MEER DAN TWEE MAANDEN OM TE ANTWOORDEN OP ANTWOORD

 

1.

VANAF 12 JUNI VLIEGT DE CHIEVRES CIV6C NAUWKEURIGER OVER DE RING

 

Mail dd 7 mei 2003

Geachte heer,

 

Betreft : dossier A/SMO/03/3048 van 6 mei 2003

 

We hebben uw mail van 6 mei 2003 aandachtig doorgenomen enverzoeken U hierbij ons antwoord te vinden.

 

1. Uw besluit uit onze cijferrapportage als zijnde dat overdag geconcentreerd wordt is onterecht.  Ter illustratie voegen we hierbij het geheel aan bewegingen voor bewuste dagen; hieruit kan U duidelijk opmaken dat op hetzelfde tijdstip ook toestellen vertrokken over Brussel hetzij alle vluchten op route BUL, LNO, ETE, SPI met baken Huldenberg in oostelijke richting voor Duitsland, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Turkije, Griekenland etc.. (Kleine ronde van Brussel, Grote Ronde van  Brussel).

 

Wel is het zo dat U op dit ogenblik uw dorp overvlogen wordt door de vluchten op route CIV6C, en dat is niet gering :

- 26 maart, totaal opstijgingen overdag 345 waarvan 57 route CIV6C, hetzij 16.5%

- 7 maart, totaal opstijgingen overdag 377 waarvan 65 route CIV6C, hetzij 17.2%

- 6 maart, totaal opstijgingen overdag 331, waarvan 53 route CIV6C, hetzij  16.0%

- 5 maart, totaal opstijgingen overdag 345, waarvan 61 route CIV6C, hetzij 17.7%

 

In 2002, gemiddeld 15.1% van alle dagelijkse opstijgingen

 

Dit is de route met baken Chičvres in westelijke richting voor Frankrijk, Spanje, Portugal, Marokko, Tunesië enz.

 

Nu zal vanaf 12 juni 2003 een belangrijke wijziging optreden in deze dagroute.  In overeenstemming met de beslissing die genomen werd in het overlegcomité van 29 november 2002, punt 7, heeft Belgocontrol een  procedurewijziging voorgesteld van de route Chičvres, CIV6C voor de dagvluchten, zodat de vliegtuigen het traject Brussel Ring nauwkeuriger zullen volgen.  Deze route vertrekt van baan 25 Rechts, overvliegt Diegem, Machelen, Haren, maakt vervolgens een bocht naar rechts op 700 voet over Neder-Over-Heembeek, Vilvoorde en Strombeek. Ter hoogte van de Ring, zal deze route voortaan verder leiden richting Asse en Zellik, en zodoende het  overvliegen van Grimbergen en Meise vermijden, door zo lang mogelijk boven  de Ring te blijven.  Vanaf 12 juni 2003 zal dus een nieuwe route CIV7

 Charlie in dienst worden gesteld die de radiaalinterceptie R-045CIV (in plaats van R-042CIV) zal volgen.  Vanaf 12 juni 2003 krijgt U dus  logischerwijze de trafiek richting Westen niet meer over uw grondgebied.

 

In de cijfers die wij U overmaakten en waarnaar U refereert vinden wij  geen bestemmingen in het Zuiden terug zoals U aanhaalt.  Misschien betreft het hier een misverstand?

 

Wat de bestemmingen betreft, wensen wij U te melden dat deze aangevlogen worden in functie van de noden van de passagiers, zakenmannen en andere. 

 

Het is nu eenmaal zo dat bepaalde tijdstippen en bestemmingen meer gegeerd zijn dan andere, waardoor pieken ontstaan.  Dit gegeven is echter niet nieuw en heeft altijd reeds bestaan.  Hier is sprake van concentratie, maar dan in tijd.

