MIJN VOORSTEL: ZWAARDERE QUOTERING VOOR NACHTVLUCHTEN WEEKDAGEN

LEZERSBRIEF NAAR HUMO dd 24 OKTOBER 2003

Bert Anciaux, de federale Minister van mobiliteit werd op 22 oktober in de Kamer van Volksvertegenwoordigers ondervraagd over zijn spreidingsplan van de dag- en nachtvluchten.

Kamerlid Bonte merkt op dat nachtvluchten tijdens het weekend als de meest hinderlijke ervaren worden, en vraagt of het juist is dat deze vluchten in de berekeningen relatief weinig extra gequoteerd worden.

Alstublieft zeg. Alsof het een verschil uitmaakt of je donderdagnacht of zaterdagnacht wakkergebulderd wordt.

En eigenlijk maakt het verschil uit, maar omgekeerd. Wie werkt of op de schoolbanken zit en tijdens weeknachten wakker gehouden wordt kan overdag niet gaan slapen.

Vandaar mijn voorstel: laten we een zwaardere quotering toepassen voor wie dag- en nacht overvlogen wordt. Dat heeft tenminste nog zin. Als je weekendnachtvluchten krijgt en geen dagvluchten, zoals baan 20 op vrijdag en baan 25L op zaterdag, dan kan je overdag vanaf 6 uur nog wat bijslapen.

In Diegem kan dit helemaal niet. Diegem en omgeving krijgen gedurende vijf weekdagen alle dagvluchten, en vier weeknachten meer dan de helft van alle nachtvluchten. Die mensen kunnen het vergeten om 's avonds met een lekker flesje wijn op hun eigen terras te ontspannen na een drukke werkdag, en hebben minder uitwijkmogelijkheden dan wie één weekenddag overvlogen wordt. Je kan geen vijf avonden op rij het huis ontvluchten.

Als de Minister van Mobiliteit vindt dat er nog aanpassingen moeten gebeuren aan de wegingsfactoren, dan ook voor wie meer dan twee dagen of nachten na elkaar overvlogen wordt.

De enige stabiele oplossing is wisselen zodat elke zone evenveel weekendvluchten en evenveel weekvluchten krijgt. Ik vind dat de minister dit doel duidelijker naar voren moet brengen.

Enkel een nog betere spreiding is aanvaardbaar. Als elke zone afwisselend gedurende 24 uur overvlogen wordt dan krijg je automatisch een degelijke rotatie van week- en weekendvluchten, omdat er zes zones zijn en zeven weekdagen.

Dat men mij niet komt vertellen dat het niet mogelijk is. Sinds 12 oktober zijn er zeer uitzonderlijk en omwille van weersomstandigheden minstens vier weekdagen na mekaar voor de dagvertrekken andere banen gebruikt dan 25R, de enige baan die volgens de luchthavenuitbater voldoet voor de dagvertrekken tijdens weekdagen.

Tijdens het kamerdebat kwam ook Joëlle Milquet, CDH partijvoorzitster met woonplaats te Sint-Pieters-Woluwe, aan het woord.

Deze dame denkt zeer NOMK (Niet Over Mijn Kiespubliek) en vraagt om in overweging te nemen dat een spreidingsplan en het evenredig verdelen van de geluidshinder twee verschillende dingen zijn. Zij vindt dat een evenredige verdeling betekent dat je dichtbevolkte gebieden vermijdt en de minst bevolkte gebieden de volle laag geeft.

Hoe rekent Milquet dan? Zijn voor haar 250.000 mensen die door één vliegtuig overvlogen worden gelijk aan 1.000 mensen die 250 vliegtuigen moeten aanhoren? Hierbij totaal uit het oog verliezend dat het aantal vliegtuigen dat een individu te verwerken krijgt bepalend is en de gezondheidsproblemen veroorzaakt.

De redenering van Milquet is als een makreel in het maanlicht: het blinkt maar het stinkt.

M.V.

Grimbergen