WERD REGELING WEEKENDS VERANDERD? INDIEN JA, WELKE ZIJN AANPASSINGEN, WAAROM EN TEN GUNSTE VAN WELKE ZONE? HOE ZIT HET MET ZATERDAG EN ZONDAG?

MAIL dd 31 MEI 2004

Mijnheer de Minister, Geachte Bert,

Aangezien ik verleden woensdag (in Haren) niet de gelegenheid kreeg om mijn vraag te stellen en dit probleem deze week-end nog aangescherpt werd, wens ik u ze te stellen per e-mail : werd de regeling voor de week-ends veranderd ? Indien ja welke zijn de aanpassingen, waarom en ten gunste van welke zone ? In uw jongste bericht op uw weblog zegt u nogmaals dat zone 1 de meeste hinder nog altijd heeft, begrijpen wie begrijpen kan, want hoe zien de cijfers er dan uit waarmee u uw plan voorstelde.

Zaterdag (29/5). Voor de zaterdagen volgen we al lang niet meer : eerst kregen we vliegtuigloze zaterdagen één week op twee met herinvoering van de Chabert-route, daarna kondigde u aan elke week en in een debat in de
Kamer las ik dat er sprake is van 32 %, dus zelfs geen zaterdag op 3.
Deze zaterdag leek mij een normale dag dus met alles geconcentreerd vanaf 25R. (Verleden week was een felle noordenwind).
Wat de Chabert-route betreft is men blijkbaar wel vergeten dat er een serieuze evolutie is tov de periode wanneer deze route gebruikt werd : het aantal vluchten vooral, er is een stijging gebeurd en bovendien werd in die tijd simultaan in 2 richtingen opgestegen (geen concentratie vanaf 25R zoals nu). Er is ook het aantal zwaar overladen, grote capaciteits-vrachtvliegtuigen met daverend lawaai, dat blijft hangen.

Zondag (30/5). Praktisch geen wind. 6u39, een DHL vliegtuig - de arbeiders moeten toch hun aardappelen aankuilen.
Vanaf 7u30 tot 9u45, regelmatig overvlogen, wel op te merken bijna alle toestellen boven Diegem een bocht naar rechts namen, zou dit zijn om aan de metingen in Haren te ontsnappen ??? Vreemd dat deze procedure meer en meer gebruikt wordt (voor Diegem geen verschil of bitter weinig) vanaf het ogenblik dat de Heer Gosuin met zijn cijfers afkwam.
Poosje relatieve stilte met constant geronk in de achtergrond. 10.45 (Singapour Airlines), 12 u (?) 12u12 (Eva Air) en 12u14 (American airlines): al deze vliegtuigen vanaf 25R.
Ondertussen rond 11u15 stegen 2 vliegtuigen op vanaf waarschijnlijk de 25L of 20?, volgden de Leopold III laan, maakten boven Evere een brede bocht en kwamen (weliswaar op een zekere hoogte) terug boven Diegem, ook twee zware toestellen - een route die ik in 30 jaar nooit heb opgemerkt, nieuw dus ??
Vanaf 16.58 was het natuurlijk constant.

Ik weet wat de ombudsdienst zal zeggen hoor, er is de wind en het plan is theoretisch .

Nu de wind : mijn echtgenoot raadpleegt de meteo op de website van de luchtmacht en ziet niets dat een normale toepassing van het plan in de weg ligt.
Sorry maar tot het tijdperk Durant hadden we iedere nacht enkele vliegtuigen (3 - 4 - 5), en de rest vloog vanaf een andere baan of in een andere richting. In de week was het zelden dat wij alles boven ons dak kregen, twee richtingen werden gebruikt dus kon het met bijna alle windrichtingen.
Theorie : een theorie die meer uitzonderingen moet toelaten dan de basisregels is vanzelfsprekend geen theorie meer.

In afwachting op uw antwoord teken ik met de meeste hoogachting,
F.D. - Diegem
 

EN VOOR DE ZOVEELSTE MAAL ANTWOORDT DE OMBUDSMAN TOTAAL NAAST DE KWESTIE

MAIL dd 1 JUNI

La réponse est simple :
1. les départs vers le nord depuis la piste 20 survolent le ring vers
Diegem puis vont vers leur balise
2. les gros porteurs partis sur la 25 R sont une demande des pilotes
puisque les décollages 20 ne peuvent se faire qu'avec un vent arrière de
0 noeud.

Philippe TOUWAIDE
Licentiaat in Luchtvaartrecht -
Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal