Verslag Vlaamse Kamer 9.5.2007
De voorzitter:
De heer Eloi Glorieux:
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, dames en heren, het is niet de eerste keer dat er over dit thema in het Vlaams Parlement vragen worden gesteld. Op dit ogenblik zijn er meer actiecomités actief dan ooit, zowel in Brussel als in de Vlaamse Rand. We stellen vast dat er ook meer dan ooit rechtszaken worden ingespannen over deze problematiek. Vanochtend hoorden we op de radio dat nu zelfs ook minister Peeters van de Vlaamse Regering naar de rechtbank stapt om ervoor te zorgen dat de stem van Vlaanderen wordt gehoord tijdens de rechtszaken die momenteel hangende zijn tussen de federale regering en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
Eerdaags treedt de boeteclausule als gevolg van de Brusselse geluidsnormen in werking. U vreest dat Vlaanderen meer vluchten te verwerken zal krijgen en daarvan het slachtoffer zal worden. U wilt de Vlamingen daarvoor behoeden. Eigenlijk zegt u dat u ten strijde trekt tegen de Brusselse geluidsnormen die in maart 1999 door toenmalig Brussels minister Gosuin in een ordonnantie werden gegoten, met een regering waar ook uw partij deel van uitmaakte. Dat is tot op de dag van vandaag trouwens nog altijd zo.
Er is jarenlang getouwtrek geweest tussen de gewesten, maar ook tussen regio's in de gewesten. Ik moet eerlijk toegeven dat ook mijn partij een tijd aan dat getouwtrek heeft deelgenomen. Op een bepaald ogenblik moeten we wel tot een conclusie komen. De conclusie is dat al dat getouwtrek niet tot een oplossing leidt, noch voor de een noch voor de ander. Daarom is het belangrijk dat we het over een andere boeg gooien. De weg die we tot nu toe hebben gevolgd, lukt niet. We zullen een radicaal nieuwe weg moeten inslaan.
Zou de nachtrust van de inwoners van de Vlaamse Rand gegarandeerd zijn als de Brusselse geluidsnormen worden geliquideerd? Neen, natuurlijk niet. Zolang deze Vlaamse Regering blijft kiezen voor het prioritair stellen van de economische ontwikkeling van de luchthaven boven de ecologie, zullen de maatregelen waartoe men probeert te komen niet tot een oplossing leiden.
Is de minister bereid om de vraag van de Vlaamse actiegroepen in de Noordrand positief te beantwoorden en de inwoners dezelfde bescherming te garanderen als die waarvan de Brusselaars genieten? Anders gesteld: bent u bereid om voor een keer in dit al zo lang aanslepende dossier ecologie boven economie te laten primeren?
De voorzitter:
Minister Kris Peeters:
U had niet naar de radio moeten luisteren, want ik heb dat allemaal ook hier al gezegd, van op deze tribune. In het parlement heeft men gevraagd of ik wil tussenkomen. Ik heb toen de mensen van Groen! gezegd dat ik effectief iets doe als ik zeg dat ik iets zal ondernemen. Dat is hier opnieuw het geval.
Uw redenering is toch wat pervers. U zegt dat Vlaanderen dezelfde geluidsnormen moet opleggen als deze die voor Brussel gelden. Waarom is dat gevaarlijk? U weet dat dit tot de sluiting van de luchthaven kan leiden. U vraagt me of ik de ecologische bekommernissen wil laten primeren. Als minister bevoegd voor Leefmilieu wil ik economie en ecologie met mekaar verzoenen. De directe en indirecte werkgelegenheid in Zaventem is aanzienlijk. Ik vraag u daarom om twee keer na te denken vooraleer u vraagt om in Vlaanderen dezelfde geluidsnormen in te voeren als in Brussel.
