Help! Donderdag 29 juni wordt de Noordrand al ganse voormiddag overvlogen, zelfs met sterke N-NO-rugwind tot 6 knopen. Waarom worden de aëronautische principes niet toegepast?
----------
Van: r.v.
Datum: Thu, 29 Jun 2006 13:11:18 +0200
Aan: "Philippe.Touwaide@mobilit.fgov.be" <philippe.touwaide@mobilit.fgov.be>, (...)   <ubcna@woluwe1150.irisnet.be>
Onderwerp: Re: Dossier : peut-on parler des mêmes nuisances ?

Geachte,

HELP!!!  WIJ WORDEN OVERVLOGEN MET RUGWIND.

Vandaag, donderdag 29 juni, werden wij al de ganse voormiddag overvlogen met rugwind.
Volgens diverse meteo-bronnen heerste er een wind uit Noord-Noord-Oost (ca 20°), met een sterkte van meer dan 10 km/u (tot 6 knopen).

TOCH wordt er blijkbaar opgestegen met RUGWIND, waardoor de vliegtuigen onnodig laag en met veel hinder over de Noordrand hangen.

De NOORDRAND krijgt de vliegtuigen Bij ALLE WINDEN!!!!!!!!!!!!!!!!

Vraag:
Waarom worden de aëronautische principes niet toegepast????

Beleefde groeten,
R.V.
Meise

 

Nvdr : De internationaal aanvaarde windnormen zijn maximaal 5 Kn rugwind en 15Kn zijwind

 

Volgens Ombudsman vliegt men zonder gevaar met rugwind tot 7 kn. vanaf de 25R. Maar dan wel alleen van de 25R! Aëronatisch is anders voor Noordrand dan voor Oostrand
----------
Van: Willy.Houbrechts@mobilit.fgov.be
Beantwoord: airportmediation@mobilit.fgov.be
Datum: Thu, 29 Jun 2006 13:56:06 +0200
Aan:  R.V. (...)

Mijnheer,

De banen 02 + 07 zijn nu in dienst.

Men kan landen en vertrekken op de baan 25 R tot zover dat de rugwind is onder een component van 7 knopen.

Dus met een kalm wind, kan men stijgen zonder gevaar met rugwind zoals voorzien in de AIP, selection runway in use, use of runways.

Mvg,

Philippe TOUWAIDE
_________________________________________________________
BRUSSELS AIRPORT MEDIATION
Kunt u een eenvoudig antwoord geven op een toch eenvoudige vraag: waarom zijn windnormen niet overal dezelfde, waarom pleit ombudsdienst niet voor gelijk gebruik alle banen met toepassing zelfde normen?