"ONZE" FEDERALE OMBUDSMAN LEEST NOG ALTIJD VERKEERD, BEGRIJPT NOG ALTIJD VERKEERD, ANTWOORDT NOG ALTIJD VERKEERD

BRIEF DD. 24.2.2003

("....." = briefschrijfster; #  = hr. Touwaide)

Geachte heer Touwaide, mevrouw Vanlathem,

"Op mijn beurt wens ik u te danken voor de informatie die u mij stuurt.  Er zijn echter nog een paar onduidelijkheden, ik hoop dat u ook nog de moeite wil nemen om deze te beantwoorden. Een beetje vertraging is inderdaad niet zo erg, als ik maar duidelijke en juiste informatie van u krijg."

# U spreekt van een medische fout, ik kan geen enkele reglementaire, wettelijke of constitutionele fout vaststellen in de ontwikkeling van het dossier of van de beslissingen dienaangaande.

"Dit is een misverstand. In mijn mail van 22/01/2003 schreef ik :

    U stuurt mij een document waarin u duidelijk maakt dat het aantal nachtvluchten vermindert, in 2001 met 10.4%, in 2002 met 6.58%. Ook het aantal

    vliegbewegingen is achteruitgeboerd : min - 6.29% in 2001, min - 15.90% in 2002.
    Hoe zou u het vinden als u contact opneemt met de ombudsman van een ziekenhuis om een klacht neer te leggen in verband met een medische fout, en u krijgt

    een document waarin enkel vermeld wordt dat het totaal aantal medische fouten gedaald is ten opzichte van het vorige jaar ?"

"Ik wou u hiermee duidelijk maken dat ik er geen boodschap aan heb dat het totaal aantal vluchten vermindert, als de hinder boven mijn woning sterk toegenomen is. Blijkbaar schrijf ik te moeilijk nederlands want de boodschap is totaal verkeerd begrepen. Ik kan het echter niet beter uitleggen. Zijn er mensen met moedertaal nederlands aanwezig binnen de ombudsdienst, zodat u daar even te rade kan gaan ?"

# over een concentratie van de vluchten overdag over een gebied of regio werd nog niet beslist, noch werd een beslissing doorgevoerd.  In tegendeel : het aantal bewegingen overdag is in constante mindering ten opzichte van de voorgaande jaren
# de vermindering van het aantal vliegtuigen heeft niets te maken met de economische conjunctuur, het betreft hier alleen een betere uitbating van het luchtnetwerk door de vliegtuigmaatschappijen.

"Goed, laten we aannemen dat het luchtnetwerk inderdaad beter uitgebaat wordt, zodat het aantal vluchten verminderd is. Dan durf ik er nog sterk aan te twijfelen dat de maatschappijen die gebruik maken van de luchthaven van Zaventem geen last zouden hebben van de economische conjunctuur. Wereldwijd klagen luchtvaartmaatschappijen over de terugloop van hun omzet als gevolg van de economische moeilijkheden."

"Bovendien : Biac streeft naar 450.000 vliegbewegingen per jaar. Dat heb ik zelf gehoord op de hoorzitting van 12 februari in het federaal parlement. In 2002 was het aantal vliegbewegingen in totaal 256.866. Als Biac z'n zin krijgt zitten we met een stijging van 75% de komende jaren. De vermindering van het aantal vliegbewegingen is dus slechts zeer tijdelijk en kan niet als oplossing voor de hinder naar voren geschoven worden.
Mensen die geconfronteerd worden met een toename aan hinder, of de mensen die voor het eerst gehinderd worden hebben geen boodschap aan het bericht dat er in 2002 minder vliegbewegingen waren dan in 2001."

# het totaal aantal nachtvluchten vermindert, dit houdt in dat het aantal opstijgingen ook vermindert en
# het maximum aantal nachtelijke bewegingen werd op maximum 25.000 per jaar geplafoneerd

"Er waren 19.575 nachtvluchten in 2002. Als de vermindering die u aanhaalt enige waarde heeft, waarom is het aantal nachtelijke bewegingen niet geplafoneerd op het aantal van 2002 ? Waarom worden er dan geen streefdoelen voor verdere vermindering vastgelegd, in plaats van een plafond dat 27,7 % boven het aantal van vorig jaar ligt ?"

