Anciaux voorstel om de luchthaven te verplaatsen: een kleine bloemlezing van reacties van inwoners van de Noordrand die de hypocrisie van franstalige reacties nog maar eens blootlegt


De zottigheid van onze Politici is echt om wanhopig van te worden!
M.L.

Ja... maar de redenering van Anciaux lijkt me correct. Spijtig is de conclusie (zaventem een sportsite?) eerder ridicuul en heeft als dusdanig veel aandacht gektregen in de pers.

Wel interessant lijkt me dat naar een bijkomende luchthaven (in Beauvechin /Bevekom?) moet worden gezocht. Ook in onze buurlanden heeft men meerdere luchthavens in eenzelfde gebied.
B.

Dat klopt.
Het voorstel van Anciaux is misschien niet zo vergezocht als het lijkt. Het kadert perfect in de plannen van de Franstaligen om de activiteiten van Zaventem én de erbijhorende werkgelegenheid naar het Franstalige landsgedeelte over te brengen. Nog maar eens een transfer!

Isabelle Durant is er met die bedoeling aan begonnen (weet ge het nog?) DHL moest naar Luik verhuizen (maar ging naar Duitsland!). Charleroi (Bruxelles Sud) wordt zwaar gesubsidieerd, terwijl in Vlaanderen alle luchthavens worden tegengewerkt.

Ik vraag mij alleen af of hij zo dom of zo corrupt is dat hij in hun kaart speelt. 
M.L.

Ik denk ook dat Anciaux veel minder gek is dan men nu graag doet uitschijnen. De Brusselaars pleiten al lang voor een gedeeltelijke delocalisatie. De demarche van Anciaux ontmaskert hun hypocrisie. Als een Vlaams politicus van delocalisatie spreekt is het kot te klein, cfr Le Soir van vandaag! Ze hebben steeds gedaan - met de nadruk op de werkgelegenheid, die inderdaad door de ongeschoolde ééntalige Brusselse allochtonen niet kan worden ingevuld - alsof Zaventem voor hen geen enkele economische betekenis had.

Als een Vlaams politicus wil delocaliseren steigeren ze! Waarom? Omdat Brussel als hoofdstad van EU, bastiljon van de Navo etc eenvoudig niet zonder deze luchthaven kan! Het is zo makkelijk op 8 km van het centrum en als de overlast maar in de Noordrand terecht komt! Alsof de economische betekenis van de luchthaven zich beperkt tot het aantal laag geschoolde jobs!
M.G.

Dit heb ik reeds naar menig politicus geschreven.
De status van Brussel als hoofdstad van Europa en zetel van de Navo heeft het gedeeltelijk te danken aan de nabijheid van de luchthaven.
Brussel heeft meer te verliezen door het verplaatsen van de luchthaven dan de regio rond Zaventem.
Dit is goed te merken aan hun reacties.
Hopen dat ze er naar reageren.
E.V.

 

Voorstel Anciaux is helemaal niet dom
Mail 29.7.2006

Dat voorstel van Minister Anciaux is helemaal niet dom.
Zaventem ligt aan de verkeerde kant ( Noord-Oosten) van een stad van één miljoen inwoners, midden in een dicht bevolkte regio. Elke piloot zal je bevestigen dat een vliegtuig best opstijgt tegen de wind in. De dominante wind in West-Europa is de Zuid-Wester, zodus.....Eigenlijk had zo'n belangrijke luchthaven er nooit mogen komen in Zaventem om die reden.
Schelden naar iemand ("dom", "onnozel") is altijd gemakkelijk .
Die denkpiste afdoen als "hallucinant", "ondoordacht", "volslagen absurd" >zie "De Standaard" van 27 juli 2006) is ook gemakkelijk. Wat heeft men in onze buurlanden gedaan in de jaren 50-60?

Een nieuwe luchthaven gebouwd op een geschikte locatie : Nederland : Schiphol, Frankrijk : Charles De Gaulle, Duitsland : een nieuwe luchthaven op 80 km van de stad! Wat heeft men bij ons gedaan ? Blijven aanmodderen en zelfs vergroten op de verkeerde plaats.
Maar als hier een politicus vraagt om over een  voorstel na te denken, is hij dom, onnozel, enz...
Wanneer zal men hier leren wat verder te kijken dat zijn neus lang is (de onmiddelijke terwerkstelling, weet je wel!!) en een politiek met visie en perspectief kunnen voeren?

J.S.