 

2.. Uw conclusie mbt baan 25 Rechts is correct.  De richting waarbij vliegtuigen opstijgen en landen wordt bepaald door de oppervlaktewind, de snelheid van de wind en de windrichting.  Meer dan 90% van het jaar waait de wind uit het westen en dienen de vliegtuigen dus op te stijgen vanaf de startbaan 25 rechts in westelijke richting.  Bovenop de oppervlaktewind, de snelheid en de windrichting, dient bij het overwegen van een baanverandering ook rekening gehouden te worden met de luchthaveninfrastructuur, de lengte van de startbaan, de benaderings-en landingsfaciliteiten, meteorologische gegevens en noise abatement procedures.  Dit is dus een zuiver technisch gegeven.  Een spreiding over startbanen is dus technisch onmogelijk.

3.. Ter illustratie sturen wij U voor (di) 22 april de volledige vluchtlijst over 24U (van 06.00 tot 05.59U, 23/04/2003).  De Noordrand kreeg overdag 189 vluchten te verwerken, 14 's nachts, zeker geen 250+, en dit bij een totaal  van 366 opstijgingen.

Zoals U zelf zegt gaat het hier niet om een welles, nietes polemiek. Gezien de ligging van onze nationale luchthaven bestaan er echter geen mirakeloplossingen.

 

Het is niet de taak van de Ombudsman, persoonlijke visies te ventileren over deze zaak.  Onze taak behelst het verstrekken van informatie, het bemiddelen tussen de buurtbewoners en de luchthavenexploitanten en het overmaken van suggesties en conclusies naar beide partijen. Onze  beroepsethiek gebiedt ons echter neutraal en objectief te blijven.

 

Ik ben ervan overtuigd dat U hiervoor begrip kunt opbrengen.  Wij zijn  echter steeds bereid verdere vragen te beantwoorden en staan steeds open  voor mogelijke suggesties.

 

Met vriendelijke groeten,

Philippe TOUWAIDE

Directeur van de Ombudsdienst

voor de Luchthaven Brussel-Nationaal

 

 

-------------------------

2. VLIEGEN NAAR TUNESIË IS NIET VLIEGEN NAAR ZUIDELIJKE RICHTING?

 

MAIL VAN 19 MEI 2003:

 

Geachte,

 

Hierbij nog een aantal vragen en bemerkingen op uw mail van 7 mei 2003.

Dit betreft dossier A/SMO/03/3048.

Maar laat me eerst en vooral U bedanken voor het snelle antwoord dat U me bezorgde.

 

1. Uiteraard dat ik verheugd ben dat er een kleine verbetering zal komen vanaf 12 juni.

Maar los daarvan denk ik toch nog steeds te mogen stellen dat er een vorm  van concentratie is. Zoals ook blijkt uit de kaartgegevens op uw website (cfr mijn originele email voor de link) blijkt duidelijk dat een zeer groot deel van Brussel niet overvlogen wordt. Brussel wordt enkel overvlogen waar het niet anders kan om de vluchten af te leiden naar de Noord- en Oostrand!

Er kan dus zeker niet gesproken worden van een eerlijke spreiding.

 

Wat is Uw kijk hierop, en welk advies of suggesties maakt u over aan de  autoriteiten?

 

2. U schrijft: "Dit is de route met baken Chičvres in westelijke richting voor Frankrijk, Spanje, Portugal, Marokko, Tunesië enz." en: "In de cijfers  die wij U overmaakten en waarnaar U refereert vinden wij geen bestemmingen  in het Zuiden terug zoals U aanhaalt.  Misschien betreft het hier een  misverstand?"

 

Inderdaad belijkbaar een misverstand, ik heb er de kaart van Europa en Noord-Afrika nog eens bijgenomen... De interpretatie van "westelijke richting" lijkt nogal breed genomen... Er zal wel een verklaring voor zijn, maar ten noorden van Brussel blijven vliegen, met Tunesie als bestemming...

Kunnen we hier wel spreken van een "destination model"?

 

Wat is Uw kijk hierop, en welk advies of suggesties maakt u over aan de  autoriteiten?

 

3. U bevestigt dus dat 25R voor het grootste deel van de opstijgende vluchten gebruikt wordt! Uw argument hierbij zijn de weersomstandigheben, etc. U beweert dus dat 25L niet gebruikt kan worden wegens technische reden?

Graag krijg ik hierover dan toch wel verdere uitleg?

