OVERHEID MOET TWEE NIEUWE BANEN BOUWEN: TEN N VAN MELSBROEK EN TEN OOSTEN VAN STEENOKKERZEEL, PAS DAN KAN MEN UITBREIDEN

MAIL dd 22.9.2004

Als woonachtige in de Oostrand lijd ik met u mee. Daarom heb ik de regering en andere betrokkenen regelmatig gewezen op alternatieven Chievres, Bierset maar heb geen enkele reactie mogen ontvangen. Werden deze alternatieven ooit besproken door de politici?

Als de overheden de kaart trekken van uitbreiding dan zouden deze overheden ook de moeite moeten nemen om meer investeringen te doen. Mij lijkt het best mogelijk om de kanaalroute te gebruiken, maar dan zouden de vlaamse en federale overheid ook ten noorden van Melsbroek een extra baan moeten bouwen (Nr. 2 op bijgevoegd kaartje) waardoor de lasten echt meer gespreid worden. Voor de Oostrand zou een extra baan ten oosten van
Steenokkerzeel moeten worden gebouwd (Nr. 1). Beide banen gaan over veel dunner bevolkte gebieden dan de huidige en de kostprijs (rer illustratie
in Schiphol heeft men een extra baan aangelegd die 350 miljoen euro kostte) verdiend zichzelf terug, immers de overheid verdient aan DHL (500 miljoen volgens een VUB studie) terwijl haar meerkost mbt de gezondheidszorg vermindert.

Let wel, wat mij betreft moeten alle nachtactiviteiten verplaatst worden naar Chievres (wat later Brussel nationaal 2 kan worden). (Alle militaire vluchten kunnen sowieso  naar Chievres), wat veel goedkopen zal zijn.

Enfin, we wachten maar af. Zeker is dat wij (als omwonenden) de politici niet kunnen vertouwen. Verhofstad had afbouw beloofd en gaat nu voor 'afbraak' (meer nachtvluchten). Wanneer krijgen wij rechtzekerheid?
Vlaanderen beloofde DHL 20 miljoen euro en wij krijgen als beloning 6000 extra nachtvluchten. En pas op de hoop is dat door dit al de luchthaven
sterker zal worden, waardoor het meer burgertoestellen (voor intercontinentale) kan aantrekken (die ook voor een deel cargo vervoeren) waardoor de vliegbewegingen in totaliteit (dus overdag) verder zullen toenemen. Niemand houdt hier rekening mee. We kunnen dan een nachtvluchtplafond voor 30 jaar krijgen (maar dat kan natuurlijk een jaar later weer wijzigen) maar wat mbt een dagvluchtplafond? Bovendien welke nacht? Van 23:00 tot 06:00 of (zoals in de rest van Europa) van 23:00 tot 07:00? Wellicht zal deze onbetrouwbare overheid de Belgische nacht op 24:00 tot 05:00 zetten.

Daarom, welk akkoord de politici ook bekonkelen we zullen het moeten blijven aanvechten (gezamenlijk).

Henk Visser
__________________________________________________________________
EUROPEAN COMMISSION
Directorate-General Enlargement
Directorate D Coordination of Financial Instruments
Implementation, Contracts and Nuclear Task Force
Office Char 4/42, B-1049 Brussels (postal address)
Wetstraat 170, office 4/42, Brussels (visiting address)
( +32-2-299.85.52. (direct phone)
Ê +32-2-296.80.40. (fax)
+ henk.visser@cec.eu.int
http://www.europa.eu.int/comm/index_en.htm
http://www.europa.eu.int/comm/enlargement/index.htm