HOEVEEL METER LIGGEN VOLGENS U DE NOORDRANDROUTE EN DIE OVER BRUSSEL UIT MEKAAR IN HAREN EN IN NEDER-OVER-HEEMBEEK?

MAIL DD 31 JULI 2003

Geachte heer ombudsman,

1. Ik kan u alleen maar bijtreden in de redenering dat gemiddelden een vertekend beeld geven van de werkelijkheid.

Zo heb ik volgens uw berekeningsmethode gebaseerd op de cijfers op de website van BIAC een gemiddelde genomen van de weeknachten, en dan bekom ik inderdaad ongeveer 10 vluchten per weeknacht voor de vertrekken vanaf baan 20, voor de periode van 1 februari tot 31 mei.

Als ik hetzelfde doe voor de vertrekken vanaf baan 25, voor dezelfde periode, dan is het resultaat 14,8 vliegtuigen gemiddeld per weeknacht.

Hebt u het gemiddelde van baan 25R meegedeeld aan die journalist waarnaar u verwijst? Hebt u vermeld dat de vertrekken van baan 20 alleen lichte toestellen waren, en dat in die periode op baan 25R alle zware toestellen vertrokken?

Indien wel, hebt u een rechtzetting gevraagd aan Belga omdat u onvolledig geciteerd werd in hun persbericht?

Indien u het gemiddelde van baan 25R, en het aandeel zware toestellen niet meegedeeld hebt aan de journalist, waarom niet? Het onvermeld laten van het aantal vertrekken vanaf baan 25R in de periode van februari tot mei, dit wel doen voor baan 20, om daarna cijfers te geven voor de nieuwe toestand op beide banen geeft aanleiding tot verkeerde interpretaties. 2. en 3. Hoeveel meter liggen volgens u de Noordrandroute en de route over Brussel uit mekaar in Haren, op de grens met Diegem? En hoeveel liggen de routes uit mekaar op de grens met Neder-over-Heembeek? Volgens de schaarse radartracks die u mij stuurde een paar honderd meter aan de grens Haren-Diegem, tot nog geen twee kilometer aan de grens Neder-over-Heembeek-Haren.

Toen ik u ooit vroeg waarom ik meer vliegtuigen hoorde (en zag) dan wat vermeld staat in de boordtabellen van BIAC hebt u mij uitgelegd dat ik mogelijk vertrekken vanaf baan 20 hoor. Mijn slaapkamer ligt meer dan 7,5 km verwijderd van baan 20, en toch zou ik deze vliegtuigen horen volgens u.

Ter herinnering, uw antwoord dateert van voor de herlocatie van een aantal Huldenberg Heavies naar baan 20. Ik hoor dus volgens u lichte vliegtuigen die 7,5 km van mij vandaan vertrekken.

Anderzijds, in Haren op de grens met Diegem liggen de routes een paar honderd meter uit mekaar, maar volgens u gaat het over totaal andere gebieden.

Om alle misverstanden te vermijden, kan u als u om informatie gevraagd wordt minstens een volledige uitleg doen, namelijk dat zowel Haren als Neder-Over-Heembeek overvlogen worden door alles wat vertrekt vanaf baan 25R, met vermelding van de afstanden die de routes uit mekaar liggen?

4. Omdat ik u bewijsmateriaal vraag waarmee u uw beweringen kan staven, o.a.over het vliegen onder de ring, zegt u dat u mij en mijn vereniging op regelmatige basis nachttrajecten opgestuurd hebt.

U hebt mij helemaal niet op regelmatige basis nachttrajecten opgestuurd. Heel af en toe en na lang zeuren kan ik eens wat van u lospeuteren. U hebt mij ondertussen in een aparte mail laten weten dat u mij nachttrajecten zult toesturen vanaf 5 mei, dus daar reken ik op.

Graag ook de dagtrajecten die ik al maanden vraag.

Nu zegt u dat de vliegtuigen hun bocht uitvoeren onder de ring, in vorige mails hebt u herhaalde malen beweerd dat de vliegtuigen dikwijls onder de ring blijven. Waarom hebt u uw formulering aangepast? Waarom antwoordde u nooit op de vraag hoeveel vliegtuigen aan de binnenkant van de ring vliegen over het volledige traject over de Noordrand, m.a.w. wat bedoelde u met dikwijls?

Ik ben er ook zeker van dat ik nog nooit enige brief of mail naar u gestuurd heb uit naam van een vereniging. Als ik u om informatie vraag doe ik dat in eigen naam en verwacht ik ook dat ik zelf die informatie krijg.

Hoe kan ik anders nog opvolgen welke vragen u beantwoordt, en welke niet, als u het antwoord op mijn vragen naar elders stuurt?

U zou mij ook een plezier doen om op mijn andere openstaande vragen te antwoorden, waarvan er sommige al meer dan een maand op een antwoord wachten.

Vriendelijke groeten,

M.V.

