DEMOCRATIE, RECHT EN OMWONERS KUNNEN BARSTEN VOOR DUBIEUZE, PARTTIME, LAGELOON-NACHTJOBS, NOG GEVAARLIJKER VOOR DE GEZONDHEID DAN NACHTVLUCHTEN

 

MAIL dd 30.1.2004

 

Luchthavenbeheerder BIAC heeft nu officiëel bekend gemaakt dat het geluid van de opstijgende nachtvluchten tussen 1999 en 2003 gehalveerd is, en dat dit grotendeels te denken is aan het inzetten van minder lawaaierige toestellen.

 

Het probleem met dit soort mededelingen is dat BIAC niet meedeelt hoe het de hinder meet. En vooral dat het niet meet of die theoretisch verminderde hinder ook leidt tot minder ontwakingskans en nog veel minder hoe deze de herinslaapkansen beïnvloedt.

Dat BIAC evenmin laat weten dat de hinder sinds 1999 ‘s nachts geconcentreerd is boven Noord- en Oostrand die zeker niet voor hun genoegen nu al meer dan een jaar moord en brand roepen omdat hun slaap- en dus hun leefpatroon blijvend verstoord raakt, is gewoon intellectuele oneerlijkheid.

 

Hoe meet BIAC de hinder? Dat gebeurt met de fameuze Laeq-methode waarvan men mag veronderstellen dat het bekend is dat dit een zgn logaritmische methode is. Als Klees zegt dat de hinder vermindert dan bedoelt hij dat de Laeq vermindert. Laeq meet gemiddelden, vlakt de helse lawaaipieken af en geeft exact dezelfde hinderwaarde als het over 1 vliegtuig van 95 dB gaat, als vijf vliegtuigen van 90 dB of 20 vliegtuigen van 81 dB.

 

Vraag alle randbewoners die nu ‘s nachts wakker liggen van 15 of meer vluchten per nacht van zeven uur wat ze verkiezen: één zware jongen of 20 zgn lichtere vliegtuigen en ze kiezen de ene zware jongen. Je wordt zeker wakker, je staat op, doet een plas en drinkt een glas en gaat weer lekker slapen. Bij zeer frequent overvliegen daarentegen (en meer dan twee per nacht is al frequent), wordt je zelfs met lichtere vliegtuigen onverbiddellijk uit je REM-slaap gehaald, als het niet na een is dan wel na twee of drie. En je slaapt niet meer in, want ze blijven komen.

Laeq is een verouderde meetmethode die alleen nuttig is om het constante lawaai van een autoweg te meten maar niet aan- en afzwellend pieklawaai zoals vliegtuigen. Dat BIAC met de Laeq de frequentie – een van de belangrijkste normen uit de WHO-richtlijn – totaal negeert is te begrijpen als men weet dat DHL – en dus BIAC – gaan voor een nachtelijk jaarvolume van 45.000 vliegtuigen! Nu al kan men 20.000 nachtvluchten per jaar niet baas en blijven de klachten toestromen. En men wil meer dan verdubbelen... En niemand die dat aan de kaak stelt.

 

Wat het potentieel aantal gehinderden betreft: dit wordt gemeten met de al even ongeschikte Lden methode die de geluidsbelasting over een gans etmaal meet! Produceer slechts 6dB minder en je kan vier keer meer vliegtuigen laten vliegen en nog dezelfde Lden houden. Weer die frequentietruc. Hoe is het anders mogelijk dat er rond plattelandsgemeentes als Bierset en Chievres volgens BIAC honderdduizenden gehinderden zijn en rond Brussels National Airport, omringd door de dichtstbevolkte agglomeratie van België, slechts 10.000? Je verandert van meetmethode en iedereen slaapt toch op z’n twee oren? Met dichte ramen, oordopjes en slaapmiddelen, dat wel. En dan nog verwoesten de lage trillingen je beenmerg, langzaam maar zeker, kinderen eerst.

 

De rechter heeft daarom niet voor niets spreiding bevolen maar of die er komt? De regering gaf haar advocaat opdracht het Hof van Cassatie te verzoeken de zaak rond het verbreken van de twee spreidingsarresten van het Hof van Beroep met voorrang te behandelen. Lees: voor de verkiezingen. Als het aan Verhofstadt, aan BIAC en aan DHL ligt komt die spreiding er niet en nooit. Het past niet in hun blinde economie-kraam. De democratie, het recht en de omwoners kunnen barsten voor dubieuze, parttime, lageloon-nachtjobs, nog gevaarlijker voor de volksgezondheid dan nachtvluchten dat zijn!

 

J.O.

Grimbergen