Een alternering tussen 25 R en L zou toch al in een zekere spreiding kunnen resulteren. Ik zeg niet dat het altijd genmakkelijk is, maar vergeet niet dat het hier gaat over de leefbaarheid van een groot aantal mensen! Ik blijf herhalen, de situatie is nu *onleefbaar* tijdens de spitsperiodes (vb tussen 17:30 en 21:00), en dit in Meise op 15(!!) km van de luchthaven...

 

Wat is Uw kijk hierop, en welk advies of suggesties maakt u over aan de autoriteiten?

 

4. U schrijft: "Ter illustratie sturen wij U voor 22 april volledige vluchtlijst over 24U (van 06.00 tot 05.59 23/04/2003).  De Noordrand kreeg overdag 189 vluchten te verwerken, 14 's nachts, zeker geen 250+, en dit bij een totaal van 366 opstijgingen."

ik blijf herhalen dat ik er 197 heb geteld, en merk dan op dat ik geen 24/24 uur geteld heb... Misschien is het verschil in aantallen toe te schrijven aan de dalende vliegtuigen. Zoals u beter weet dan ik wordt er meer enmeer toestemming te geven om de initiele daling vroeger in te zetten en het maken van een shortcut... uiteraard dat deze minder lawaai maken dan de opstijgende, maar het komt er weer eens bij. en dit is niet de spreekwoordelijk druppel die de emmer doet overlopen, de emmer is al overgelopen!!!

Ik blijf dus zitten met mijn vaststellingen:

-Wanneer was er die bewuste dag voor het eerst 15 minuten rust? Van 15:47 tot 16:05

-Maw. vana 6 uur 's morgens tot 15:47 hebben we NOOIT 12 minuten rust gekend!!!

-Twintig minuten rust? Neen, dat hebben "ze" ons niet gegund tot voorbij 21 uur!!!

En dit op 15 km van de luchthaven.

 

Wat is Uw kijk hierop, en welk advies of suggesties maakt u over aan de  autoriteiten?

Graag ook enige uitleg ivm de dalende vrliegtuigen. Ik heb de indruk dat de  stijgende vliegtuigen soms zeer laag blijven vliegen. Zou het kunnen zijn  dat dit te maken heeft met "het geven van toestemming  om de initiele daling  vroeger in te zetten en het maken van een shortcut... "?

 

5. U schrijft: "Het is niet de taak van de Ombudsman, persoonlijke visies te  ventileren over deze zaak.  Onze taak behelst het verstrekken van informatie, het bemiddelen tussen de buurtbewoners en de luchthavenexploitanten en het overmaken van suggesties en conclusies naar beide partijen.  Onze beroepsethiek gebiedt ons echter neutraal en objectief te blijven."

Uiteraard, daar ben ik het volkomen mee eens! Ik heb U nooit gevraagd naar uw persoonlijke visie. De vraag was alleen wat uw concrete voorstellen zijn naar de hogere en relevante autoriteiten zijn. Zoals u zelf schrijf: "...en het overmaken van suggesties...".

 

7. En tenslotte, en dit is uiteindelijk waar het allemaal op neerkomt.

Zal de ombudsdienst suggesties maken een de relevante instanties om over te gaan  tot een ‘eerlijke spreiding’ van de lasten die de luchthaven met zich meebrengt?

 

Ik blijf dus met mijn vragen zitten. Wat is uw kijk op de problemen die ik hier heb aangehaald, en gaat u suggesties hieromtrent overmaken? Zoja, welke suggesties?

 

Met vriendelijk groeten,

M. V.C.

Meise

 

-----------------------------------------

3. NA TWEE MAANDEN NOG STEEDS GEEN ANTWOORD

 

MAIL VAN 21 JULI:

 

Geachte,

 

Op 19 mei heb ik U onderstaand schrijven overgemaakt. Nu, meer dan twee maand verder, heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen.

 

Ik kan begrijpen dat Uw dienst op dit moment onderbemand is wegens de verlofperiode, maar laat me toch wel opmerken dat meer dan twee maand wel echt lang is en los daarvan, het schrijven dateert ook van lang voor de verlofperiode.

 

Met vriendelijk groeten,

M. V.C.

Meise