Natuurlijk is ons uitgangspunt dat de Vlamingen evenveel recht hebben op nachtrust als de Brusselaars. Ik hoop dat op een bepaald ogenblik Vlamingen en Brusselaars er samen in slagen om de hinder billijk en evenwichtig te spreiden. Dat is altijd ons standpunt geweest. De geluidsnormen van Brussel zorgen er niet voor dat de hinder billijk en evenwichtig wordt gespreid. Wij leveren al jarenlang inspanningen om die billijke en evenwichtige spreiding te realiseren.
Bij een vorige gelegenheid heb ik al gemeld dat we hebben voorgesteld om het aantal nachtvluchten te verminderen. We hebben voorgesteld om een aantal luidruchtige toestellen 's nachts en tussen 6 en 7 uur te verbieden om op te stijgen of te landen. Wat op de radio is meegedeeld, is niet nieuw. Volgens ons zijn er twee procedures. De eerste is die voor het hof van beroep, waar de federale overheid in eerste aanleg na een klacht van de vzw Air Libre is veroordeeld. De federale overheid gaat daartegen in beroep. Wij willen mee aan tafel zitten. Dat heet een 'vrijwillige tussenkomst', en dat gebeurt op basis van artikel 812, tweede lid van het gerechtelijk wetboek. Het gaat niet om een 'agressieve' maar om een 'constructieve' vrijwillige tussenkomst, die moet toestaan dat ook onze argumenten worden gehoord. Dat lijkt me erg belangrijk.
De tweede procedure heeft te maken met de uitspraak vervat in het arrest van het hof van beroep. We zullen daartegen een derde verzet aantekenen. We doen dat met dezelfde bedoeling: een billijke en evenwichtige spreiding van de geluidshinder realiseren.
Vandaar dat we die twee acties ook ondernomen hebben en ik ga ervan uit dat we er na de verkiezingen met de nieuwe federale regering snel werk van kunnen maken. Als Vlaamse minister van Leefmilieu zal ik er alles aan doen om dat te realiseren.
De heer Eloi Glorieux:
Minister Kris Peeters:
De heer Eloi Glorieux:
U neemt woorden als 'pervers' in de mond. U zegt dat het pervers is om dezelfde normen in Vlaanderen te vragen als in Wallonië want dan zullen we de luchthaven moeten sluiten. Dat soort argumenten is demagogie. Als wij gelijke normen zouden instellen, dan pas kunnen wij op voet van gelijkheid met Brussel onderhandelen. Want Brussel heeft evenmin belang bij een sluiting van de luchthaven. Op dat ogenblik zullen wij inderdaad samen met Brussel op basis van gelijkheid kunnen komen tot afspraken die billijkheid garanderen. Dat kan nu niet.
U hebt gelijk als u zegt dat het altijd ideaal is om te streven naar een evenwicht tussen economie en ecologie. Daar moet in de eerste plaats naar gestreefd worden. Maar als men na zoveel jaren vaststelt dat er in een bepaald dossier geen evenwicht te bereiken valt, dan moet men een keuze maken. Ik stel vast dat de meerderheid kiest voor een economische ontwikkeling boven een ecologische economie. Dat is een feit.
Natuurlijk, ik ben pervers als ik dit zeg, maar ik zal iemand anders citeren, namelijk dokter Goethals, een hartchirurg uit Meise die u ongetwijfeld kent. Hij is een zeer rationele man, die al vele jaren deze problematiek opvolgt en die als geen ander weet heeft van de effecten van een gestoorde nachtrust op mensen. Hij heeft u een tijd geleden een brief gestuurd die ik teruggevonden heb op de website van Actie Noordrand. In zijn brief stelt hij duidelijk "dat er geen enkel ethisch excuus is voor uw koers naar logistieke ontwikkeling tegen elke prijs en het promoten van weg- en luchttransport door en boven Vlaanderen. Beseft u echt niet hoe hoog de fijnstofvervuiling hier nu al is? Gezondheid is geen vies woord. Het is ook economie." Ik stel alleen maar vast dat er inderdaad een verschil is in benadering tussen uw regering en wat wij als Groen! hier in het parlement en daarbuiten, samen met duizenden burgers van de Vlaamse Rand, samen voorstellen.
