GELUKKIG BESCHERMT DE RECHTSSPRAAK MENSEN TEGEN POLITIEK MACHIAVELLISME

MAIL dd 27 OKTOBER 2003

Geachte redactie, graag onderstaande reactie op wat in uw krant verscheen inde rubriek ?Waarde Redactie?. Ik stel U deze lezersbrief voor ter overweging.

Waarde Redactie,

Opmerkelijk is dat lezeres Martine Peeters uit Brussel zo scherp het onderscheid maakt tussen dag en nachtvluchten van op Zaventem: voor de nachtvluchten houdt ze de nultolerantie aan, voor de dagvluchten opteert ze voor een billijke spreiding. Ze gaat hierbij voorbij aan het feit dat de dag op Zaventem ingaat om 06 h ?s morgens en eindigt om 23 h, maw dat al wie zich niet aan de strikte BIAC definitie van de nacht kan houden, inzonderheid kinderen en andere mensen met een grotere slaapbehoefte of een ander horarium, ook door de concentratie van vliegverkeer overdag zwaar worden geschaad in hun slaap, om nog maar van het impact op de leefkwaliteit en prestaties overdag te zwijgen.

Maar erger is dat zij haar persoonlijke wensen voor werkelijkheid neemt: er is op dit ogenblik immers geen politiek of economisch draagvlak voor de afschaffing van de nachtvluchten en de ongenuanceerde eis om haar woonplaats in Brussel van nachtvluchten te vrijwaren betekent dat andere burgers in Brussel, de Oostrand en de Noordrand onaanvaardbaar worden belast. Dit is het pure NIMBY syndroom (Not In My Back Yard), dat tijdens de vorige legislatuur in de politieke maneuvers van Durant en Gossuin een climax bereikte: concentreren van het vliegverkeer in de minder dicht bevolkte gebieden van de Noordrand, alsof de dorpskernen van Diegem, Haren, Koningsloo, Grimbergen en Meise die allemaal op de nachtelijke route liggen woestijngebied zijn!

Neen mevrouw Peeters uit Brussel! Afschaffing van de nachtvluchten en wat ermee gebeurt wanneer ze een harde dagelijkse realiteit zijn staan totaal los van elkaar. De enige rechtvaardige oplossing is de volledige evenwichtige spreiding van alle hinder over alle omwonenden. Door het Hof van Beroep van Brussel werd expliciet vermeld dat de bevolkingsdichtheid geen criterium kan zijn voor het bepalen van de vliegroutes.

Gelukkig maar dat de rechtspraak de burger beschermt tegen het perfiede politieke machiavellisme. Het is dan ook verfrissend en ronduit ongewoon om een politicus te zien als Bert Anciaux die de moed heeft om een plan voor te stellen dat inderdaad meer mensen zal ?hinderen? maar veel minder mensen zwaar zal ziek maken en doden. Gespreid vliegen maakt de hinder voor ieder individu minimaal, geconcentreerd vliegen transformeert hinder in schade. Bovendien maakt alleen de solidariteit van alle omwonenden het mogelijk om van de luchthavenuitbater voorwaarden af te dwingen voor een beter leefmilieu. Is solidariteit en non discriminatie geen essentiele bouwsteen van onze democratie?

J.L.

Meise 1860