# het aantal opstijgingen overdag van baan 25 rechts boven de Noordrand was 47.4% in 2000 , 50.7% in 2001 en 47.1% in 2002.  Het aantal vluchten boven het Brussels grondgebied overdag was 47.2% in 2000, 40.4% in 2001 en 42.2% in 2002.

"In dat verband ben ik zeer nieuwsgierig naar de cijfers van 2003.

Ik heb u vorige week ook gevraagd waarom het aantal vliegtuigen dat ik 's nachts hoor verschilt met de gegevens over de vertrekken die Biac publiceert op z'n website. Bijvoorbeeld in de nacht van 18/02/2003 - 19/02/2003 vermeldt Biac één vertrek op baan 25R, tussen 11u en 00u en geen enkel vertrek tussen 00u en 01u. Ikzelf heb drie vliegtuigen gehoord. (Om 23u29, om 23u54 en om 00u40). Twee vluchten meer op twee uur tijd."

"Vanwaar komt dit verschil ? Krijgt de noordrand ook nachtvluchten te verwerken die die niet via baan 25R vertrekken ? Op 6 februari zijn er alleen vluchten vertrokken vanaf baan 25R, en toch is er een verschil tussen wat ik gehoord heb, en de gegevens die Biac publiceert. Indien het verschil verklaard wordt door aankomsten, waarom worden deze dan niet mee opgenomen in de communicatie van BIAC ? De hele problematiek gaat toch over nachtlawaai van alle vliegtuigen, en niet alleen over nachtvertrekken ?"

# ik kan U geen enkele mededeling doen in verband met de isolatie van tuinen. Verder wens ik U te informeren dat de beslissing tot concentratie, nadien uitgesteld en nog later afgevoerd, geen initiatief was van de Minister van Vervoer maar wel de vrucht van een interministerieel overleg tussen de Federale Staat en de verschillende regio's.  Dit project kreeg de instemming van de Eerste Minister en de Regionale Vlaamse en Brusselse Mininsters

"Isolatie was een belangrijk argument om de regionale Vlaamse ministers te overtuigen het luchtvaartakkoord goed te keuren. Dit akkoord is ondertussen minimaal aangepast : 3 routes i.p.v 1 en 11,1 van de 22 vluchten over de noordrand waarvan alle lawaaierigste, vanaf Meise ongeveer opgesplitst in 4 routes, dat is nog steeds erg geconcentreerd.

"Waarom stel ik de vraag naar isolatie van tuinen : De minister van vervoer wil ook de dagvluchten weg over Brussel, en is (was ?) van plan dit op dezelfde manier aan te pakken als de nachtvluchten. Getuige hiervan de tekst van de toespraak die Mevrouw Durant hield bij de "inauguration du service d'information et de médiation de l'aéroport de Bruxelles-National". Die toespraak heb ik teruggevonden op de website van de ombudsdienst "
(http://www.airportmediation.be/fr/docs/220502-d_duran.doc)

     "-Conformément à l'accord du 11 février 2000, je souhaite maintenant mettre toute mon énergie à l'amélioration nécessaire et
     indispensable de la situation concernant les vols de jour (pour rappel, nous avons déjà procédé à la suppression de la route
     CHABERT, soit la suppression de 7000 survols annuels de Bruxelles).

     Pour ce faire, et nous suivrons en cela la méthodologie suivie pour les vols de nuit, un consultant sera désigné avant l'été. Cet expert
     international procédera à l'analyse des procédures et trajectoires utilisées le jour à Bruxelles-National.

     L'étude indiquera comment les instructions données aux pilotes et/ou aux contrôleurs aériens pourraient être adaptées, remplacées ou
     complétées, dans le respect des meilleurs standards de sécurité, de manière à, encore une fois:

     Eviter ou limiter le survol des zones les plus densément peuplées ou d'autres zones sensibles;

     Minimiser les nuisances encourues par les personnes néanmoins survolées.-"

"Een beperking zal ongetwijfeld mogelijk zijn door geluidsarmere vliegtuigen in te zetten. Maar dit kan geen reden zijn om over te gaan tot concentratie : ook de frequentie van het overvlogen worden is belangrijk."

