135 X PER NACHT, OORVERDOVEND, OP EEN HOOGTE TUSSEN 40 EN 100 M. EN DIT MET GELUIDSPIEKEN TOT BOVEN DE 105 DB. DAT WIL DHL!

 

MAIL dd 28.1.2004

 

Mijn beste Pallieterke,

 

Waarschijnlijk woont Co-Piloot niet in de buurt van Zaventem. Want dan zou hij in 't Pallieterke van 28.01.04 het niet de beste keus vinden om de vliegtuigen verder te laten vliegen de huizen van diegenen "...die het reeds tientallen jaren gewoon zijn". Foei Co-Piloot.

 

Ik woon toevallig te Haren. De totaliteit van de dagvertrekken worden uitsluitend en op discriminerende wijze geconcentreerd boven Diegem en Haren via de piste 25R. Overdag, dit is tussen 06u00 tot 23u00 worden wij gewoon platgevlogen: gemiddeld meer dan 300 vliegtuigen per dag, met pieken tot boven 400 vliegtuigen. Daarbij komen nog eens gedurende 3,5 nachten 50% van alle nachtvluchten. Wij worden overvlogen op een hoogte tussen 40 en 100 meter en dit met geluidspieken tot boven de 105 decibel.

 

Mijn beste Co-Piloot, weet u wat dit is? Dit is letterlijk oorverdovend. En dit terwijl het Hof van Beroep stelt dat de overlastpieken de WHO-richtlijnen niet mogen overschrijden. Te Diegem en Haren worden die compleet genegeerd. Op zijn Belgisch werd de 'operationele nacht' uitgevonden die van 23u00 tot 06.00 uur duurt. Tijdens die periode zijn er dus "slechts" 21.000 nachtvluchten. Maar tijdens de Europese of internationaal bepaalde nacht die tot 07.00 uur duurt, zijn er nu reeds 36.000 nachtvluchten. Rekening houdend met de geplande uitbreidingen van DHL, bekomt men 49.000 nachtvluchten op jaarbasis!

De waanzin die deze regering door onze strot wil duwen zijn dus gemiddeld 135 vluchten per nacht.

 

Beste vriend Co-Piloot, dat wordt niemand gewoon. Ik ben een kleine 30 jaar geleden te Haren komen wonen. Toen waren er geen nachtvluchten. Wij hebben het aantal nachtvluchten gaandeweg horen stijgen en werden steeds vaker regelmatig wakker gebombardeerd. De meeste van ons zijn zeer tolerant en hebben jarenlang gezwegen. Wij hebben de zeer belangrijke tewerkstelling rond de luchthaven erg geapprecieerd en doen dat nog steeds. Daarom zal je ons niet horen zeggen dat vb. DHL weg moet. Wat we echter niet meer dan billijk vinden is een eerlijke spreiding.

 

Maar van zodra meer residentiële gebieden, waar meer kapitaalkrachtigen wonen, ook een deeltje van de last toegewezen krijgen is het kot te klein. Spreiding OK, maar ‘not in my backyard’. En met dit soort intolerantie kunnen we vooralsnog niet bij het centrum (ex-)Leman terecht. Als 't Pallieterke dan ook nog meeheult dan kan ik niet anders dan hier in de pen te kruipen.

Ik ben ook nooit Bertjes grootste fan geweest, maar zijn spreidingsplan leek ons, hoewel het niet ver genoeg ging, een oprechte aanzet in de goede richting. En als t' goed is, lees ik vaak in 'tPallieterke, mag het ook gezegd worden. 

 

Jammergenoeg mag gevreesd worden dat een aantal politieke en andere zwaargewichten in stelling worden gebracht om de spreiding enkel bij een 'plan' te laten.

 

Wij blijven ijveren voor het tegenovergestelde.

 

J.H.

vzw 25 Air,

Haren