HULDENBERG: MEER BAKENS ZOU TOT MEER CONCENTRATIE LEIDEN? DE TRACKS TONEN DAT ER GEEN SPREIDING IS EN MEN GEEFT GEEN ANTWOORD?

MAIL dd 30.4.2004

Beste collega's,

Omdat ik de eerdere tekst nog niet heb gelezen kan ik over de aanvulling niet veel zeggen. Wel kan ik u verzekeren dat Huldenberg dorp veel meer  wordt overvlogen 's nachts dan was overeengekomen. Volgens het spreidingsplan ging dat voor iedereen maximaal 1 tot 2 keer (later uitgebreid tot 3) gemiddeld per nacht zijn.

Aan de radartracks zelf, maar ook aan de lijsten kan u zien dat de nachten dat baan 20 wordt gebruikt tot 7 toestellen per nacht over dezelfde wijken en dezelfde daken gaan. Vorige nacht nog hebben we er 6 geteld. Maar daarmee is de ramp niet ten einde: ook alle andere nachtvluchten van alle andere banen worden over exact dezelfde wijken en daken geleid. Dit is een pervers neveneffect van het terugbrengen van de hoogte waarop de bocht wordt ingezet (van 4000 naar 2000 naar 1700 naar
700 voet), gekoppeld aan het feit dat men weigert om in meer way-points te voorzien in het zuiden.

Zogenaamd is baken HUL er niet meer bij, maar mensen van Ottenburg vertellen mij net hetzelfde verhaal: ze worden nu meer dan ooit en van alle kanten overvlogen, op alle tijdstippen van de dag, op alle tijdstippen van de nacht, week en weekend: het is een 24-uurs gebeuren.
Het probleem van de feitelijke concentratie boven Huldenberg (toen van vluchten van de 25R én van de 20 én van een wachtlus) was de Minister wel degelijk bekend voor hij het plan ten uitvoer legde (zie meetrapport Aminal voor MTN 47). Maar wat is er gebeurd: men heeft deze concentratie nu nog versterkt: ook de vluchten van baan 07, van baan 25L én zelfs die
van baan 02 komen daar nu bovenop.

Als men zegt dat er meer bakens moeten komen, krijgt men als antwoord dat dit juist zou leiden tot meer concentratie en minder spreiding. Als men zegt dat die spreiding er duidelijk niet is, zelfs als men alleen al maar de radartracks bekijkt (men moet dan de zwarte lijnen verlengen tot het punt van onze wijken, buiten de kaart zoals altijd), dan krijgt men geen antwoord
!

Voor het overige zullen we elkaar waarschijnlijk wel spreken op de studiedag volgende week. Ik voelde me bij dit bericht al bijna terug een menselijk wezen, omdat ik dacht dat er eindelijk een aanpassing ging komen.
Terug naar af, dus ...

Vriendelijke groeten,
I.D.W.
Huldenberg