WIL DE OOSTRAND RUILEN MET DE NOORDRAND? WIJ HET WEEKEND, ZIJ DE WEEK?

MAIL dd 26.4.2004

Mogen wij alle medewerkers van de Ombudsdienst met kracht verzoeken objectief te zijn en te blijven in hun reacties en erop te blijven wijzen dat ook in de laatste versie van het Spreidingsplan de Noordrand nog altijd het allermeest overvlogen wordt dag én nacht - in tegenstelling tot wat vele klagers menen te weten? En dat er nog altijd zeer veel vliegtuigen boven de Ring vliegen, veel geconcentreerder dan nodig is?
Wil de Oostrand ruilen met de Noordrand? Wij het weekend, zij de week?

De vele honderden klachten uit de Oostrand doen ons denken aan de eerste maanden van onze actie, eind 2003, en we voelen echt met hun mee (dit is geen boutade, dit is gemeend).
Als er over Brussel geland mag worden en breed gespreid vertrokken heeft iedereen een leefbaar aantal vliegtuigen, dag en nacht. Terug naar de Noordrand is géén oplossing, hoe verleidelijk het sommigen ook mag lijken. De Noordrand zal NOOIT aanvaarden dat zelfs deze eerste voorzichtige spreidingsfase teruggeschroefd wordt. NOOIT. Alleen meer 'repartition' (spreiding op de grond) en 'dispersion' (spreiding in de lucht) kan de toestand voor ALLE burgers rond de luchthaven verbeteren en draaglijk maken.

J. O.
Strombeek

Dames,  Heren,

Wij nemen even de vrijheid om een aantal mails van Uwentwege tegelijk te beantwoorden, daar ze over het zelfde onderwerp gaan.

Alle vluchten die vertrekken van 25R, 25L of baan 20 met richting DENUT, HELEN of NIK zullen steeds over ongeveer dezelfde regio komen, en mogelijk overlast berokkenen. Enkel vertrekken vanaf 07R, 07L en 02 zullen voor deze richtingen een corridor hebben die merkelijk oostelijker is dan de eerste routes aangesproken. De routes CIV U wel bekent kunnen de regio overvliegen vertrekkende vanaf 02, 07 R of L en 25 R. Deze CIV route gaat niet over de noord-westelijke regio van de
luchthaven vertrekkende vanaf 25L en 20.

Boordtabellen. BIAC brengt voor de nacht zo snel mogelijk deze tabellen ter beschikking onder voorbehoud. De databank wordt bevoorraad door ALLE operatoren , verkeerstoren, radar, en andere. Aangekondigde vertrektijden, en reëel vertrektijden kunnen verschillen, alsook gegevens die komen van operatoren die deze verplichtingen niet altijd geheel en snel opvolgen. Om deze redenen worden deze zorgvuldig gecheckt en na 72 uren "definitief" vrijgegeven. Dit gebruik is wel limitatief op verschillen gronden en maar gebruikt voor Uw informatie in het mogelijke. Radartracks dag en nacht zijn NIET manipulatief.

Informatie vrijgegeven door de ombudsdienst. De dag en nachttracks zijn  verkrijgbaar op aanvraag en nu zelfs per e-mail (jpeg-bestand), en dezelfde voor iedereen. Het gebruik van de pistes worden in maandtabellen gebracht en zijn per maand  verkrijgbaar (startend met maart 2004). Uitzonderlijk kan dit voor een week. Ook deze zijn dezelfde voor iedereen. Wanneer deze gedeeltelijk gebruikt worden is dat NIET onze verantwoordelijkheid. Elke klacht wordt apart behandeld en zo mogelijk kan informatie vrijgegeven worden voor de klacht en/of regio, doch niet voor het gehele bestand.

Met vriendelijke groeten,

Ing. R A F De Baerdemaeker
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
Service de Médiation pour l'Aéroport de Bruxelles-National
TEL : +32.2.206.32.32   FAX : +32.2.206.32.30
Web-Site : www.airportmediation.be
e-mail voor de klachten - pour les plaintes :
airportmediation@mobilit.fgov.be
e-mail  : raf.debaerdemaeker@mobilit.fgov.be

Beste Raf, dank u voor het antwoord in de eerste paragraaf. Kunt ge dit aub in gewone mensentaal zetten voor de oude mensen in mijn straat die zonder mail zijn en het 'dossier' als dusdanig niet kennen, alleen de vliegers die hen in maart en april tot ziekmakens toe hebben wakkergevlogen?

met dank

J. O.

Of in gewone mensentaal: alle vliegtuigen die een noordelijke bestemming hebben, en vertrekken van de pistes 25 en 20 zullen overmijdelijk over Diegem, Haren, Strombeek vliegen. Indien van piste 20, normaal gezien hoger daar afstand verder is. Enkel van baan 20 , en in de weekend, vliegen de westelijke bestemmingen niet over Strombeek....

Het plan is in evaluatie wijzigingen zijn altijd mogelijk. Er is een continue overleg.

R A F