INGEZONDEN BRIEF AAN DE STANDAARD, 29 DECEMBER 2003.

 

‘Pegasus’, de geheime nota die vlak voor Kerstmis in La Libre uitlekte en waarin luchthavenuitbater Biac op verzoek van premier Verhofstadt het uitbreidingsproject van DHL analyseert, bevat nogal wat feiten die de omwoners van de luchthaven geen rustige Kerst bezorgden.

 

Pegasus zou in twee stadia verlopen. Een tot 2007, een tweede tot 2012.

Voor de eerste fase die de komende vier jaar bestrijkt vraagt DHL 66 hectaren terrein extra en stationeert het 40 bijkomende vliegtuigen in Zaventem. In de tweede fase vraagt DHL nog eens 108 ha en stationeert het 75 bijkomende vliegtuigen. Op dit moment gebruikt DHL 4,9 ha sorteer-, opslag- en kantoorruimte en 8,3 ha tarmac op Zaventem Luchthaven.

 

De hoeveelheid vracht zou stijgen van 312.000 ton naar 378.000 ton (dat is 66.000 ton of meer dan 20% extra) in fase I en met 781.000 ton meer dan verdubbelen in fase II. Het totaal aantal DHL-vluchten, dus vertrekken en landingen, zou per 24 u stijgen naar 80 in 2007 en naar 140 in 2012. Hoeveel daarvan ‘s nachts zouden vliegen werd nog niet gepubliceerd: gemiddeld vertrekken en landen er nu per nacht tussen 23 en 06 uur 70 à 80 vluchten waarvan er ongeveer 50 door DHL gevlogen worden.

 

De bijdrage van DHL aan het BNP zou van 844 mio euro naar minstens 1.283 mio euro evolueren. Zonder Pegasus zou het BNP dalen met minstens 163 mio euro en zouden de Belgische Staat en de openbare financiën daardoor minstens 39 mio euro mislopen.

 

En dan de werkgelegenheidscijfers. Pegasus zou 9.600 rechtstreekse nieuwe jobs creëren en minstens 11.300 onrechtstreekse. Op dit moment stelt DHL volgens La Libre/Biac in België 5.400 mensen direct te werk en minstens 6.100 indirect. Indien Pegasus niet doorgaat, dan verliest Zaventem minstens 1.500 rechtstreekse en 1.500 onrechtstreekse banen.

 

In ruil voor deze mogelijke bijdragen aan de economie eist DHL twee parallelle pistes en een reservecapaciteit aan industrieterrein van 100 ha. De megakoerier wenst ook dat een eind gemaakt wordt aan de beperkingen op het aantal (nacht)-vluchten - het huidig nachtplafond ligt op 25.000 vertrekken en landingen - en dat eveneens de geluidsoverlast-beperkingen worden opgeheven. Dus geen geluidsnormen meer!

 

Dit houdt dus in dat DHL in feite ‘carte blanche’ vraagt om ongelimiteerd en ongehinderd te mogen vliegen met wat, waar en wanneer het wil, opstijgend van de 25R en landend over de 25L, vermits de federale regering de mogelijkheid om te landen over Brussel nog altijd niet veroverd heeft op het Brussels Gewest.

 

Dit dossier - dat bol staat van de cijfers - geeft voor veel daarvan minima en maxima die vaak flink uiteen liggen. Om één voorbeeld te citeren: het BNP zou minstens met  439 mio euro stijgen en mogelijk met 691 mio euro. Zo gaat dat ook voor verliezen, belastingen en aantal jobs. Het is dus verre van nauwkeurig. Terwijl de door Biac – als zeer betrokken partij – verstrekte gegevens nog door geen enkele neutrale en competente instantie gevalideerd zijn, zal de nota toch als basis dienen voor de beslissingen die de Federale Regering in januari moet nemen.

 

Wat minstens even verontrustend is als de eenzijdige informatie waarop de regering zich mogelijk zal baseren is dat er geen eensluidendheid is over de gegevens ivm het aantal jobs dat DHL op dit moment rechtstreeks en onrechtstreeks genereert.

Op de website van DHL zelf meldt het koeriersbedrijf dat het 3.700 mensen tewerktstelt: “Bijna 1.000 werknemers voorzien in België de 24 u op 24 u dienstverlening. Als men het wereldwijde hoofdkwartier in Diegem en DHL Aviation op Zaventem en DHL Belgium zelf meetelt dan stelt het DHL netwerk meer dan 3.700 mensen in België te werk”.

In De Standaard wordt gemeld dat dit volgens vakbondsafgevaardigde Joris Welters 2.700 banen zijn, waarvan meer dan de helft deeltijds.

Het VRT-journaal van 26 december vermeldt bij het verslag van de uitbreidingsplannen dat DHL 9.000 extra banen voorziet, bovenop de 5.400 mensen die DHL nu al tewerkstelt, en refereert zich daarbij blijkbaar aan wat in La Libre verscheen. Van waar komt ineens dat cijfer van 5.400? En hoe nauwkeurig zijn de berekende vooruitzichten dan wel niet?

 

Verder ontbreekt het de regering aan enig studiemateriaal om een geldige afweging te maken van economie versus ecologie. Er is nog geen enkele permanente monotoring voorzien van de gezondheid van de omwonenden die resp. in de cirkels van 4 km, 7 km en 12 km rond de luchthaven wonen, zowel in de Oostrand als in de Noordrand. Toch worden mensen hier al meer dan een jaar dag en nacht geconcentreerd overvlogen. De slaapverstoring is wel gemeten in geluidsnormen maar niet in gevolgen voor de volksgezondheid. De aanzienlijke kerosine-uitstoot (met daarin de sinds Marly in heel België gekende in roetdeeltjes verpakte kankerverwekkende PAK’s) die in de Noordrand dag en nacht dezelfde mensen treft, nog verergerd omdat het bochtenwerk - nodig om Brussel te vermijden - de vliegtuigen nodeloos lang, laag en langzaam doet vliegen, wordt NIET gemeten. De evolutie van hart- en vaatziekten en de verkoop van slaap- en kalmeermiddelen en antidepressiva evenmin. Diabetes en kanker ontwikkelen zich helaas op iets langere termijn.

 

Hoe kan een regering die het voorzorgsprincipe zou moeten hanteren – en die veronderstelde schade aan de volksgezondheid zou moeten voorkomen en dat met haar mobiliteitspolitiek ook nastreeft – weten wat de gevolgen van haar beslissingen in het DHL-dossier zijn bij een dergelijk gebrek aan de meest elementaire gegevens of van verificatie van de vooropgestelde informatie?

 

J.O.

Grimbergen

 

P.S. Ter vergelijking: enkele kerncijfers uit 2002 over de luchthaven van Zaventem 2002

Toegevoegde waarde: 3,884 miljard euro.

Directe werkgelegenheid: 19.905.

Directe en indirecte werkgelegenheid: 60.511.

Deel bruto binnenlands product: 1,5 procent.

Passagiersaantal : 14,4 miljoen.

Vrachtvervoer: 537.000 ton.