De voorzitter:
De heer Joris Van Hauthem:
Mijnheer de minister, u hebt in uw antwoord al een antwoord op mijn eventuele vraag gegeven. U gaat tussenkomen in de juridische procedures, dat lijkt me op zich niet meer dan logisch. Maar zit er op het politieke vlak nog enige beweging in dit dossier?
De voorzitter:
De heer Jean-Marie Dedecker:
Als u de geluidsnormen vraagt die Brussel heeft - die overtreffen niet die van een grasmaaier op een zondagnamiddag, namelijk 55 of 60 decibel -, dan moet u de zaak sluiten. In feite zou u moeten pleiten voor een gelijke spreiding van al die vluchten boven het grondgebied rond de stad. Dat zou een eerlijke oplossing zijn. Nu heeft Brussel alle lusten en geen lasten. U noemt ook dokter Goethals, die ik redelijk goed ken, want in een ander leven zat ik in de Senaat. Het is een federale materie, waarbij we discussies gevoerd hebben en onderzoekscommissies hebben opgericht.
Als men een klein beetje menselijk en een klein beetje sociaal voelend zou zijn, zou men, als ecologisten, klaar en duidelijk pleiten voor het spreiden van de lasten en ze niet allemaal in een corridor samenbrengen boven de Vlaamse gemeenten die er rond liggen. Dat is de politiek die gevoerd wordt rond de luchthaven van Zaventem. Het zou beter zijn, in plaats van constant te spreken over de decibels, dat men alles rechtmatig zou kunnen spreiden
U weet dat piste 25 vlak boven Brussel ligt. Men mag daarover vliegen, maar men verbiedt dat. Vroeger niet, maar in 1958 heeft men dat veranderd en mocht men niet meer boven het koninklijk paleis vliegen. Maar ondertussen zijn de zaken veranderd en houdt de Waalse regering het hele Vlaamse randgebied gegijzeld.
U zou beter pleiten voor de gelijke verdeling van de vluchten, zodat alle Vlamingen die er rond wonen niet de lasten moeten dragen en de Brusselaars de lusten hebben.
De voorzitter:
De heer Christian Van Eyken:
Mijnheer de minister, u zegt dat, als wij de normen moeten overnemen, we de luchthaven moeten platleggen. Zijn er studies of hebt u cijfers omtrent de eventuele gevolgen van het overnemen van de Brusselse normen in Vlaanderen?
Minister Kris Peeters:
Om tot zulke duurzame oplossing te komen, collega Glorieux, hebben we stappen gezet en voorstellen gedaan. Tot hiertoe hebben we niet de stap gezet om de geluidsnormen in te voeren van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, want zowel ik als de experten zijn ervan overtuigd dat dit een zeer zware hypotheek legt op de luchthaven.
Collega Van Hauthem, u hebt gelijk als u zegt dat dat misschien een voorstel is om te onderhandelen en een strategische positie die men kan innemen. Mijnheer Glorieux, als dat uw voorstel is, vind ik dat heel gevaarlijk. Want als wij die geluidsnormen invoeren, zijn de gevolgen, wat mij betreft, zeer ernstig. Nadien moeten we dan negotiëren, om mogelijk een oplossing te krijgen waar we naar streven en vanuit Vlaanderen alles voor hebben gedaan.
De heer Eloi Glorieux:
Mijnheer de minister, u hebt het eens te meer over een verlaging van het aantal nachtvluchten als DHL weggaat, maar u verhoogt het aantal nachtvluchten! Als DHL weggaat, moet u niet meer als referentiekader de 25.000 van jaren geleden nemen, maar een aantal nachtvluchten van 4000 tot 5000 misschien. U verhoogt opnieuw het aantal nachtvluchten als DHL weggaat van 5000 naar 16.000.
Minister Kris Peeters:
De heer Eloi Glorieux:
Minister Kris Peeters:
De voorzitter: