GROEN! ZOU AANZET KUNNEN GEVEN TOT OPLOSSING OVER GEWESTGRENZEN HEEN

MAIL dd 23 NOVEMBER 2003

Geachte Mevrouw Dua,

Ik ben gelukkig met uw antwoord en de onderschrijving van mijn ?genuanceerd? standpunt. Ondertussen hebben we door onze actie de publieke opinie in Vlaanderen ervan overtuigd dat concentratie van vliegverkeer (?s nachts zowel als overdag) onethisch is en de meeste Vlaamse politici durven het concentratieprincipe niet meer in de mond nemen en spreken van ?spreiding?, waarbij evenwel ?spreiding? voor zeer uiteenlopende interpretaties vatbaar is. Ik hoef U niet uit te leggen dat de premier een verschillende interpretatie geeft aan het begrip spreiding dan wij. U zal zich het mooie ?spreidingsplan? herinneren dat in de Verhofstadt-uitwaaiiering resulteerde op basis van het akkoord van 24 januari 2003 maar waarbij in de realiteit niets aan de situatie van de Noordrand veranderde tot voorbij de dorpskern van Meise! Spreiding betekent dat voor ieder burger de hinder minimaal moet zijn. Zolang men blijft vliegen op (weliswaar meerdere) geconcentreerde routes (of die nu in Brussel, de Noordrand of de Oostrand gelegen zijn en meestal op basis van 'waypoints') is dit doel niet bereikt en worden omwonenden van de luchthaven onnodig gediscrimineerd en geschaad.

Klaarblijkelijk geeft men langs verschillende zijden van de gewestgrenzen maar ook naargelang van de voertaal een verschillende interpretatie aan de grondwet. En Franstalige politici van Brussel en de Oostrand maar ook Vlaamse (Agalev)-mandatarissen uit de Hoofdstad blijven zweren bij de concentratie-isolatie optie onder het motto: ?'vermijden van de meest dicht bevolkte gebieden?', alsof de Vlaamse Rand van Brussel onbevolkt gebied is.

Ze negeren daarbij de uitspraken van het Hof van Beroep van Brussel van 10 juni en 18 november 2003. Dit vonnis is nochtans volledig in lijn met vroegere uitspraken in ons land (notabene naar aanleiding van procedures ingespannen door bewoners uit de Oostrand en het Brussels Gewest) en in het buitenland: men kan geen vrijstelling van vliegverkeer bekomen boven een bepaalde zone omdat daardoor de hinder voor de andere omwonenden toeneemt.

Dit is ook letterlijk wat in een recente uitspraak in Amsterdam werd gesteld: de uitspraak vernietigde een in 1994 gemaakt '?herenakkoord?' (waarin Schiphol zich engageerde om niet meer dan 1% van de vliegbewegingen over het dicht bevolkte Amsterdam te zenden) omdat daardoor de andere zones te zwaar zouden worden belast.

Het is juist deze verschillende opvatting over hinder, over democratie en rechtspraak die het voor minister Anciaux quasi onmogelijk maakt om zijn spreidingsplan door te voeren.

Uw Franstalige geestesverwant, die in haar beleid Agalev meesleurde in een noodlottige spiraal: mevrouw Durant, blijft een sleutelrol vervullen in het in hoofdzaak Franstalig en Hoofdstedelijk verzet tegen een democratische oplossing voor het probleem. Is dit NIMBY denken? Is het volharden in een racistische opstelling tov de Vlaamse medeburgers, of is het onwetendheid door gebrekkige informatie over dosis-effect relaties van vliegtuiggeluid op gezondheid en slaapverstoring in het bijzonder?

Het is een bekend gegeven dat men uit zijn fouten leert en door de negatieve ervaring heen beter mens wordt. Geldt dit ook voor politieke partijen? Agalev heeft een sleutelrol vervuld in het tot stand komen van de huidige rampsituatie. Groen! zou de aanzet kunnen geven naar de oplossing en via haar Franstalige geestesverwanten een brug kunnen vormen over de steeds scherper wordende tegenstellingen tussen de gewesten en gemeenschappen. Dit zou bvb kunnen gebeuren door het organiseren van een gemeenschappelijke workshop waarin de verschillende opinies op een wetenschappelijk gefundeerde wijze aan bod komen. Ik ben bereid om hieraan mee te werken en ben benieuwd naar de wetenschappelijke gegevens die de stellingen van mevrouw Durant onderbouwen. Het is niet omdat elders om louter economische of politiek electorale belangen gekozen wordt voor een concentratie-isolatie optie dat deze optie de status van ?wetenschappelijk gefundeerd? verwerft!

Ik hoop u volgende zaterdag op het trefmoment in Antwerpen te ontmoeten, waar ik namens de VLAMM (Vlaamse Artsen voor Milieu en Maatschappij) en werkgroep Daedalus hoop aanwezig te zijn.

Met de meeste hoogachting,

Marc Goethals