OOK MINISTER VAN DEN BROUCKE HEEFT HET NOG NIET BEGREPEN

21.2.2003

Geachte heer Minister,

1) Nachtvluchten :
Weer wakker op een onmenselijk uur (2.00 uur).
Ikzelf, mijn familie, Actie Noordrand, Dhl, en met ons zo vele anderen zijn en blijven voor werkgelegenheid (ook 's nachts).
Dit is ondertussen wel duidelijk gebleken.  Solidair in de strijd naar een rechtvaardig evenwicht in ecologie en economie weet u wel.

Ieder redelijk mens is het er over eens dat spreiding de beste oplossing is.  Ieder redelijk mens zet alles, maar dan ook alles in het werk om te
zorgen voor een onmiddellijke spreiding en wat mij en zo vele anderen betreft, een veel grotere spreiding dan is voorzien in het akkoord.
Wanneer mogen wij het begin van spreiding verwachten ?  En nu is het nog Laagseizoen !

2) Dagvluchten :
Het is ergerlijk dat hiervoor nog geen concrete plannen zijn.  Een veel grotere spreiding dringt zich hier dan ook op.
Deze concentratie van de dagvluchten is op zijn minst even dramatisch als de nachtvluchten.  En nu is het nog Laagseizoen !
-----
In bijlage :
"Horen, zien en zwijgen"
Ik heb er genoeg gehoord ! Ik heb er genoeg gezien !
Ik heb genoeg gezwegen !

Het is totaal fout om de uitdrukking letterlijk op zijn Frans te interpreteren, namelijk :
"Ne rien entendre, ne rien voir, ne rien dire"

Ps. : Het is nu 05.00 uur, en ik moet straks om 07.00 uur gaan werken.
        Vermoeid, uitgeput, agressiever,... Straks verlies ik mijn werk nog....

PVW
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
EN DAN HET ANTWOORD VAN DE MINISTER, AL EVEN STEREOTIEP ALS DE ANDERE

Geachte,

Ik heb uw e-mail over de nachtvluchten goed ontvangen. Ik kan u verzekeren dat dit één van de moeilijkste problemen is, waarmee ik tijdens deze regeerperiode geconfronteerd ben. Als inwoner van Vlaams-Brabant voel ik mij bijzonder betrokken bij deze problematiek, en ik heb daarom, in overleg met kamerlid Hans Bonte, actief meegewerkt aan een duurzame oplossing.

Deze oplossing is op 24 januari 2003 vastgelegd in een akkoord tussen de federale overheid en de betrokken deelregeringen. Er is gekozen voor minder opstijgende nachtvluchten boven de noordrand en er komen opnieuw nachtvluchten boven Brussel. In plaats van de nachtelijke vliegroutes te concentreren boven enkele gemeentes, worden de 24 nachtvluchten nu over 4 routes verspreid. Ook met het koerierbedrijf DHL werd een akkoord bereikt om de voornaamste lawaaimakers aan de grond te houden.

Ik besef ten volle dat dit akkoord geen mirakeloplossing biedt. Het komt tegemoet aan de belangrijkste verzuchtingen van de betrokken partijen, maar vraagt tegelijk van iedereen een inspanning. Een zwart/wit-beslissing zou niet ernstig zijn: de belangen die op het spel staan (leefkwaliteit en tewerkstelling) zijn zo vitaal, dat het niet te verantwoorden is om het ene op te offeren aan het andere.

Intussen blijf ik de problematiek van de nachtvluchten van nabij volgen. Het lijkt me momenteel van uitermate groot belang dat de afspraken uit het akkoord van 24 januari snel in de praktijk worden doorgevoerd, inclusief de vooropgestelde aanpak van de problematiek van de dagvluchten.

Met vriendelijke groeten,
Frank Vandenbroucke