Grimbergen

MAIL dd 28 JULI 2003

 

Geachte mevrouw,

Aangezien ik nog steeds van assistentie wordt onthouden wegens ziekte, ben ik noodzakelijkerwijs verhinderd U in uw moedertaal te antwoorden, maar niettegenstaande, hierbij wat commentaar :

1. de cijfers die ik meedeelde vloeien voort uit mijn persoonlijke waarnemingen en zijn geen gemiddelden dewelke mijn voorkeur niet wegdragen want zij geven een vertekend beeld van de werkelijkheid gezien de zaterdagen en zondagen extreem kalm zijn en de statistiek hierdoor alle betekenis mist.

Hierbij enkele interessante gegevens over het aantal vertrekken 's nachts vanaf baan 20 :

10/2002 204

11/2002 186

12/2002 135

01/2003 179

02/2003 213

03/2003 234

04/2003 235

05/2003 254

06/2003 241

Zoals ik U reeds heb uitgelegd, waren er 6 à 7 vertrekken per nacht van baan 20, hierbij heeft zich (logischerwijze) de terugkeer van de vluchten richting HUL gevoegd die voordien uitgevoerd werden met Boeings 727 en nadien vervangen werden door Boeing 757, hetgeen het aantal vertrekken heeft doen stijgen naar /- 10 vluchten per nacht (tijdens de week).

In mei 2003, is het gebruik van baan 20 in termen van uurregeling toegenomen, hierdoor werden 2 à 3 vertrekken bij baan 20 toegevoegd.

Voor deze datum werd baan 20 nooit in dienst gesteld voor 1 uur 's morgens, sindsdien wordt ze vanaf 23 uur gebruikt.

In juni 2003, verliest baan 20 3 à 5 vertrekken richting Chièvres die voortaan over Brussel gaan In juli 2003, worden alle vertrekken richting HUL, logischerwijze volgens het basisprincipe directe bestemming naar het te volgen baken, toegevoegd, hetgeen het aantal vluchten vermeerdert naar +/- 15 vluchten per nacht.

De cijfers die ik U geef zijn dus gemiddelden van de drukste nachten, hetzij doordeweekse nachten, opgesteld op basis van exacte gegevens. Ik heb slechts antwoord gegeven op vragen van een journalist die me toelichting vroeg over het exact aantal vluchten per nacht op baan 20.

Het is me steeds opgevallen dat de mensen de berekeningswijze met het gemiddelde op basis van 365 dagen, zoals ze voorkomt in de regeringsakkoorden, niet aanvaarden. Zo zou het huidig gemiddelde in de Noordrand 8.4 vluchten per nacht zijn; voor de eerste dagen van de ingebruikname van het nieuwe schema stemt dit gemiddelde overeen met volgende feitelijke cijfergegevens :

23 juli 2003 : 15 vertrekken van baan 20, 20 van baan 25 rechts waarvan 5 richting Diegem en Haren Centrum en 15 richting Diegem, Haren-Oost, NOH en de Noordrand

24 juli 2003 : 18 vertrekken van baan 20, 20 van baan 25 rechts waarvan 7 richting Brussel en 13 richting Noordrand

25 juli 2003 : 15 vertrekken van baan 20, 16 van baan 25 rechts waarvan 4 richting Brussel en 12 richting Noordrand

U zal zodoende merken dat deze cijfers geen gemiddelden zijn (pro memorie 10.4, 8.4 en 3.2)

2. Voor wat Haren betreft, blijf ik herhalen niet akkoord te zijn met uw analyse, want daar waar Haren wel degelijk overvlogen wordt in de twee gevallen, gaat het absoluut niet over hetzelfde gedeelte van Haren. Ik heb geschreven dat het centrum van Haren overvlogen wordt door de nachtroute richting Brussel daar waar het oosten van Haren dichtbij het kerkhof, van het onderhoudsatelier van de spoorwegen en de spoorwisselaars van Dobbelenberg, overvlogen wordt door de route die een bocht maakt naar de Noordrand. In beide gevallen betreft het hier Brussels grondgebied, maar ik kan hieruit niet besluiten dat dezelfde zones overvlogen worden door alle nachtroutes; indien men voortgaat op uw redenering kan men evengoed stellen dat Brussel permanent overvlogen wordt, terwijl het hier slechts over een klein deel van het grondgebied gaat van de hoofdstad Brussel.

Hetzelfde geldt voor Vilvoorde, waarvan vooral het kwartier Koningslo overvlogen wordt, terwijl het kwartier Peutie niet overvlogen wordt of nog voor Machelen, waarvan Diegem overvlogen wordt en Machelen-centrum niet direct maar onrechtstreeks hinder ondervindt van omringend geluid, grondlawaai en lawaai van overvluchten.

3. Ik bevestig U dat de nachtroute NOH niet overvliegt, precies om niet langsheen de gasterminal aan de vaart te moeten vliegen.

4. Ik heb U en uw vereniging op regelmatige basis nachttrajecten opgestuurd waaruit af te leiden valt dat een aantal vliegtuigen hun bocht uitvoeren onder de ring. Deze procedure zal nog verbeterd worden in overeenstemming met de teksten van de regeringsverklaring van 10 juli 2003. Op dezelfde kaarten zal U vaststellen dat de route Nicky onmiddellijk rechts van de snelweg A.12 stijgt zonder het centrum van Meise te overvliegen.

_________________________________________________________

Philippe TOUWAIDE

Licentiaat in Luchtvaartrecht - Licencié en Droit Aérien Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal

---------------------------------------------------------