DAGVLUCHTEN OOK GESPREID, DOELTREFFENDE ISOLATIE NIET TE BETALEN, GEEN DUNBEVOLKTE REGIO ROND BRUSSEL, HOE HOGER FREQUENTIE HOE MEER ONTWAAKKANS

Geachte mevrouw Ampe,

Als inwoner van de Noordrand heb ik een interview met u gelezen in de Tijd, en ik wil hierbij graag volgende bedenkingen maken:
U zegt dat wie last heeft van nachtvluchten, de slaapkamer maar moet isoleren, dat is helemaal niet duur. De ervaringen van vrienden en van de omwonenden van de luchthaven van Bierset bewijst het tegendeel: isolatie helpt nauwelijks omwille van het specifieke karakter van het vliegtuiggeluid dat grotendeels uit laagfrequente tonen bestaat.
Dergelijke isolatie is zeer duur, gemiddeld meer dan 25.000 EUR. Wie dat niet kan betalen moet maar wakkerliggen? Wie het wel betaalt mag een zoveelste teleurstelling verwerken: het geluid wordt hoogstens wat gedempt, komt nog ver boven de WHO richtlijnen uit en je bent veroordeeld om met het raam gesloten te slapen. Kan u zich voorstellen dat u bij temperaturen zoals vandaag het raam gesloten moet houden?
Isolatie tegen laagfrequent geluid neemt heel wat ruimte in: 50 à 80 centimeter. Dat wil zeggen dat de slaapkamer heel wat kleiner wordt.

U vindt dat vliegtuigen moeten vliegen waar er het minste mensen wonen, rekening houdend met de wind. Er is geen enkele dunbevolkte regio rond de luchthaven. Bepaalde regio's van het Brussels gewest behoren tot de dichtstbevolkte gebieden. De Noordrand is het tweede dichtstbevolkte gebied. In de andere regio's wonen ook nog zeer veel mensen.

De enige logische oplossing is een maximale spreiding van de dag- en nachtvluchten. Het probleem is niet de hoeveelheid geluid dat een vliegtuig produceert, maar wel de aantallen vliegtuigen. Eén of twee vliegtuigen per nacht, als je wakker wordt heb je nog een grote kans om terug in te slapen. 15 tot 20 vliegtuigen per nacht, zoals regelmatig voorvalt omdat er geconcentreerd gevlogen wordt geeft een zeer grote ontwakingskans (cfr. Fican, Nederlandse gezondheidsraad). Als je wakker bent kan je het herinslapen wel vergeten. De afgelopen maanden waren er nachten met meer dan 12 vertrekken op één uur tijd, allemaal over
dezelfde mensen. De meeste vliegtuigen vertrekken tussen 3u en 5u 's nachts, wanneer de diepe slaap voorbij is, je gemakkelijker wakker wordt en moeilijker terug inslaapt.

En inderdaad, ook de dagvluchten dienen zo goed mogelijk gespreid te worden, omdat er mensen zijn die thuis werken, ziek zijn, moeten studeren, moeten kunnen ontspannen na een zware dagtaak. Babies, jonge kinderen en mensen die 's nachts werken moeten ook overdag kunnen slapen. Iedereen heeft recht op een gezonde leefomgeving. Niemand heeft graag vliegtuigen, zoals u terecht opmerkt. Wat is dan de oplossing: een bepaalde regio uitkiezen die dan maar alle hinder moet dragen? Een bepaalde regio elke minuut een overvlucht, zodat anderen geen enkel vliegtuig hoeven te horen? Op basis van welk criterium, waarom zou iemand die in een dichterbevolkt gebied woont recht hebben om minder vliegtuigen te krijgen, hebben deze mensen gevoeligere oren dan mensen waar de bevolkingsdichtheid iets minder groot is?

Zoals u uit voorgaande paragraaf kan afleiden zijn er inderdaad mensen die er niet voor pleiten om alles boven hun hoofd weg te krijgen. Er zijn actiegroepen die een rechtvaardige verdeling van de dag- en nachtvluchten vragen. Deze evenredige verdeling is er op dit ogenblik zeker niet.

Graag bereid tot verdere toelichting.

Vriendelijke groeten,
M.V.