"De concentratie overdag is volgens mij ondertussen al een feit. Op 05/02/2003 telde ik 116 vliegtuigen gedurende ongveer 10 uur (7u55 tot 11u49, 17u41 tot 18u48 en 19u27 tot 22u53) de druktste periode rond 14u zit daar nog niet bij. Moest er nog geen concentratie van vliegbewegingen in de noordrand zijn, enkel een concentratie in uren, dan zou dit betekenen dat er vroeger ongeveer om de 6 minuten een vliegtuig over onze hoofden zeer luidruchtig voorbijtrok."

"Ik woon sinds 1997 in Grimbergen, daarvoor heb ik 29 jaar in Wolvertem gewoond. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen, want ik heb geen tellingen gedaan in 2000 of 2001 of 2002, maar als er in die jaren één vliegtuig per 6 minuten over mijn dak gevlogen was, dan zou ik het wel gemerkt  hebben."
"Sportvliegtuigjes, dat wel, vooral tijdens het weekend. Die zijn er nu ook nog."

"Wat is er verschillend : ik heb het vroeger nooit meegemaakt dat de luchter hing te trillen van een overvliegende mastodont.  Ik moet mijn TV harder zetten om het nieuws te kunnen volgen, omwille van zeer luidruchtige vliegtuigen. Tijdens het journaal van 19 uur is het druk, er passeert er eentje om de twee minuten afgerond. Het lawaai duurt ongeveer één minuut. De volgende minuut staat de TV te hard. Kunt u zich dat voorstellen, om de minuut de TV harder en zachter zetten. Als
dat vroeger ook zo was, dan zou ik het wel weten."

"Blijkbaar wordt het in de zomer nog drukker, veel meer chartervluchten naar het zuiden. In de zomer eet ik buiten als het weer het toelaat, ik lees mijn krant buiten en werk buiten tot het donker is. Ik zou het wel gemerkt hebben als er om de 6 minuten een vliegtuig met hetzelfde lawaai dat ze nu maken over mijn tuin gevlogen zou zijn."

"Volgens mij bestaat er geen isolatie tegen geluidshinder in tuinen, maar wie wil kan mij proberen te overtuigen dat er enig kwaliteitsvol leven mogelijk is in een concentratiezone."

# een commerciële vlucht naar Rusland vertrekt iedere dag rond halféén 's nachts

"Bedoelt u de passagiersvlucht Moscow SVO (SU 232) ? Deze staat elke nacht ingepland om te vertrekken om 23u55."

Vriendelijke groeten,
M.V. - Grimbergen


      -----Original Message-----
     From: Isabelle Vanlathem [mailto:isabelle.vanlathem@mobilit.fgov.be]
     Sent: 24 February 2003 14:56
     To: M.V.
     Subject: Dossier A/SMO/03/2463 van 22 januari 2003

     Geachte mevrouw,

     Ik dank U voor de interesse die U betoont voor het behoud van het milieu en de informatie en overzichten die U me regelmatig

    overmaakt.

     Ik beantwoord al uw klachten, dikwijls met vertraging, maar het belangrijkste is toch dat al uw post wordt behandeld?

