BAAN 20 HEEFT NOG GEEN TRANSMISSOMETER EN SLECHTS BEPERKTE NADERINGSBEBAKENING.

MAILS DD 29 OKTOBER 2003

Mr Touwaide,

Alle banen zijn uitgerust met een Transmissometer om de Runway Visual Range te meten en te berekenen, behalve de baan 20.

De andere banen mogen gebruikt worden tot een RVR van 150m voor vertrekken. De baan 20 is beperkt tot 500m (niet 400) zichtbaarheid.

Deze minima worden door ICAO geregeld.

Eerlang zal de baan 20 uitgerust zijn met een transmissometer en dan kan Biac een vermiNdering naar 150m RVR aanvragen. Voor aankomsten blijft de baan echter beperkt tot 800m RVR wegens het ontbreken van een volledige naderingsbebakening. Deze laatste is slechts gedeeltelijk aanwezig omdat de bebakening anders dwars over het kruispunt Haachtsteenweg/ J.

Gorislaan in Steenokkerzeel zou moeten worden aangelegd. Dat is dus niet mogelijk. Niettemin zal de 800m TVR eigenlijk een een verbetering zijn, aangezien de zichtbaarheid wordt gemeten op de meteo observatie post in Nossegem, terwijl de RVR vlak naast de baan wordt gemeten.

Met vriendelijke groeten

Marc Sterckx

BIAC

WEBSITE OMBUDSMAN: HULDENBERG HEAVIES ZONDER UITZONDERING VANAF BAAN 20

SINDS 22.7.2003

Geachte,

Als dat toen al als 'slechte zichtbaarheid' gecatalogeerd is, dan gaan we de komende weken/maanden heel wat verkeer dat normaal van de 20 zou moeten vertrekken te slikken krijgen.

Ik ben die avond laat nog op de baan geweest en mist was het zeker niet, regen kan ik mij ook niet herinneren.

Koud, zodanig dat je adem voor je gezicht een wolkje maakte. Misschien hebben ze dat ten onrechte voor mist genomen?

Op de website van de ombudsdienst staat dat de Huldenberg Heavies ZONDER UITZONDERING vanaf baan 20 moeten vertrekken sinds 22 juli 2003.

Er zijn sinds 22 juli reeds 46 uitzonderingen geweest.

In het verleden heb ik naar aanleiding van andere 'onterechte' vliegtuigen richting Huldenberg de vraag gesteld op welk gebied baan 20 technisch minder uitgerust is dan de andere banen. Zie antwoord in bijlage.

M.V.

Grimbergen