GRAAG VOORSTEL OM AANKOMENDE VLIEGTUIGEN VANUIT Z.-W. VIA ZUIDEN NAAR BAAN 25L TE LEIDEN IPV ONLOGISCHE OMWEG TE LATEN MAKEN VIA NOORDRAND

MAILS dd 17.-21.7.2004

Mevrouw, Mijnheer,

Op 16/07/2004 vlogen hier om 17.03 uur 3 vliegtuigen over; een vliegtuig richting Noord-Oost en een vliegtuig richting
Noord-Noord-West.Naar de grootte van het silhouet van deze vliegtuigen was het hoogteverschil praktisch nihil.
Deze toestanden zien wij hier regelmatig (bijna dagelijks).
Het derde vliegtuig was lager, met veel lawaai tot gevolg.
Wij vrezen dat een ongeval zoals in Duitsland met deze toestanden niet denkbeeldig is.
Heden staat in de krant een artikel waarbij prins Charles nauwelijks ontsnapt is aan een vliegtuigbotsing.
Waarom maken de vliegtuigen die uit de richting Zuid-West komen een omweg via de Noordrand om te landen?

Groeten
E.V.
Wolvertem

Antwoord ombudsdient.
Mijnheer
Wij refereren naar uw e-mail bericht van zaterdag 17 juli 2004 m.b.t. tot de kruisende vliegtuigen boven Wolvertem en hun onderlinge separaties. De separaties (onderlinge afstanden tussen de vliegtuigen) gebruikt door de luchtverkeersleiders van Belgocontrol zijn conform aan de internationale standaard procedures zoals deze zijn voorgeschreven door ICAO (DOC. 4444, hoofdstuk 5 & 8).
In een RADAR omgeving, zoals wij deze in ons land kennen, bestaan er 2 soorten van separaties :
1. De verticale separatie : de verticale afstand tussen 2 toestellen MOET minstens 1000ft. (330m) zijn indien er geen andere vorm van separatie kan worden verzekerd.
2. De horizontale separatie : de horizontale afstand tussen 2 vliegtuigen MAG niet minder dan 5 nautische mijlen (9,3 km.) zijn. Doch, indien de technische mogelijkheden van de RADAR dit toelaten, wat het geval is voor Brussel-Nationaal, kan deze separatie teruggebracht worden tot 3 nautische mijlen.
Gelieve eveneens te noteren dat deze separaties ook kunnen vergroot worden in functie van bepaalde omstandigheden zoals breakdown van het systeem, weersomstandigheden, type van het vliegtuig, etc.....
Deze richtlijnen worden strict gerespecteerd en bewuste zaterdag was op GEEN ENKEL MOMENT de veiligheid van de omwonenden in gevaar.
De reden dat de vliegtuigen komende uit het ZW een omweg via de Noordrand maken (op een zeer respectabele hoogte) om te landen, is om zich te begeven naar het baken BRUNO (Heist-op-den-Berg) om van daar uit hun landing te kunnen inzetten voor de baan 25R.

Met vriendelijke groeten,
i.o. Raf De Baerdemaeker
Willy Houbrechts.

Willy HOUBRECHTS
Secretariaat van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal

Mijnheer,
Dank voor uw snel antwoord, maar over de laatste paragraaf heb ik toch enkele bedenkingen:

Het zou veel logischer zijn dat landende vliegtuigen komende uit het zuidwesten op de baan 25L (de onderste baan) landen want dan moeten ze geen omweg maken langs de Noordrand om naar BRUNO (Heist op den Berg) te vliegen om van daaruit op de bovenste baan te landen.

Dus minstens de landingen uit het zuidoosten, zuiden en zuidwesten op de onderste baan. Landingen uit het noordwesten, noorden en noordoosten op de bovenste baan.

 Puur gezond verstand
Hierdoor zou een deel van de Noordrand ontlast worden en het gevaar van kruisende vliegtuigen verminderen.
Eveneens zouden de stijgende vliegtuigen een grotere hoogte kunnen halen met als gevolg een lager geluidsniveau

Zou de ombudsdienst bij de bevoegde instanties een voorstel indienen om de aankomende vliegtuigen vanuit het Zuid-Westen via het zuiden naar baan 25 L te leiden ipv de onlogische weg langs de Noordrand.

Groeten
E.V.
Wolvertem