REACTIE OP BERICHT DAT ANCIAUX VIA WINDNORMEN OVERLAST WIL VERMINDEREN. OPLOSSING VOOR LANDINGSCONCENTRATIE IS OOK LANDEN OP 07R EN 07L

MAIL dd 25.5.2004

Geachte,

Graag wil ik reageren op het bericht dat minister Anciaux via windnormen de huidige overlast wil verminderen.

Het optrekken van de windnorm voor 20/02 naar 5 knopen rugwind / 15 knopen zijwind zou tot gevolg moeten hebben dat de vertrekken van één nacht veel meer over twee banen verdeeld kunnen worden zoals voorzien in het spreidingsplan. Ook de 'split night' waarbij afwisselend 02 / 20 gebruikt wordt heeft een grotere kans om effectief te kunnen doorgaan.

Dus nachten waarbij alles vanaf 20 of 25R vertrekt behoren mogelijk tot het verleden.

Er is natuurlijk het probleem dat zodra 25R niet bruikbaar is voor vertrekken, alles op 02 (of zeldzamer op 20) moet landen terwijl er anders twee banen in gebruik zijn voor landingen.
Als men hier dan toch medelijden mee wil hebben (terwijl de toestand in Diegem nog erger is want dagen aan een stuk alle vertrekken van 6u tot 23u) dan moet men dat niet oplossen door de windnorm voor de banen 25/07 hoger te zetten dan voor 02/20, dat men dat oplost door het landen op de banen 07R en 07L mogelijk te maken.

met vriendelijke groet

V.M.
Noordrand