     Wat betreft uw terechte opmerkingen kan ik U het volgende antwoorden

         * uw vorige vragen werden beantwoord
         * het totaal aantal nachtvluchten vermindert, dit houdt in dat het aantal opstijgingen ook vermindert
         * U spreekt van een medische fout, ik kan geen enkele reglementaire, wettelijke of constitutionele fout vaststellen
           in de ontwikkeling van het dossier of van de beslissingen dienaangaande
         * de vermindering van het aantal vliegtuigen heeft niets te maken met de economische conjunctuur, het betreft hier alleen
           een betere uitbating van het luchtnetwerk door de vliegtuigmaatschappijen
         * de sector van het nachtelijk luchttransport kent op dit geen structureel economische problemen op de luchthaven
           Brussel-Nationaal
         * het maximum aantal nachtelijke bewegingen werd op maximum 25.000 per jaar geplafoneerd
         * het aantal nachtvluchten boven de Noordrand werd gewijzigd sinds 19 april 2001, toen de zware vliegtuigen en de Boeing
           727 verboden werden nog langer op te stijgen vanaf baan 20
         * de verhouding van het aantal opstijgingen vanaf baan 25 's nachts, in alle richtingen, is van 46.5% in 2000 naar 63.9%
           gegaan in 2001 en 67% in 2002.  Dit cijfer zal sterk verminderen in 2003 aangezien de terugtrekking van de Boeing
           727 die opsteeg richting Noordrand heden reeds een feit is en deze vervangen werd door de Boeing 757 richting Huldenberg en
           Chièvres MAAR die langs baan 20 richting Tervuren opstijgen
         * het aantal opstijgingen overdag van baan 25 rechts boven de Noordrand was 47.4% in 2000 , 50.7% in 2001 en 47.1% in 2002.
           Het aantal vluchten boven het Brussels grondgebied overdag was 47.2% in 2000, 40.4% in 2001 en 42.2% in 2002.  Daaruit kan ik
           geen enkele concentratie boven de Noordrand afleiden buiten de beslissing van de Ministerraad van 9 februari 2001 op tijdens
           het weekend, van vrijdagavond tot maandagmorgen, de route af te schaffen die afgeleid was van de Noordrand naar het
           Brussels Hoofdgewest, tenzij +/- 150 vliegtuigen per week
         * men kan wel een sterke concentratie aan opstijgingen waarnemen gedurende bepaalde tijdspieken, met soms tot 40 vliegtuigen
           per uur, en dikwijls is de verdeling tussen de bochten naar links en rechts identiek
         * ik kan U geen enkele mededeling doen in verband met de isolatie van tuinen.  Verder wens ik U te informeren dat de
           beslissing tot concentratie, nadien uitgesteld en nog later afgevoerd, geen initiatief was van de Minister van Vervoer
           maar wel de vrucht van een interministerieel overleg tussen de Federale Staat en de verschillende regio's.  Dit project kreeg
           de instemming van de Eerste Minister en de Regionale Vlaamse en Brusselse Mininsters
         * De vlucht van 14 januari 2003 om 00.36 was een vertrek van een passagierslijnvliegtuig van regelmatig type Airbus A330-300
           richting republiek Congo.  Ik ben niet op de hoogte van een richtlijn die een welbepaalde vertrektijd zou opleggen aan de
           luchtvracht operatoren.  Mijn stijgt gedurende 24 uur op 24 permanent op vanop de luchthaven Brussel-Nationaal.
           Normalerwijze stijgen de toestellen van de belangrijkste luchtvracht operator die op Brussel-Nationaal gebaseerd is op
           tussen 03 en 05 uur, maar er bestaat geen enkele beperking
         * een commerciële vlucht naar Rusland vertrekt iedere dag rond halféén 's nachts
         * de enige doorgevoerde concentratie sinds 31 oktober 2002 behelst de concentratie van de overvliegende toestellen naar
           één zeer beperkte corridor.  Het aantal overvluchten per nacht werd niet vermeerderd, dit is zelfs licht gedaald door de
           vervanging van de Boeing 727, in voege sinds 31 januari 2003
         * het in dienst stellen van de beslissingen van 24 januari 2003 zal niet kunnen in praktijk gebracht worden binnen de 24 uren,
           men moet een bepaalde termijn respecteren in overeenstemming met de internationale voorschriften, zodat de nieuwe routes
           uitgetekend, aanvaard en gepubliceerd kunnen worden alvorens ze in dienst te stellen.  De enige vliegtuigen die zich niet
           direct begeven in de richting van de te volgen baken, zijn deze die richting Chièvres vertrekken en die Brussel
           omcirkelen langs het Noorden; alle andere vliegtuigen die "een lus maken rond Brussel" volgens de kortst mogelijke lijn in de
           richting van hun noordelijk gerichte baken
         * over een concentratie van de vluchten overdag over een gebied of regio werd nog niet beslist, noch werd een beslissing
           doorgevoerd.  In tegendeel : het aantal bewegingen overdag is in constante mindering ten opzichte van de voorgaande jaren
         * al uw klachten worden geregistreerd in ons systeem, U zal steeds antwoord ontvangen op al uw informatieaanvragen

     Hoogachtend,
     Philippe TOUWAIDE
     Directeur van de Ombudsdienst
     voor de Luchthaven Brussel-Nationaal