HET WORDT TIJD VOOR EEN ECHT LUCHTHAVENBELEID

HET WORDT TIJD VOOR ECHTE SPREIDING

 

(mail dd. 26.3 2003 aan www.actienoordrand.be van Daedalus, afzender bij webmaster bekend).

 

Degenen die inwoners van de Noordrand ongevraagd ‘spammen’ met anonieme mails zouden beter de plannen voor nieuwe nachtroutes eens goed bekijken...

 

Wie de volgende zaken op één hoop gooit:

- startbaan 20/landingsbaan 02 richting Tervuren),

- startbaan 25 'bocht naar links' (richting Woluwes)

- startbaan 25R 'bocht naar rechts' (Neder-over-Heembeek),

eindigt inderdaad met te kunnen beweren dat zelfs Neder-over-Heembeek in de Oostrand ligt en dat vertrekken over Diegem-Haren-Evere-de Woluwes enz. gelijk staat met vertrekken en landen over Nossegem-Sterrebeek-Kraainem-Wezembeek-Tervuren enz.

 

Hoe die nachtvluchten over St-Pieters-Woluwe vliegen of zouden gaan vliegen is een raadsel...

 

Hieronder volgen de feiten over 2002 en de procedures die zouden voortvloeien uit het akkoord van 24 januari 2003, volgens de gegevens waar we vandaag over beschikken.

 

De Oostrand richting Tervuren krijgt in de toekomst volgens onze gegevens gemiddeld 7,7 vertrekken per nacht met QC < 4  (= Light), louter in functie van de bestemming.

Wat gebruik in 2002 van de start- en landingsbanen betreft:

- gebruik van startbaan 20 overdag voor opstijgen in 2002: 0,8%

- gebruik van startbaan 20 's nachts voor opstijgen in 2002: 28,2%

- gebruik van landingsbaan 02 (= de 20 in omgekeerde richting) overdag, voor landen, in 2002: 9,9%

-  gebruik van landingsbaan 02 (= de 20 in omgekeerde zin) 's nachts voor landen in 2002: 5,1%

 

De Oostrand richting Woluwes zou geen nachtvluchten 'met bocht naar links' meer krijgen in de toekomst.

Wat gebruik in 2002 van de start- en landingsbanen betreft:

- gebruik van startbaan 25R 'bocht naar links' overdag voor

opstijgen in 2002: 41%

- gebruik van startbaan 25R 'bocht naar links' 's nachts voor opstijgen in 2002: 4%

- geen landingen met uitzondering van enkele uren ingevolge neerstorten politievliegtuig.

 

De 'Oostrand', richting Brussel zou gemiddeld 3,2 vertrekken per nacht krijgen, met QC < 4 (= 'Light'), louter in functie van de bestemming.

Wat gebruik in 2002 van de start- en landingsbanen betreft:

- gebruik van startbaan 25R rechtdoor overdag voor opstijgen in 2002: 1,2%

- gebruik van startbaan 25R rechtdoor 's nachts voor opstijgen in 2002: 0%

- geen landingen op 07R of 07L

 

De Noordrand zou gemiddeld 11,1 vertrekken per nacht krijgen waarvan 3,9 met QC < 4 (= Light) en 7,2 met QC > 4 (= 'Heavy'), waarvan 4,6 met QC > 4 die in functie van hun bestemming over Brussel of de oostrand zouden

moeten opstijgen

Wat gebruik in 2002 van de start- en landingsbanen betreft:

- gebruik van startbaan 25R 'bocht naar rechts' overdag voor opstijgen in 2002: 47%

- gebruik van startbaan 25R 'bocht naar rechts 's' nachts voor opstijgen in 2002: 63%

- geen landingen op 07L, wel 'short cut' voor landingen op 25R en 25L

 

Daedalus, werkgroep van Actie Noordrand.