WAAROM KREEG NOORDRAND WEEKEND 25/26 OKTOBER GIGANTISCH AANTAL VLUCHTEN MET ZUIDELIJKE BESTEMMING BIJ OOSTENWINDCONFIGURATIE?

MAIL dd 26 OKTOBER 2003

Geachte Heer Touwaide,

Ik verzoek U dringend om een verklaring voor wat in de nacht van vrijdag op zaterdag is gebeurd: een ongelooflijk aantal vluchten met zuidelijke bestemming die opstijgen vanop de 25R (in totaal 25 vertrekken) terwijl er slechts 2 vluchten opstegen vanop de 20 en dit terwijl de meteorologische omstandigheden van die aard waren dat er (ZW wind) absoluut geen reden was voor omleiding over de Noordrand.

Met hoogachting,

M.G.

Meise

 

OMBUDSMAN: ER WAS ONVOLDOENDE ZICHTBAARHEID OM 's NACHTS VAN DE PISTE 20

TE VERTREKKEN

MAIL dd 29 OKTOBER 2003

La piste 20 était en dessous des minima de visibilité pour décollage de nuit.

_________________________________________________________

Philippe TOUWAIDE

Licentiaat in Luchtvaartrecht

Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal

VRIJDAGNACHT: WISSELENDE BEWOLKING, ZATERDAG OCHTENDNEVEL

MAIL dd 29 OKTOBER 2003

Geachte Heer Touwaide,

Volgens mijn gegevens lees ik in de krant : van vrijdag voor de nacht: wisselende bewolking geen sprake van risico op mist. De krant van zaterdag vermeldt ochtends verspreide nevel.

Ik kan me niet voorstellen dat dit een vliegtuig belet op te stijgen.

Kan men U de meteogegevens voorleggen om deze uitleg van onvoldoende zichtbaarheid te staven?

Met de meeste hoogachting

Marc Goethals

 

PISTE 20 KREEG SLECHTS TWEE ARMZALIGE VLIEGTUIGSKES TUSSEN 5 EN 6 UUR MAIL dd 29 OKTBOER 2003

De twee armzalige vliegtuigskes die tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag opgestegen zijn van de 20 hebben dit gedaan tussen 5u en 6u.

M.V.

Grimbergen