Cfr 30.000 nachtvluchten: denkt de redactie van De Standaard nog altijd dat we hier actie voeren voor ons plezier?

Mail De Standaard 24.10.2004

Geachte,

Cfr de 30.000 veel luidruchtiger nachtvluchten die - dixit Isabel Albers en vele andere bronnen, van BIAC en DHL tot de politiek -  10 jaar terug
"... zonder protest te veroorzaken" vanaf Zaventem vertrokken: het is misschien belangrijk te  weten hoe deze vlogen omdat dat mee verklaart waar
"...al die acties vandaan komen".
(Het spijt ons dat we technisch moeten worden: we houden ons nog in, maar in dit dossier is een minimum verplicht wil men niet demogogisch zijn
of zelfs maar lijken).

Hoe vloog men in 1994?
Gespreid over de Noordrand naar het N en NW.
Gespreid over het Noorden van Brussel (binnenkant Ring: Jette, Ganshoren, Sint-Agatha-Berchem) naar het W, ZW en Z.
Gespreid over de Oostrand naar het ZO, het O en het NO, ook 's nachts.
Baan 20 over de Oostrand werd namelijk sinds september 1988 élke nacht in gebruik genomen om - terecht - de nachtvluchten, nodig sinds Decroo DHL naar Zaventem haalde - niet allemaal over dezelfde mensen te sturen.

De nacht- en dagroutes lagen toen nog op elkaar over Brussel, Noordrand en Oostrand (nu alleen nog over de Noordrand - 'opgeofferde' Noord-Brusselse gebieden inbegrepen - en over de zeer beperkt overvlogen Brusselse Kanaalzone die nog altijd verreweg de dunstbevolkte zone is rond de luchthaven). Er was nog zelfs geen Ronde van Brabant om Brussel te vermijden. Deze 'politieke' route dateert weliswaar van 10 december 1992 maar werd toen enkel tussen 23 u en 01 u gebruikt voor de enkele, zeer zware toestellen richting Z, ZO en O die niet van baan 20 konden opstijgen. Ze werd pas later  uitgebreid.

Het was toen voor iedereen af en toe lastig omdat er zeer luidruchtige vliegtuigen waren (de zgn Hushkits) die nu gelukkig 's nachts niet meer vliegen. Dat het nog net leefbaar was, was omdat de vluchten gespreid werden en er dus niet de moordende frequentie was die - sinds Brussel zijn geluidsnormen verstrengde - de Oost- en Noordrand 's nachts treft. De huidige nachtconcentratie? Slechts enkele vluchten over Brussel Kanaalzone
(de 'opgeofferde' gemeentes onder de concentratieroutes in het Noorden van Brussel daargelaten), de rest fifty/fifty verdeeld over Noord - en Oostrand. Dit treft de Noordrand extra zwaar omdat hier nog altijd tot op 10 km na vertrek geconcentreerd gevlogen wordt.

De situatie is op middellange termijn niet leefbaar, zeker niet omdat exact dezelfde mensen ook nog eens de - buiten elke parlementaire contrôle doorgevoerde -  dag-concentratie met een frequentie tot honderden vluchten per dag van 6 u tot 23 u te  verwerken krijgen. De gevolgen voor de gezondheid op korte, middellange en lange termijn  worden door onze regeringen nog altijd niet gemonitord. We kunnen hiervoor alleen verwijzen naar buitenlandse studies en de diverse WGO-onderzoeken.

En denkt de redactie van De Standaard - dit terzijde en gezien bovenstaande - nu nog altijd dat we hier in de Noordrand 'plots' actie zijn gaan voeren en nog altijd voortdoen voor ons plezier?

Hoogachtend

J.O.

Lees het artikel van "De standaard"