TOT 1971 WERD VANUIT ZAVENTEM RECHTDOOR GEVLOGEN OVER BRUSSEL EN BOVEN ANDERLECHT OP 3000 VOET AFGEDRAAID, ZIE SIDS

MAIL dd 28.4.2004

 

Geachte heer Vandenberghe,

 

Alvorens we een kleine tekstanalyse toepassen op wat u ons toestuurde voor plaatsing op www.actienoordrand.be, verzoek waar we gaarne op ingaan op de voorwaarden die we u mailden, eerst een fundamentele reactie.

 

In bijlage de  SIDS (vliegroutes), zoals gebruikt voor Zaventem in 1971.

Door drukken op het woord SIDS (hierboven) bekomt U de bijlage,

 

U stelt in uw tekst voor alles nog korter naar rechts en naar links te laten afdraaien. In plaats van dit te doen stellen we u voor het eens anders te bekijken.

De vliegroutes voor Zaventem stegen van bij de bouw van de luchthaven in de Tweede Wereldoorlog tot minstens in 1971 rechtdoor op, over Brussel,  tot ze op een hoogte van 3000 voet pas in Anderlecht afdraaiden naar hun bestemming.

In 1971 waren er ongeveer 100.000 vliegbewegingen (96.443 om precies te zijn) waarvan ongeveer de helft (dus 50.000) vertrekken vanaf 25R (toen nog 26R). Deze gingen allemaal rechtdoor over Brussel tot die hoogte van 3000 voet. Wij veronderstellen dat dit waarschijnlijk de door u vermelde "couloir vert" was die men nadien niet meer "gepreserveerd" heeft omdat het Brussels Gewest deze heeft laten volbouwen... en die nu volgens u terug in ere moet worden hersteld.

 

Na die tijd heeft Brussel niet alleen de groei van de luchthaven, maar zelfs dit historisch aandeel in de vertrekkende vluchten langzaam maar zeker op de Noord- en Oostrand afgewenteld. Dit gebeurde op gebieden waar ook toen al mensen woonden en nu nog wonen in huizen die er stonden nog voor de huidige luchthaven werd aangelegd en in élk geval voor Brussel zijn last heeft afgewenteld op de Noord- en Oostrand. Deze gebieden lagen en liggen niet in het verlengde van enige start- of landingsbaan en er was geen enkele reden om hiervoor een bouwverbod te hanteren.

 

Het lijkt dus maar normaal dat Brussel-stad gewoon opnieuw jaarlijks zijn "historisch" aandeel draagt.

Dat komt neer op 1/3 Brussel, 1/3 Noordrand en 1/3 Oostrand voor de vertrekken en voor het landen lijkt dezelfde verdeling logisch.

Vlaanderen draagt dan in de totaliteit nog steeds 2/3 en Brussel slechts 1/3.

Dit terwijl men mag aannemen dat niet de luchthaven haar succes aan Brussel dankt, maar Brussel haar succes aan de luchthaven. Europese ambtenaren en internationale zakenlieden in Brusselse kantoren en bedrijven appreciëren de luchthaven zo dicht bij de stad. Een pak toeristen zou anders nooit naar Manneke Pis komen kijken.

Met deze verdeling zou het voor de Noord- en Oostrand al een wereld van verschil maken net als voor Haren en Neder-Over-Heembeek. Alleen voor Diegem zou het geen verschil maken, net als bij uw voorstellen.

 

Daedalus

Werkgroep van Actie Noordrand.

28.4.2004