VDB : ‘DOMME PROCESSEN’. BIAC KAN RUNWAYINVESTERINGEN NIET DRAGEN. INKOMSTEN BIAC: MEER DAN 50% UIT COMMERCIËLE ZAKEN

  

LUC VANDENBOSSCHE BIJ VMMA IN HASSELT, 12.2.2004

 

  1. Management luchthaven: decreetje

NV, waarvan overheid 63.4% van aandelen bezit; moet decreetje gestemd worden om overheidsaandelenpakket te verminderen tot 49.9%; er zijn gegadigden…Gronden in bezit van BIAC samen met “enkele prive-investeerders”

 

  1. Problemen: BIAC kan runwayinvesteringen niet dragen, dat moet overheid doen

-         Inkomsten van BIAC komen voor meer dan 50% uit commerciële zaken (winkels, Brucargo, voeding catering) en komen te weinig uit aeronautische activiteiten; moeten opgetrokken worden om goed te zijn.

-         Investeringen gebaseerd op forecast van wat 30 mio passagiers in 2010 (wat niet zo zal zijn) moeten opbrengen. Bovendien hebben 9/11, Sars, wegvallen Singapore Airlines, faillissement Sabena, van Zaventem een minder belangrijke luchthaven gemaakt. Vandaar belang om activiteiten te winnen:

1.      verhogen van cargo-activiteiten: aantrekken van EVA; Zaventem is zeer goedkoop voor cargo, nr.5 in Europa

2.      zwakte van passagiersverkeer oplossen door aantrekken van nieuwe lijnen, maar probleem van allianties. Met onze infrastructuur kunnen wij gerust 470.000 bewegingen per jaar aan.

3.      belang ontwikkelen van hubactiviteit; ontwikkelen airport village activiteiten (cf. Frankfurt) met vergaderruimten etc.

4.      ontsluiting verbeteren: Belgie 12.7% per spoor, andere landen gemiddeld 30-40%

-         Lawaai is verlaagd, maar er is meer tegenstand. “Domme processen” die gevoerd worden. En de Raad van State zegt nu recentelijk het tegenovergestelde van die processen waarin bewoners gelijk hebben gekregen. Er is de ervaringswerkelijkheid en de academische werkelijkheid; ertegen zijn is een hype. Binnenkort is alle lawaai onder Q4, wordt er uitgewaaierd, zelfs gespreid en dat toch over de minst bevolkte regio… Er ZIJN minder vliegtuigen, want grotere vliegtuigen en hogere bezettingsgraad. We zijn ook beperkt door de runways, anders zou men nog beter kunnen spreiden. BIAC kan die investeringen niet dragen, dat moet de overheid doen.

 

  1. Milieuvergunningsperikelen: plafond ligt op 20.000, rest is reserve

-         Er wordt nu ook gereageerd tegen de aanvraag van een nieuwe milieuvergunning door BIAC, dat is belachelijk. Die stencils die ik nu zie zijn beneden alles. Bovendien weten ze niet eens dat het plafond op 20.000 ligt en de 5.000 reserve zijn.

-         Alleen de Noordrand vertelt zinnige dingen, heeft dossierkennis. De andere is derde leerjaar niveau.

 

  1. Tewerkstelling: standpunt DHL is aan het verharden. Laat Dubois maar rondjes lopen.

-         Vergeet niet dat luchthaven 20.000 mensen tewerkstelt en daar nog eens 40.000 onrechtstreekse bij. We kunnen toch niet in de Sahara gaan zitten; en een charter moet drie keer per dag vliegen om rendabel te zijn.

-         DHL belooft nieuwe jobs, zou goed zijn voor BIAC, maar ik ga er niet dood van. Bovendien vraag ik me af of het al niet te laat is; standpunt DHL is aan het verharden;  DHL onderhandelt nu met 2 Duitse luchthavens. Dat DHL een kleine en een grote hub in Europa zou hebben , is dat verstandig? Moet ik niet beslissen. Laat Dubois maar rondjes lopen.

 

  1. Issues: Zaventem verbeteren levert geen passagier méér op. Als Vermeiren blijft janken hang ik vuile was buiten

-         Verbeteringen aanbrengen in Zaventem zal mij geen passagier meer opleveren; dus ben ik niet geneigd daar iets aan te doen;

-         Verlenging van runway moet de overheid betalen;

-         Francis Vermeiren  moet ophouden met terreinen under de runway te verkopen. Ze moeten niet komen janken; of ik hang zijn vuile was buiten.

-         We hebben onderzocht waar we nog activiteit kunnen ontwikkelen: 2 plaatsen in de Ardennen, maar begint maar eens…

-         Oostende is uitgesloten, want daar zouden we minstens 3.000 huizen moeten onteigenen; bovendien is er een gigantisch probleem van de wind. Vandelanotte heeft het laten vallen, ook al wou hij DHL naar Oostende krijgen.

-         Het zou goed zijn als Melsbroek zou verdwijnen en dat proefdraaien 100m naar het zuiden zou een gigantisch verschil maken.

-         Wellicht blijft DHL in Zaventem en zal de runway wellicht verlengd worden dat er meer kan gespreid worden. Als ze geld hebben om een nieuwe luchthaven te betalen of in Bierset te investeren, kunnen ze het evengoed hier doen. Dat heb ik gisteren tegen Vandelanotte gezegd en hij was toch akkoord;

 

LC, 13/2/2004