SOMERS WILDE ALS VLAAMS M.P. GEEN BIJKOMENDE NACHTVLUCHTEN EN PLEIT NU VOOR MAXIMALE GROEI DHL? & ANDERE DHL-SAGA'S IN LEZERSBRIEVEN STANDAARD

Beweren dat het uitblijven van een oplossing voor de zaak-DHL de schuld  is van de deelstaatregeringen is oneerlijk en onterecht. Niet de federale inrichting van België heeft zijn grenzen bereikt of overschreden maar de werkmethode van premier Verhofstadt. Eerst de problemen maandenlang laten aanslepen, vervolgens onder tijdsdruk de chaos organiseren en ten slotte met blufpoker, afdreiging en het doorgeven van de zwarte piet een oplossing afdwingen. Een schoolvoorbeeld van slecht bestuur.

Voor Yves Leterme en de hele Vlaamse regering past maar één advies: laat u niet opjutten en sluit onder tijdsdruk geen slecht akkoord af. DHL heeft maanden geduldig gewacht op Verhofstadt, enkele dagen meer om een goed akkoord af te sluiten moet mogelijk zijn. Het gaat tenslotte om het welzijn en welbevinden vele werknemers en omwonenden voor de volgende dertig jaar.

Merkwaardig is de ijver van Bart Somers om te pleiten voor maximale groei van DHL in Zaventem. Diezelfde Somers heeft amper enkele maanden geleden als minister-president beweerd dat het aantal nachtvluchten in Zaventem niet meer kon stijgen. Van geloofwaardigheid gesproken. De brave burger vergeet en vergeeft snel en veel, maar gelukkig niet alles.

P. F.
(Oudenaarde)

Veel lawaai in de media over werkgelegenheid en over... lawaai. Maar het aspect veiligheid krijgt nauwelijks aandacht. Toch is de kans groot dat een
vliegtuigcrash van een pakjescarrier in dichtbevolkt gebied (Brussel) aanzienlijk meer slachtoffers zal maken dan in de rand, op de Ring of in de koninklijke domeinen.

Als experts in Europees recht dan waarschuwen dat DHL niet mag voorgetrokken worden bij eventuele uitbreiding van het aantal nachtvluchten, is plaatje duidelijk: hier zijn zaken te doen. Nachtvluchten vanuit Zaventem zijn een schaars goed en dus zal men ervoor willen betalen. Als onze politici een plafond bepalen dat voldoende laag is, zal er voor de slots gevochten worden. Je moet dan alleen nog het maximale aantal vluchten op een intelligente en transparante manier berekenen. Op basis van de te verschepen lading bijvoorbeeld, het aantal arbeidsplaatsen, de inkomsten voor de
overheden, het aantal vluchtbewegingen, de geluidsbelasting, het rampenrisico en de kosten voor de overheden, inclusief de provisie in geval van een catastrofe. Dan zullen koeriersdiensten snel meedingen door grotere ladingen te verschepen per vlucht, zoveel mogelijk 'lokale' pakjes te vervoeren, veiligere en geluidsarmere toestellen te gebruiken, hogere landingsrechten te betalen enzovoort. En als de Europese Unie uniforme bepalingen wil opleggen, dan kunnen we weer op onze beide oren slapen.

B. V.
(Heverlee)

Opvallend hoe SP.A zich voor de buitenwereld en de media weeral op de vlakte houdt in het overleg over DHL. Nochtans zijn zij als eersten de grote verdedigers van de uitbreiding van de luchthaven en DHL. Ook CD&V is niet te vertrouwen want de partij pleit voor 30.000 nachtvluchten. Zelfs bij een billijke spreiding betekent dat meer nachtvluchten over alle regio's en schaadt het onvermijdelijk onze gezondheid. Het enige doel is de premier ten val brengen, gezondheid is bijzaak. VLD gaat voluit voor jobs zonder rekening te houden met gezondheidsstudies en de kostprijs van de
volksgezondheid voor de gemeenschap. Spirit kiest net als SP.A voor een verhoging van het plafond dat door Vera Dua werd ingevoerd.

Voor de federale verkiezingen van vorig jaar, hebben al deze partijen moord en brand geschreeuwd over de nachtvluchten maar nu gaan ze - inclusief
Vlaams Blok en N-VA - voor meer nachtvluchten boven de verschillende regio's. Sterke uitspraken als ,,Ik zal een kruistocht ondernemen voor een
Europees verbod op nachtvluchten'' zijn al lang vervlogen woorden.

Marie-Jeanne Thaelemans

gemeenteraadslid voor Groen! (Meise)