OVER HET VERSCHIL TUSSEN 4000 EN 5000 VOET, WAT WEL EN NIET IN DE WHO STAAT, EN TOEGEGEVEN: ONDER DE 70 LAMAX REKENT BIAC NIETS MEE!

MAILS dd 25-26.5.2004

Geachte mevrouw ,

Wij hebben uw correspondentie grondig besproken met verscheidene specialisten ter zake. Gelieve hieronder een bondige reeks opmerkingen te vinden.
1) De geluidsmetingen die uitgevoerd worden door de meetinstrumenten van AMINAL en BIAC zijn allen conform de internationale voorschriften zoals vermeld in de volgende twee Europese richtlijnen; 2002/49/EC en 2002/30/EC.
Ook de toegepaste formules volgens dewelke het geluid bewerkt dient te worden na de metingen staan vermeld in deze richtlijnen.
2) Aansluitend merken we op dat beide richtlijnen de verplichting opleggen (resp. annex1 en annex2) om de maatstaf dB(A) te gebruiken om het geluid uit te drukken. De (A) staat voor ponderatie voor het menselijke oor. De maatstaf dB(C)wordt niet gebruikt in deze context.
3) Wegens verscheidene technische redenen is de limitering tot 5000ft op de radartracks die ter beschikking zijn aanvaard door alle betrokkenen.
Trouwens, door de WHO wordt in het algemeen aangenomen dat vliegtuigen boven de 5000ft geen noemenswaardige geluidshinder binnenshuis meer veroorzaken. We wensen wel de nadruk te leggen dat met geluidshinder steeds de hinder binnen de woning (met gesloten ramen / ventilatiestand +/- 5dB(A)) bedoeld wordt.
4) Uit analyse van de tracks blijkt dat, voor wat de nachtvluchten betreft, een gemiddelde van twee vluchten (A300B4) per nacht, nipt de hoogte van 5000ft halen boven Duisburg. Dit wil zeggen dat deze toestellen moeite hebben om de minimale hoogte van 6000ft boven Huldenberg te bereiken. Voor de dagvluchten maken we deze analyse niet.
5) De spreiding is gerealiseerd op basis van één week met indelingen per dag/nacht. Kleinere tijdseenheden hanteren is onmogelijk wegens diverse verkeerstechnische redenen. Vliegtuigbewegingen kunnen niet uit elkaar gehouden worden wanneer er kleinere tijdseenheden gebruikt worden om de verkeersstromen in te delen. Op basis van de huidige indeling kan er reeds meermaals per etmaal van baan gewijzigd worden (met andere routes als  gevolg).
6) De frequentiecontouren (zowel dag als nacht) zijn uitgerekend tot op een niveau van 70dB(A). Een lager niveau van geluidsdruk is inderdaad niet in kaart gebracht. De reden hiervoor is de WHO-aanbeveling, uitgedrukt als volgt: 70dB(A)gevelwaarde - 25dB(A)natuurlijke atenuatie = 45dB(A)waarde op het  slaapkussen.

Ten slotte, wensen we duidelijk te maken dat ook de minister naar een oplossing streeft van het geluidsprobleem rond de luchthaven Brussel-Nationaal. Hiervoor is plan in fasen en stappen ontwikkeld. Het plan is zeker nog niet af en voor verbetering vatbaar. Daarom ook beschouwen we uw bijdrage als nuttig. Blijf dus gerust uw mails versturen. Maar U
begrijpt ook dat we niet op iedere mail kunnen antwoorden.

Hopende u hiermee van dienst geweest te zijn, verblijven wij inmiddels,
Met vriendelijke groeten,

Raf De Baerdemaeker - Ombudsman Nationale Luchthaven
Alfons Roebben - Expert Mobiliteit-Luchtvaart Beleidscel Minister Bert
Anciaux


Beste Actie Noordrand,

Hier kun je een staaltje van vernuft zien van het 'spreidingsplan'.
1. Europose richtlijnen zoek ik op.
2. Plicht dB(A) te gebruiken zoek ik op.
3. Radartracks: altijd gezegd 4000 voet, nu plotseling 5000 voet. Weet jij hiervan ?
'WHO in algemeen aangenomen': waar is de referentie daarvan ? Dit staat zeker niet in de richtlijnen ! Hinder alleen binnen:
wij mogen dus niet meer buitenkomen, onze kinderen mogen niet meer buiten spelen, enz.
4. Nachtvluchten: er wordt alleen op hoogte gelet. Metingen tonen duidelijk aan dat dit absoluut niet strookt met 'geen hinder'.
5.    Spreiding door veranderd baangebruik en andere routes: routes komen allemaal samen boven één dorp, welke baan ook.
6.    Toegegeven dat ze niets onder LAmax 70 meerekenen ! WHO-aanbeveling ?
Er staat hier geen enkele referentie !

Vriendelijke groeten,
I. D.W.
Huldenberg

Beste I.,

't Is grof.

In de WHO staat nergens iets over de hoogte van vliegtuigen.
Ook niet over 70 dBA, en ook geen 25 dB isolatie, wel 15 dBA isolatie met ramen in verluchtingsstand.
Er staat wel in dat als de lage tonen belangrijk doorwegen (verschil tussen dBC en dBA groter dan 10 dB), er verder onderzoek nodig is.
Welnu, dat is het geval.

Wordt zeker nog gevolgd.

Groet;
Actie Noordrand