nauw verbonden zijn, zou ik verwachten dat de
minister meer druk kan uitoefenen.
De heer
Eloi Glorieux:
Ik ben ervan overtuigd dat het initiatief van de Vlaamse regering meer indruk
zal maken dan het geroep van de heer Van Rompuy. De minister heeft mijn vraag
over de geluidsnormen niet beantwoord.
Minister
Vera Dua:
Ik kan de pen van de federale minister niet vasthouden. Ik verzeker u dat het
oorspronkelijke akkoord bijgestuurd is na druk van de Vlaamse regering. De
werkgroep Probru zal een voorstel voor de dagvluchten uitwerken dat een
evenwichtige spreiding betracht. Pas als de vliegroutes vastliggen, kan
Vlaanderen geluidsnormen bepalen. De enige andere mogelijkheid is, zoals het
Brusselse Gewest, de nachtvluchten onmogelijk maken. Het Vlaams Parlement is het
daarmee niet eens. We zijn dus afhankelijk van de federale beslissing.
De voorzitter: Het incident is gesloten.