HET CALVARIE VAN HULDENBERG MET BIAC EN OMBUDSDIENST

MAILS dd APRIL 2004

 From: I.D.W.

Sent: Saturday 24 April 2004 00:33
To: Liesbeth Peeters
Cc: ombudsdienst; Anciaux, Bert; Verhofstadt, Guy
Subject: Vraag naar voortgang antwoord vragen deel 2

Geachte Mevrouw,

In aansluiting op de vragen die we via de ombudsdienst een tijd geleden al bezorgden, de vragen van eerder vandaag, graag meteen ook antwoord op de nu volgende vragen.
1. Voor de nacht wordt op www.spreidingsplan.be voor de nieuwe situatie (spreidingsplan)
aangegeven dat meetpunt Duisburg nog 17 nachtvluchten per week zou krijgen, gemiddeld dus iets meer dan 2. Hoe rijmt u dit met de realiteit van de cijfers van zondagnacht, maandagnacht, dinsdagnacht, waarbij zelfs meer dan een gemiddelde van 10 vluchten boven onze daken werd genoteerd?
Ik hoor nu overigens ook alweer onze derde nachtvlucht overkomen. En dat terwijl baan 20 nog in dienst zal zijn tot 03h00, waarna we dan worden overvlogen van een andere baan (07 vannacht als ik me niet vergis).


2. Zijn de programma's die Biac gebruikt om het lawaai/de hinder te meten zodanig geprogrammeerd dat alle vluchten van boven de 4000 voet buiten beschouwing worden gelaten (a) inzake frequentie van de bloostelling, (b) inzake geluidsoverlast door die overvluchten.

Graag een antwoord met ja of nee aub.

3. Zijn het de gegevens die door deze programma's zijn gegenereerd die zijn gebruikt om het plan Anciaux op te stellen ? Graag een antwoord met ja of nee aub.

4. Zijn het de gegevens die door deze programma's zijn gegenereerd die gebruikt zijn als basis voor het gezondheidseffectenrapport van Lieven Annemans ? Hier kan ook een antwoord met ja of nee volstaan voor ons, zodat deze laatste drie vragen beantwoorden in elk geval zeer snel kan
gebeuren.

Dank bij voorbaat,
Met vriendelijke groeten,

Fam. L. D.W.
Huldenberg



From: "Liesbeth Peeters" liesbeth.peeters@biac.be
To:; airportmediation@mobilit.fgov.be
Cc: bert.anciaux@mobilit.fgov.be; guy.verhofstadt@premier.fed.be
Sent: Monday, April 26, 2004 9:39 AM
Subject: RE: Vraag naar voortgang antwoord vragen deel 2

Geachte mevrouw,

Het beantwoorden van klachten en vragen van omwonenden is een opdracht die
door de federale overheid werd toegewezen aan de ombudsdienst.
Het is dan ook deze dienst die uw vragen zal behartigen.

met vriendelijke groeten,
Liesbeth

Geachte Mevrouw Peeters,

Als Biac deze vragen niet zelf beantwoordt, maar ze moet doorspelen aan de ombudsdienst, en als de ombudsdienst tegelijkertijd op elk antwoord de volgende clausule vermeldt: ''Dit bericht mag NOCH worden overgedragen NOCH worden gekopieerd ZONDER uitdrukkelijk, schriftelijk, ondertekend akkoord.', dan rijst de vraag wat men met een dergelijk antwoord kan doen, buiten het in de kast leggen.

Op die manier wordt dan vermeden dat vragen echt worden beantwoord op een manier die voor het publiek toegankelijk is. Men verplicht mensen impliciet om andere, minder sympathieke wegen te gaan bewandelen om de feiten boven water te krijgen, zoals het inschakelen van de pers of wat dies meer zij.
Wij betreuren deze handelswijze ten zeerste.

Hoogachtend,
Met vriendelijke groeten,

Fam. L.-D.W.
Huldenberg